Resultat 1 till 9 av 9

nofollow på flyktig information

  1. #1
    Magnus-SEOs avatar
    Magnus-SEO Magnus-SEO är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    227
    Skall jag sätta attributet nofollow på länkar som leder till små notiser som försvinner från min sida efter 3 dagar?

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Magnus-SEO
    Skall jag sätta attributet nofollow på länkar som leder till små notiser som försvinner från min sida efter 3 dagar?
    Ja det verkar väl vettigt om man arbetar seriöst. Vad jag skulle välja.

    Många andra kanske skulle välja att markera i notisen att den inte längre är aktuell och arkivera dem separat i en egen sitemap eller register som har mycket lågt PR för att hålla dem indexerade och driva viss strö trafik om än liten sådan.

  3. #3
    Magnus-SEOs avatar
    Magnus-SEO Magnus-SEO är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    227
    Tack för snabbt svar, då kör jag på nofollow som jag har tänkt!

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Magnus-SEO
    Tack för snabbt svar, då kör jag på nofollow som jag har tänkt!
    Jag det kan ju vara jobbigt om man missar det och köparna kräver rätt till en stor rabatt som inte längre är aktuell En f.d. flickvänn krävde det av en webbutik. Hon hittade en kampanjsida via Google som de inte längre hade något fast länk till och där ingen datumbegränsning fanns. Gav henne en besparing på 333 kr på en träningspryl.

  5. #5
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Hahaha... Ja, det är inte lätt att hålla reda på alla sina grejer på webben. :-)

  6. #6
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Jag brukar resonera som så att det är synd att ta bort något som helst innehåll över huvud taget. Om Google har indexerat sidan och om någon annan har länkat till den också, så kan det ju ändå hända att den dyker upp i någon sökning. Hur mycket nofollow du än har satt på dina egna länkar.

    Då är det bättre att alltid använda samma sida för dessa små snabba notiser, eller att tydligt märka upp att just detta erbjudande/evenemang/fakutm inte gäller längre men att det finns många andra att titta på och länka till en samlingssida eller in till de aktuella notiserna.

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
    Jag brukar resonera som så att det är synd att ta bort något som helst innehåll över huvud taget. Om Google har indexerat sidan och om någon annan har länkat till den också, så kan det ju hända att den dyker upp i någon sökning.
    Då är det bättre att alltid använda samma sida för dessa små snabba notiser, eller att tydligt märka upp att just detta erbjudande/evenemang/fakutm inte gäller längre men att det finns många andra att titta på och länka till en samlingssida eller in till de aktuella notiserna.
    Det är en intressant idé som jag själv tänkt införa för en special sak. Jag ska publicera julklappstips i en artikel och där lägga till dem en i taget och publicera om artikeln till första sidan för varje nytt tips. När julen är över tänkte jag använda samma artikel för presenttips men behålla julklappstipsen då de kan ha värde som presenttips.

    Men just kring tillfälliga erbjudanden vill jag mena att det är direkt oseriöst att spara dem. Dock har jag ju den synen att innehåll som jag publicerar ska ha ett värde för läsaren och inte bara specifikt för att driva trafik till innehåll med det enda syftet att få dem att klicka på Adsense. Dock är jag ju medveten om att det finns en kultur i SEO-samhället som tycker att sådant där ger status.

    Men det kanske finns något värde för läsarna som du arbetar? I så fall är jag nyfiken på det.

    Generellt tycker jag att det finns mycket goda möjligheter att få intäkter på nätet som publicist genom att arbeta seriöst kring publicering. Så sådant här är onödigt i min värld och tror jag skadar långsiktigt varumärke.

    Men jag kanske tolkar dig fel som sagt.

  8. #8
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Nej jag menar inte att man ska låta ett gammalt erbjudande ligga kvar.
    Det jag är ute efter är att det känns onödigt att ta bort sidor som kan ha fått inlänkar.

    Man bör skriva om texten och länka den vidare till nyare sidor. Kanske kan man helt enkelt skriva att sidan har innehållit någonting annat och att man hittar nya erbjudanden via...
    Ska man nu absolut använda nya sidor hela tiden och plocka bort dem är det viktigt att man 301-redirectar till ett aktuellt erbjudande.

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
    Nej jag menar inte att man ska låta ett gammalt erbjudande ligga kvar.
    Det jag är ute efter är att det känns onödigt att ta bort sidor som kan ha fått inlänkar.

    Man bör skriva om texten och länka den vidare till nyare sidor. Kanske kan man helt enkelt skriva att sidan har innehållit någonting annat och att man hittar nya erbjudanden via...
    Ska man nu absolut använda nya sidor hela tiden och plocka bort dem är det viktigt att man 301-redirectar till ett aktuellt erbjudande.
    Delar helt den uppfattningen. Innan jag tar bort något som fått inlänkar ska helvetet frysa till is och grisar flyga.

    Kring 301-direct brukar jag göra uppsamling av och till och flytta in gammalt material till huvudsidorna. Det upplever jag som bättre och har ofta fungerat bra.

    Men det är lätt att göra fel

    Fel I
    Titta t.ex. på sökresultatet för yogamatta:
    http://www.google.se/search?complete...=t&oq=yogamatt
    Nyheten om rosa yogamatta flyttade jag in på huvudsidan då den passade bra mycket bättre där. Gjorde redirect. När jag följde upp resultatet var huvudsidan helt ur index på yogamatta.

    Exakta orsaken till det vet inte jag inte men jag tror att det var följande:
    En annan artikel på sajten om yogamatta länkade till rosa yogammatta och jag missade att ta bort den länken.

    Det var den enda orsaken jag hittade i alla fall och löste problemet när jag backade tillbaka.

    Fel II
    Ett annat problem kring det som jag fått var när materialet hade få eller inga inlänkar. Uppsamlingen på huvudsidan där:
    1) Det blev enklare för läsarna.
    2) Materialet uppdateras och blev bättre.
    Gick tydligt ner i sökresultaten. Orsaken tror jag helt enkelt var att vi gynnades av att ha flera sidor på ämnet. Detta gäller bl.a. vår sida om yerba mate:
    http://www.google.se/search?complete...a=lr%3Dlang_sv
    Fixade det med ett produkttest och tipsade en te blogg som jag fick en länk av.

    Fel III

    Citat Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
    Man bör skriva om texten och länka den vidare till nyare sidor. Kanske kan man helt enkelt skriva att sidan har innehållit någonting annat och att man hittar nya erbjudanden via...
    Ska man nu absolut använda nya sidor hela tiden och plocka bort dem är det viktigt att man 301-redirectar till ett aktuellt erbjudande.
    Här vill jag ge en stor varning. Att skriva om materialet är ok om man gör det rätt även om filter för straff finns här också. Men det finns ett riktigt kraftigt straff-filter numera som slår till av och tull när man gör det och som är ganska nytt (sex månader - 12 månader?) som är ett riktigt otyg. Missgynnar oss som är seriösa men bra för oseriösa aktörer

    Jag har ju arbetat förr med att omvandla nyheter till artiklar genom att fylla på dem med mer information. Det fungerade klockrent:

    1) Gjorde det enklare för läsaren.
    2) Lättare att administrera innehåll.
    3) Gav kombinationssökningar.
    4) Tvättade scraper-länkar.

    Naturligt är ju att man ändrar title. Nu är det här farligt med Google och man kan åka ner på ändra title.

    Ev. att det spelar in att vi flyttar det från nyhetsstacken till artikelstacken men jag tror just att det är att title ändras och jag tror filtret riktade sig mot metoden för att tvätta scraper länkar. Jag är riktigt ordentligt irriterad på Google för det. Riktigt irriterad

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Rel nofollow och google
    Av Magnus i forum Google
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 00:44
  2. Nofollow på annonser?
    Av Patrik Berggren i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-25, 23:15
  3. Varning för nofollow! (?)
    Av Marcin i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-16, 16:28
  4. Ingen positiv effekt av utlänkar med nofollow?
    Av Niklas i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-05-01, 12:17