Resultat 1 till 7 av 7

Hur ska URL för databaser / kataloger se ut?

  1. #1
    Daniel Ss avatar
    Daniel S Daniel S är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    17
    Hej på er!

    Vi har byggt en databasbaserad sida med en katalogfunktion.

    Nu läser vi och lär så mkt som möjligt av alla proffs på forumet och försöker optimera sajten så bra det bara går.

    Ev att vi gjort en tabbe (en av flera)när vi byggde katalogen. När man klickar på en kategori som vi kan kalla för CYKLAR så ser url en ut ex så här:

    Fråga 1.

    ww.vårdomän.se/register/pageBranschregister.php?meny=2&page=show_all&index ID=0

    Vore det en stor skillnad för sökmotorerna om vi byggde om katalogen så att URL ser ut så här istället:

    ww.vårdomän.se/do/ps/kat/CYKLAR,_l%C3%A5s/1511.html

    Antagligen är det skillnad och hur stor skillnad skulle ni ranka det på en skala ifrån 1 - 10 ?



    Fråga 2: Katalogen är uppbyggd som enrio med flera mindre annonser ligger i en tabell. Vi funderar på att lägga till och upprepa namnet på den aktuella kategorin som besökaren befinner sig i, finstilt i varje liten annons i tabellen, under företagens kontaktinfo etc

    EX

    Cykelmästaren Gråvägen 1 Telefon: 123456 fax: 123456
    CYKLAR


    Cykeljanne Svartvägen 1 Telefon: 123456 fax: 123456
    CYKLAR


    Ute och cyklar Rödvägen 1 Telefon: 123456 fax: 123456
    CYKLAR

    Ni fattar säkert..

    Idag verkar Google tro att våra nyckelord på sidan är TELEFON och FAX eftersom dessa två ord upprepas i varje annons. Detta skulle då innebära att google hittar vårt nyckelord CYKEL ca 15 ggr till på vår sida. Frågan är om detta är bra eller dåligt?

    Hur bra eller dåligt är det?

    Är väldigt tacksam för svar i denna frågan och vill ni så får ni gärna kika på sajten och komma med feedback ifall det finns fler nybörjarfel att rätta till.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2007-11-28 klockan 00:23. Anledning: Brott mot regel 1

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Fråga 1: Din omarbetning ser inte så mycket bättre ut.

    Har du läst denna tråden?
    http://www.seo-forum.se/url-omskrivn...mala-urls.html

    Fråga 2: Gör så att det ser bra ut för besökare. Du lär väl ändå inte ranka i topp på [cyklar] med en annonssida, du är mer ute efter long tail med dessa kan jag tänka.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Den där tabben gjorde vi också. Något intressant jag noterade dock är att om man inför tydliga URL:ar med rätt nyckelord kan det om man gör en till tabbe bli ännu sämre.

    Säg att du från början har en URL utan nyckelord i. Då får du en viss flexibilitet med Google att bygga ut de nyckelord den ska optimeras för.

    Gör du tabbe två och inför ett nyckelord i URL och vill bygga ut till två nyckelord är det irriterande svårt att få Google och fånga upp nyckelord två. Trodde det berodde på deras ändrade title filter men ett test visade att det inte bara var så. Korrigerar sig dock med tiden.

    Vi gjorde en sida med vitaminer med tanke att ha en separat för mineraler. Sedan bestämde vi att de skulle vara tillsammans. Rankade länge riktigt dåligt på mineraler. Och ännu sämre på vitaminer + mineraler. Nu gissningsvis tre - 6 månader senare verkar det fixat sig:
    http://www.google.se/search?complete...a=lr%3Dlang_sv

    Det gäller med andra ord att tänka till kring sådant här innan.

    Men det har går att lösa ändå
    Däremot ska man inte hetsa upp sig allt för mycket över det. Så himla stor betydelse har det inte med Google. Jag har flera hundra sidor som rankar mycket högt med URL:ar utan nyckelord och det oavsett om de har nyckelordet i URL eller inte. Orsaken torde vara att många av de sajter som har bäst information inte använder nyckelord i URL:ar.

    Däremot bör du kompensera det på annat sätt. En metod som fungerat bra för oss är ett sakregister över sidorna jämförbart med en sitemap fast mer utvecklat. Korslänkning mellan relevanta sidor med nyckelordet är också bra. Samt givetvis djuplänkar från andra sajter.

  4. #4
    Daniel Ss avatar
    Daniel S Daniel S är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    17
    Hej Jim!

    Du, måste börja med att säga att jag tycker du är jordens coolaste snubbe. Läste några artiklar om dig där du berättade att du sålt av ditt ena företag och ska ta ett break ifrån Seo för att satsa på skrivandet. Verkar som du följer ditt hjärta till fullo med tanke på vad du har byggt upp och lägger på is. RESPEKT!!

    Jag har gjort en liknande sak, men inte för att satsa på skrivandet som du kanske märker. Jag tröttande på att driva barer och klubbar. Sålde av och började om för jag ville bygga portal för hotell & restaurangbranschen istället. Kan bara den grafiska bite och en kille sköter programmeringen men kan inget om seo så då har jag bestämt mig för att lära mig det ist.

    Det jag vill säga är att jag har stor respekt för människor som följer sitt hjärta och jag önskar dig all lycka med skrivande och sökandet efter en brud. tjejer diggar författare ;-)

    Anyway..

    Jag läste tråden http://www.seo-forum.se/url-omskrivn...mala-urls.html

    Men blev inte mkt klokare faktiskt. Kunde bara komma fram till att dina url er är nästintill optimala. Frågan är hur fasen vi får våra url er att se ut som dina???? Enligt min programmerare så utgår vår databas ifrån 1 html sida och för att vi ska få optimala url er så borde den ugå ifrån en html sida per kategori. Stämmer detta?

    När jag tittar på topprankningar i google för andra liknande kataloger så ser jag inga url er med så många fråge och likamed tecken som våra url er. Är detta en stor skillnad??

    Ang fråga 2: Så gäller det inte ordet cyklar utan ex "administration adminhjälpmedel" som är en kategori tex. Och tanken är att upprepa det lagom mycket eftersom vi saknar en stark brödtext på dessa sidor.

    Tacksam för svar! YOU ROCK!!

  5. #5
    Daniel Ss avatar
    Daniel S Daniel S är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    17
    Tack för tipset. Killen som sköter programmeringen höll på att slå ihjäl mig när jag sa att jag ville ha med nyckelord i url en. Tydligen massor med jobb. Men enligt dig verkar det inte som en superviktig justering för att få google att hitta i katalogen.

    Har du eller någon annan, bra tips på hur man får google att söka igenom katalogen ordentligt. Eller hur man kan göra för att underkategorierna ska rankas högt så får ni gärna dela med er av erfarenheter.

    Hans. Vi är precis ifärd med att bygga en sitemap eftersom detta verkar vara viktigt. Hur menar du att den optimala sitemapen ska se ut? Du får gärna skicka ett pm eller en länk till din sitemap här.

    Tack för hjälpen!

  6. #6
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Oh herregud, haha. Tack eller vad man ska säga

    Du kan ju kolla på DP om det är någon där som kan göra en ordentlig URL-omskrivning till dig för en billig peng. URLer har annars ingen stor påverkan för rankningen men jag tycker det är viktigt att det även ser snyggt ut för besökare både i SERPsen (sökresultaten) och när de surfar på sajten.

    Fråga 2: Visst, bara det ser snyggt ut tycker jag.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  7. #7
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    URLernas utformning påverkar inte bara den enskilda sidans ranking. Framförallt påverkar det hur enkelt det är för en besökare att kopiera och lägga upp en länk på någon annan webbplats. Och det är viktigt.

    Dessutom påverkar det den relevans som en länk från sidan skickar vidare internt & externt till andra sidor. Dock inte så mycket så att det motiverar en hög kostnad.

    Enkelt förklarat bör man implementera sina sökmotorvänliga URL:er genom att lägga in dem i databasen som ett "alias" till den verkliga adressen. Sedan kan man hämta rätt sida baserat på vilken url som efterfrågades.

    Men som Jim säger så kam du anlita någon billigt via DP. och om du är ärdd för det kan du alltid söka hjälp i denna tråd: http://www.seo-forum.se/foermedling-av-seo-tjaenster/

    Lycka till!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Lista på engelska sökmotorvänliga kataloger
    Av Jim Westergren i forum Kataloger
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-04, 16:52
  2. Lägga till i Svenska Kataloger
    Av JED i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 22:19
  3. Submita url till svenska kataloger
    Av Daniel i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 10:37
  4. Länka tillbaka till kataloger
    Av Frukt i forum Kataloger
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 01:11
  5. Kataloger med hög PR
    Av coffeeshop i forum Kataloger
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-11, 13:47