Resultat 1 till 2 av 2

Hur viktigt är .com domän för utländsk/amerikansk målgrupp?

  1. #1
    jimmies avatar
    jimmie jimmie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    4
    Hej,

    Undrar lite över hur pass viktigt en com-domän är för utländsk målgrupp, troligtvis åt det amerikanska hållet.

    Fungerar en .net domän ok eller är det väldigt viktigt med en .com domän?

    Alla domänskojarna bokar ju upp alla .com och försöker sälja dyrt...

  2. #2
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Tyvärr så är risken rätt stor att vissa av dina besökare "glömmer bort din TLD" och går till .com av gammal vana. Sen om de inte känner igen sig där så är risken att de bara struntar i att söka vidare. Det är synd att basera sin verksamhet på en .net, just av detta faktum. Just för sökmotorranking så borde det ha rätt liten betydelse, men för återkommande besökare så är det en stor nackdel. Jag rekommenderar nog .org framför .net i många fall, men det beror ju på din verksamhet också. Är den extremt kommersiell så är ju inte .org perfekt, men då ska du å andra sidan helst inte ha en .net heller.

    Sen tycker jag inte du ska vara rädd för att ge bud på domäner heller. Om någon säger att dem vill sälja för 5000 euro så kanske det bara är deras utgångsbud, för dem vet att de aldrig kommer få mer än 1000 euro ändå, och kanske inte ens det. Så testa ge bud på domäner du gillar. Du har inget att förlora. En av mina bästa domäner fick jag genom att maila adressen som stod i whois. Fick svar att dem ville ha 500 usd. Jag slog till direkt. Ibland har man tur. Hoppas du fick lite tips nu i alla fall

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)