Resultat 1 till 5 av 5

Bygga om intärn länkstruktur.

  1. #1
    Sneakys avatar
    Sneaky Sneaky är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    17
    Inviger detta forum med en fråga.

    Det är så att jag köpt en sida som tyvär är byggd i frames.
    I menyn länkas undersidor som länkar vidare till undersidor (se bild). Inga av dessa sidor länkar tillbaka till förstasidan.

    Jag har funderat lite på hur jag ska bygga om länkstrukturen. En del säger att man bör kunna nå alla sidor från alla sidor. Hmm så vill jag nog inte ha det.

    Jag vill maxa min förstasida med PR, skall jag då göra som jag ritat?
    Den övre är som det ser ut idag, den under som jag funderar på att göra om till.

    Vad har ni för synpunkter på länkstrukturer?

    Den aktuella sidan som "bara" har PR4, har 1100 inlänkar och är listad hos både dmoz och sunet. Enligt iwebtool förutses nästa PR till 5 (4.9) just nu.

    Om jag bygger om till den nya stukturen, kan man hoppas på ännu ett snäpp högre?


  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Hej och välkommen till forumet.

    Fina illustrationer, man fattar precis.

    Först hade jag lagt en länk på alla sidor som går till startsidan. Detta är även till värde för besökare och det går även att den "juice" som de externa länkarna till dina undersidor för över även flödar till startsidan.

    Annars är det som du föreslog bra ... det är lite svårt att säga. Ska man inte även kunna nå undergrupperna från småsidorna?

    Du kan även göra en sitemap som listar med en länk till samtliga av dina sidor och ha en länk till denna sitemap på alla dina sidor - det är även bra för besökare. Du har kanske inte så många sidor för att göra detta lönt än.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Då det gäller intern länkstruktur så finns det en teknik som jag alltid faller tillbaka på och som fungerat bra för mig.

    S.k "breadcrumb links". Dessa är mycket bra för användaren som hela tiden ser ett spår av de länkar som han/hon klickat på, dessutom ger det bra effekt om man har en kategoriserad uppbyggnad, ex vis:

    huvudkategori / unerkategori1 / underkategori1_1 / artikel

    Sedan håller jag med Jim, en tillbakalänk till förstasidan från alla sidor. Dessutom skulle även jag sätta en länk till sitemap från sidfoten på samtliga sidor. Om du har väldigt många sidor, så glöm inte att hålla antalet länkar på varje sida i sitemap under 100.

    Om siten är starkt tematiserad så är det bra om man inte har för många horisontella länkar, dvs länkar mellan olika teman. Om man istället satsar på en hierarkisk stuktur med, i första hand, vertikala länkar (länkar på djupet) så stärker man temat för varje nod.

    En tumregel man brukar ha för såväl SEO som för användbarhet är att det ska gå att nå varje unik sida på en webbplats med 2 klick. I vissa fall är siterna så stora att detta inte går, men då bör man eftersträva att varje unik sida ska gå att nå med ett minimum av klick.

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Bra inlägg Bernt!

    Håller helt med.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    Sneakys avatar
    Sneaky Sneaky är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    17
    Tack för bra svar!

    Hur vida man skall nå undergrupperna från småsidorna kommer jag nog göra så att det kommer finnas länkar mellan de viktigaste delarna. Det är väldigt lätt att hitta på den aktuella sidan ändå.

    Jag skall göra som ni båda säger, dvs. en indexlänk på alla sidor för att maxa PR på startsidan.

    En sitemap på alla sidor. OK det är säkert bra för besökaren och för sökmotorerna. Men detta innebär att sitemapen får samma PR som förstasidan. Den sprider sedan PR jämnt mellan alla sidor.

    Som jag vill ha det nu vill jag boosta PR till endast vissa undersidor samt startsidan.

    Men en tumregel brukar inte vara fel, och för att följa den krävs nog en sitemap på varje sida.

    Jag gör helt enkelt så och får komma på något annat sätt att bestämma var PR skall finnas.

    (och ja, en bild säger mer än 1000 ord).

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Blogg-community - länkstruktur?
    Av Håkan Liljeqvist i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-09, 17:58
  2. Måste jag bygga en egen spindel?
    Av Nikke Lindqvist i forum SEO-verktyg
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 13:38