Resultat 1 till 2 av 2

Ska byta min domän på min portal. Hur göra på bästa sätt..?

  1. #1
    Daniel Ss avatar
    Daniel S Daniel S är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    17
    Jag driver en portal som vi kan säga handlar om cyklar och mopeder.

    Säg att jag skulle vilja byta namn på den här sajten ifrån CMtorget.se som sajten heter idag till CykelochMopedtorget.se

    Hur gör jag på bästa sätt för att inte förvirra Google och andra sökmotorer?

    Till saken hör att båda domänerna har varit reggade lika länge. Sajten är inte reggad hos vare sig Dmoz eller Sunnet ännu. Google har iofs indexerat 350 av sajtens sidor men antagligen bara sökt igenom sajten 1 gång sedan den hitatde den för ca 1 månad sedan. Sajten är delvis databas baserad i sk katalogform med en branschguide. Sajten är inte optimerad fullt ut men delvis och jag misstänker ändå att ett namnbyte kan skapa problem på ngt sätt och är tacksam ifall ngn kan dela med sig av sina kunskaper i frågan.

    Tack på förhand!

  2. #2
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Det enklaste och mest effektiva sättet är att använda en .htacces-fil och styra om alla sidor från cmtorget.se till cykelochmopedtorget.se. Samtidigt är det väldigt viktigt att du ändrar alla interna länkar på sajten så att det inte finns kvar några interna länkar till den gamla domänen.

    Metoden med .htaccess fungerar bara på Apache, men då är det otroligt lätt. Egentligen räcker det med att du skriver följande i en fil och laddar upp denna under namnet .htaccess till webbroten (samma katalog där din index-sida ligger)

    <IfModule mod_rewrite.c>
    RewriteEngine On
    RewriteCond %{HTTP_HOST} ^cmtorget\.se [NC]
    RewriteRule ^(.*)$ http://www.cykelochmepedtorget.se/$1 [L,R=301]
    RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www\.cmtorget\.com [NC]
    RewriteRule ^(.*)$ http://www.cykelochmepedtorget.se/$1 [L,R=301]
    </IfModule>

    Det som händer med ovandsåtende är att alla anrop till den gamla domänen styrs om mot den nya, efter att ha levererat serverfelkoden 301, vilket av Google och andra sökmotorer tolkas som att den gamla domänen är flyttad permanent. PageRank och annat förs så småningom över till den nya domänen.

    Sedan gäller det att leta reda på så många som möjligt av inkommande länkar och be dem styra om mot den nya domänen. Det brukar inte vara något som helst problem att kontakta webbansvariga och be dem ändra.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Byta sökmotorvänlig domän till annat namn
    Av lindgren76 i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 20:16
  2. Hur stänger man ner för underhåll på bästa sätt?
    Av robbanf i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-16, 00:37
  3. Vad kan man göra med denna domän?
    Av eidos- i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 22:58