Resultat 1 till 12 av 12

Dumpa "www." framför domän-namn. För/nackdelar?

  1. #1
    miraclesincs avatar
    miraclesinc miraclesinc är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    38
    Jag behöver byta från ett domän-namn till ett annat vilket ger mej chansen att välja huruvida jag vill ha "www." eller inte framför domän-namnet. Dvs:

    http://domain.com
    eller...
    http://www.domain.com

    Här är några orsaker till att jag lutar åt att dumpa "www." -prefixet:

    1. "www."-versionen är tekniskt sett en sub-domän.
    2. Det blir fyra tecken mindre att knappa in. - Mindre skrivande och data-transfer=bra.
    3. Generellt vettigt med streamlining och kortare URL.
    4. Även om folk skriver "www." av gammal vana kan man enkelt redirecta dem till domänen utan www.

    Jag har googlat efer för/nackdelar för ändera men hittar inte mycket. De flesta verkar vara för "www." men mest av "gammal vana" och för att det fortfarande är vanligast.

    Kamrater, har ni några synpunkter inom detta område?

  2. #2
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Jag är anhängare av att ha kvar den gamla www-versionen.

    Ger bättre grundläggande struktur om du gör ett större nätverk med fler subdomäner och avdelningar.

    Då blir kanske kontringen vad man ska använda domänen utan subdomän till och det är bra fråga som jag inte har något vettigt svar till men jag är säker på att det någonstans i bland DNS-specarna finns ett skäl till uppbyggnaden.

  3. #3
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Jag anser definitivt att www. ska vara kvar. Det är en gammal vana men också en bra sådan. Eftersom domän egentligen inte alls har med hemsidor att göra och kan vara kopplat till så mycket mer. Det är därför i mina ögon sätt mer rätt att vidarbefodra de som inte skriver in www. till korrekt adress.

    www antyder på att det är en hemsida man kommer till och inte något annat.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  4. #4
    miraclesincs avatar
    miraclesinc miraclesinc är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    38
    Jag ska faktsikt passa på att ställa den fråga som Feldon själv påpekar:

    - Vad man ska använda domänen utan subdomän till isåfall?

  5. #5
    jmns avatar
    jmn jmn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    157
    Är det inte bra som det är på de flestas DNS:er?
    Alltså att www. (såklart) pekar på webservern medan ftp. ntp. mail. imap. sip. och allt vad det heter också pekar respektive server.

    Och sen är man "snäll" och även pekar sin huvuddomän på det folk brukar skriva in för hand så de kan slippa skriva fyra tecken. Idag råkar det vara webservern. Om tio år är det kanske nånting annat.

    Sen kan det ju vara bra att minnas att både internet och DNS-systemet skapades långt innan WWW kom till.

  6. #6
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Citat Ursprungligen postat av jmn
    Är det inte bra som det är på de flestas DNS:er?
    Alltså att www. (såklart) pekar på webservern medan ftp. ntp. mail. imap. sip. och allt vad det heter också pekar respektive server.

    Och sen är man "snäll" och även pekar sin huvuddomän på det folk brukar skriva in för hand så de kan slippa skriva fyra tecken. Idag råkar det vara webservern. Om tio år är det kanske nånting annat.

    Sen kan det ju vara bra att minnas att både internet och DNS-systemet skapades långt innan WWW kom till.
    Internet och dns-systemet skapades även långt innan Google fick för sig att orsaka problem om man inte hanterar att www och non-www adressen går till samma innehåll.

    Största problemet idag är att länkar till webbplatsen sprids mellan www och non-www adressen, och då även länkkraften. Därför ska man lägga en 302 redirect från non-www till www eller tvärs om.

    Huruvida det ena är bättre än det andra, ur sökmotorsynpunkt låter jag vara osagt. Men ur användarsynpunkt vill jag påstå att adressen med www är bättre i och med att det är vad man förväntar sig. Dessutom misstänker jag (kan alltså inte säga detta definitivt) att de mindre "web savvy" användarna ofta anger www adressen när de skapar länkar.

  7. #7
    gastens avatar
    gasten gasten är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2
    Sjävl tycker jag man kan peka in både domänen och subdomänen till webplatsen. Låt de som skriver in www. få göra det och de som vill spara sina fingrar skriva in endast domänen.

    När det gäller wap/wml länkar som man knappar in i mobilen så är det snällt mot användarna om man gör url:en så kort som möjligt.

    Jag har observerat att många som är mindre bevandrade i det Internetteknologiska tar för givet att adressen måste innehålla www. först.
    Själv tror jag att det är något som är kvar från www´s barndom att skriva in subdomänen. Rent tekniskt finns det inget i de olika protokollen som kräver att man anger subdomänen. Däremot så kan det ju vara praktiskt att subdela domänen om man inte t ex routar på portnivå. Det är ju också så om man använder en webläsare och börjar med http:// så begär man en websida till skillnad mot om man anger ftp://.. Så subdomänen kan anses redundant i det fallet.

  8. #8
    berraåsnobbens avatar
    berraåsnobben berraåsnobben är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Fristad
    Inlägg
    138
    Man behöver nog inte vara
    ###Jag har observerat att många som är mindre bevandrade i det Internetteknologiska tar för givet att adressen måste innehålla www. först.###

    Det finns sidor som inte fungerar utan att man skriver www först.

  9. #9
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Att en del sidor inte fungerar utan att man ange www. först beror inte på sidorna i sig, utan allt som oftas på att hostingleverantören inte pekat in adressen utan subdomän.

    Om ni frågar mig så är den bästa lösningen att peka in bägge två, men att leverera en 301 redirect från non-www adressen till den med www.

    Då låter man google plocka bort non-www adressen ur index, och behåller www. adressen. Dessutom samlar man värdet från samtliga inkommande länkar till adressen med www. Om man under längre tid har kört utan 301 redirect bör man först kontrollera vilken av varianterna som har flest och viktigast länkar pekande till sig.

  10. #10
    Spindels avatar
    Spindel Spindel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    28
    Varför använda WWW? Jag tycker sidan http://no-www.org/ tar upp det viktigaste varför WWW är onödigt.

    Känns ju på något sätt löjligt att behöva skriva www. framför varje domän/webbsida man vill besöka. Det är ju bara onödigt. Vad är nästa steg? Att man börjar skriva user@mail.domain.com till varje mailadress?

  11. #11
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    mail-adresser har @-tecknet. Vill du plocka bort det också? menar det är ju onödigt att tala om att det är en mail-adress?

    och om det ska vara något så ska det vara smtp.domain.com (och de flesta har en sådan server som går att komma åt via det DNS-anropet...)

    Och själv anser jag att sidor utan www eller med ett annat subdomän inte är webbplatser och bör därför inte vara med när man söker på Google eller surfar runt. Känns bara väldigt fel med sidor som inte tillhör World Wide Web ute på webben så att säga.

    Men sen så är jag en väldigt konservativ nytänkare.

  12. #12
    SEO Friendlys avatar
    SEO Friendly SEO Friendly är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    9
    I ditt fall skulle jag råda dig att ta exempel från Google - huvudsidan innhåller www- prefixet medan subdomänerna inte har detta prefix. Glöm inte 301-redirection.
    Senast redigerat av SEO Friendly den 2007-12-20 klockan 21:06.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Byta sökmotorvänlig domän till annat namn
    Av lindgren76 i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 20:16
  2. Var köper/har ni era domän namn?
    Av Sonlard i forum Domänen
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 15:31
  3. Hur Registerar jag domän namn
    Av Sundream Estate i forum Domänen
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-02-07, 15:46