Resultat 1 till 15 av 15

rel="external" ?

  1. #1
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Vad jag kan hitta på engelska forum så har rel="external" inget att göra med rel="nofollow". Stämmer detta?

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Nja, rel="external nofollow" är dock samma som rel="nofollow". Wordpress brukar till ex använda det på kommentarslänkar. Bara rel="external" har ingen påverkan i Google vad jag vet.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Det är väl, om man får anta att de har varit lite pedagogiska, ett sätt att visa att länken går till en extern sida.

    Men det är inget man behöver använda, jag gör det då aldrig i alla fall.

  4. #4
    daniel_s avatar
    daniel_ daniel_ är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    98
    Det är väl samma sak som target="_blank".

  5. #5
    Christian Bolstads avatar
    Christian Bolstad Christian Bolstad är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    133
    Citat Ursprungligen postat av daniel_
    Det är väl samma sak som target="_blank".
    Ja, det stämmer på ett ungefär. rel="external" är ett sätt att definera en extern länk i xhtml och som default ska en sådan öppnas upp i ett nytt fönster - precis som med target="_blank". (Tanken är dock att användaren själv ska berätta för sin webbläsare hur de länkarna ska hanteras.)

    Xhtml tillåter fri användning av ny data i rel-attributet - det är det som gjorde det möjligt för google att lansera 'nofollow' utan att få standardfreaks att skrika högt. Det har även utvecklats en mängd 'hemmagjorda taggar' som kan sättas i rel-attributet, de mest använda kan du hitta på http://gmpg.org/xfn/ .

  6. #6
    Webpals avatar
    Webpal Webpal är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21
    http://microformats.org/wiki/ hittar du mer info om hur denna rel-tag kan användas.

    Har hjälpt mig att förstå dem i varje fall!

  7. #7
    MariaKs avatar
    MariaK MariaK är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    Jag stötte på denna länk:

    <A HREF="/link.php?id=17984" TARGET=_new class=tekst_link_url>www.XXXXX.dk</A>

    Skulle ni klassa den som seo-vänlig? Det lilla jag själv kan avgöra är väl att det inte ser ut riktigt som det ska...

    Stort tack på förhand!

    Maria

  8. #8
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Måste veta vad som kommer innan "/link.php?id=17984" för att uttala sig om det tekniska. Själva länkutformningen och texten kan ju klart förbättras med relevant title och länktext...

  9. #9
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag tycker ju att den kan förbättras genom att använda korrekt xhtml också

  10. #10
    abcs avatar
    abc abc är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    76
    Jag stötte på denna länk:

    <A HREF="/link.php?id=17984" TARGET=_new class=tekst_link_url>www.XXXXX.dk</A>

    Skulle ni klassa den som seo-vänlig? Det lilla jag själv kan avgöra är väl att det inte ser ut riktigt som det ska...

    Det är väl tveksamt om det är så "seo-vänligt" att köra länken via ett redirect-javascript vilket sannolikt är fallet ditt exempel. Jag är ju inte direkt en SEO-guru men det lilla jag lyckats att sätta mig in i så är detta inte så bra.

  11. #11
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Citat Ursprungligen postat av abc
    Det är väl tveksamt om det är så "seo-vänligt" att köra länken via ett redirect-javascript vilket sannolikt är fallet ditt exempel. Jag är ju inte direkt en SEO-guru men det lilla jag lyckats att sätta mig in i så är detta inte så bra.
    Hmm, nu är det väl snarare en php-redirect, och det har visat sig när jag tittar på inlänkar att det verkar fungera bra. Troligtvis under förutsättning att det är en 301-redirect.

  12. #12
    ptz0ns avatar
    ptz0n ptz0n är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    36
    Jag använder bara rel='nofollow' på mina sidor och som komplement ett javascript som lägger in target='_blank' på alla externa länkar. Validerar och lätt att underhålla

  13. #13
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av ptz0n
    Jag använder bara rel='nofollow' på mina sidor och som komplement ett javascript som lägger in target='_blank' på alla externa länkar. Validerar och lätt att underhålla
    Det finns säkert en anledning till ditt val. Men är det inte dumt och påtvinga en händelse som slutanvändaren kan ta ett beslut om själv? Det vore väl bättre - vid behov - att markera en extern länk via stilmallen enligt följande.

    a{color:#00F;}
    a[rel^="external"]{color:#F00;}

  14. #14
    ptz0ns avatar
    ptz0n ptz0n är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian Silfverstierna
    Det finns säkert en anledning till ditt val. Men är det inte dumt och påtvinga en händelse som slutanvändaren kan ta ett beslut om själv? Det vore väl bättre - vid behov - att markera en extern länk via stilmallen enligt följande.

    a{color:#00F;}
    a[rel^="external"]{color:#F00;}
    Förvisso, men din lösning utelämnar väl istället IE-användare som inte han förstå eller hantera ny CSS?

  15. #15
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av ptz0n
    Förvisso, men din lösning utelämnar väl istället IE-användare som inte han förstå eller hantera ny CSS?
    Delvis. Så frågan man måste ställa sig är om tekniken är berättigad för den webbsida man driver. Å andra sidan - om man ska vara burdus - så är det dags att gå vidare, samt sluta tillhandahålla stöd för IE6 och dess användare. Men det är ett samtalsämne för en annan tråd.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)