Resultat 1 till 18 av 18

Vad är fördelen med ryktessfunktionen?

  1. #1
    Robert Rs avatar
    Robert R Robert R är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Kanada
    Inlägg
    25
    Jag undrar hur denna funktion gör ett forum bättre? Jag har sett många kommentarer på andra forum där medlemmar tycker det är en "obekväm" och irriterande funktion.

  2. #2
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Man får feedback på sina inlägg. Du kan ge en slags belöning till folk som hjälper dig. Det fungerar bra så länge folk förstår vad den är till för och inte missbrukar funktionen.

    Här på seo-forum finns det instruktioner för hur den skall användas.
    Detta forum har ett avancerat ryktesystem. Man ger positiv eller negativ ryktepoäng till en person genom att klicka på den vita skålen uppe till höger vid en post. Glöm inte att göra detta när någon har hjälpt dig, det kan vara betydande för en persons presentation.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  3. #3
    Robert Rs avatar
    Robert R Robert R är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Kanada
    Inlägg
    25
    Vad säger du till de som tycker att det riskerar bli en "popularitetstävling" som underminerar den förtroendestämning som ett forum tenderar att skapa själv på naturlig väg?

  4. #4
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Då tror jag nog inte att Jim tycker funktionen är så viktigt att han inte kan ta bort den. Så länge inte folk drar sig för att säga vad de tycker (vilket jag inte tror är ett problem på seo-forum.se) så blir det ju inte så.

    Du verkar ha en åsikt om systemet, ut med den istället för att tassa kring den heta gröten..

    Personligen tycker jag att ryktessystemet är bra då det gör det möjligt att ge feedback till folk utan att posta massa skräpinlägg i stil med "jag håller med" eller "bra info". Noise-to-content-ration är betydligt lägre här än på många andra forum tycker jag. Det betyder inte att folk blir smartare, men det är färre oneliner-posts.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  5. #5
    Robert Rs avatar
    Robert R Robert R är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Kanada
    Inlägg
    25
    Själv är jag tveksam, mestadels pga av det motstånd jag själv sett på andra forum. Vissa forum kanske kan dra nytta av funktionen; kanske detta forum är ett exempel på detta, men inom andra ämnen kan det slå bakut. Jag bedriver själv ett gitarrforum där denna funktion blev föremål för allmän smutskastning, så att säga. Det är bakgrunden till min tveksamhet.

    Jag antar att jag är lite emot "elit-tänkande" i allmänhet, och det finns risk att denna funktion kan upplevas på detta sätt. Jag tror att det
    finns risk att nybörjare kan känna sig mindre värda, etc, när system av denna typ används.

  6. #6
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Det är ett bra sätt att tillrättavisa nybörjarna lite tycker jag. Det här är ju trots allt ett forum för lite mer avancerade användare. Blir mer diskret med en liten "slap" på ryktespoängen än att skriva ett surt inlägg i tråden som kanske ändå är offtopic?

    Det bästa sättet att få ryktespoäng är ju att som nybörjare skriva bra och informativa inlägg som visar att man är beredd att tillföra nånting här på forumet. Det finns ju massa grejer man kan göra om man vill ha högt rykte - utföra studier tex.

    Ryktespoängen är i grund och botten bara ett sätt att premiera de användarna som verkligen anstränger sig för att göra forumets samlade kunskap djupare. En guldstjärna helt enkelt. Börjar man använda ryktespoängen för att motverka ideologiska motståndare etc håller jag med dig om att det är missbruk. Men sånt utgår jag från att moderatorerna håller ett litet öga på.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  7. #7
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag tror jag förstår rätt bra vad du menar Robert. Som även Hjalmar säger så hjälper systemet till att forumet blir självmodererat plus att det motiverar användarna att hjälpa andra medlemmar och nybörjare. Jag tycker att det har funkat rätt bra här. Medlemmar kan till exempel skriva artiklar och posta intressant information och bli belönad för det samtidigt som de som bryter mot reglerna får en massa minus.

    Här är förresten en tråd som föklarar den tekniska biten.

    Ryktepoängen ska försöka visa hur mycket medlemmen har bidragit till forumet. Alltså inget alls om hur mycket man som person är värd eller hur mycket man kan osv.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2007-12-15 klockan 00:51.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  8. #8
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Citat Ursprungligen postat av Robert R
    Vad säger du till de som tycker att det riskerar bli en "popularitetstävling" som underminerar den förtroendestämning som ett forum tenderar att skapa själv på naturlig väg?
    Jag tycker tvärtom ryktespoängen ökar på förtroendestämningen helt naturligt. Ryktesspridningen är för det första helt naturlig, och används den rätt så kommer alla nya medlemmar förstå varför gamla medlemmar med stor kunskap i ämnet har lite fler gröna prickar. Inget konstigt med det.

    Förstår dock din problematik. Systemet är även väldigt välanpassat till ett forum som detta, nischat och med ett ämne där kunskapsnivån ofta har stora skillnader.

    På ett gitarrforum kan jag tänka mig att de flesta aktiva medlemmarna är väldigt intresserade gitarrister. Visst, nybörjarna finns säkert också där och hänger, men kunskapsglappet är kanske inte lika stort. I alla fall inte förståelsen.

    Som disclaimer kan jag väl också påpeka att ryktespoängen inte menar att någon är bra på ngt. Däremot att den har skrivit en hel del bra inlägg (eller jättelånga, som det tycks vara här - längst inlägg generar flest ryktespoäng).

  9. #9
    Robert Rs avatar
    Robert R Robert R är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Kanada
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av Anton Johansson
    Som disclaimer kan jag väl också påpeka att ryktespoängen inte menar att någon är bra på ngt. Däremot att den har skrivit en hel del bra inlägg (eller jättelånga, som det tycks vara här - längst inlägg generar flest ryktespoäng).
    Jag tror jag förstår vad du menar, fast skriva bra inlägg betyder väl att man är bra på något?

    Jag förstår ert synsätt, och respekterar det förstås. Jag har inga problem alls med detta forum.

    För mitt gitarrforum funkade det inte alls, och en orsak kan väl vara att forumet inte hade denna funktion från början. När det introducerades blev det tydligen en obehaglig överraskning från medlemmarna. Jag satte up en "poll" och fick 100% negativ feedback om denna ryktefunktion... man lever och lär, kan man nog säga!

  10. #10
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    oj, ja då var det kanske inte nån bra idé .

    Något liknande på t.ex. ett fan-forum skulle heller aldrig fungera. Det ska nog finnas nån tröskel: kunskapsmässigt, intressemässigt, språkmässigt eller auktoritetsmässigt för att rykte ska fungera bra.

    Forum är dock ingen lätt match, det ska gudarna veta

  11. #11
    Frukts avatar
    Frukt Frukt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    51
    Det man kan konstatera är självfallet att försvararna till att behålla ryktessystemet är de som har höga ryktespoäng och de som vill ha bort det har förmodligen låga poäng. Men alla bör väl hålla med om två saker. 1. Det är en rätt nördig grej. 2. Ingen inbillar väl sig att det inte förekommer kompisröstningar här liksom på andra forum? Likaså har användare med höga ryktespoäng lättare att få nya poäng. Dessutom finns det en risk att det som de med höga poäng spekulerar om (mycket handlar ju om spekulationer) blir till sanningar.

    Jaja jag ska inte tracka ned på systemet för det är ju förstås en smart grej av Jim. Alla är inte här för att lära sig eller dela med sig av sin kunskap. Vissa är här för att helt enkelt få någon sorts respekt och vilja visa vad de kan och förstås även marknadsföra sig och aktivt söka ryktespoäng. Ryktespoängen gör då många användare mer aktiva.

  12. #12
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Jag vill inte påstå att det är lättare att få ryktespoäng bara för att man är en respekterad medlem av forumet. Däremot belönas de som lägger ned tid på att göra listor och liknande väldigt mycket enligt mig.

    Ryktesfunktionen är inte heller menad att vara något rättvist skolsystem. Däremot tycker jag det är en rolig funktion som helt klart fyller ett värde, inte minst för gamla rävar som varit med länge. Eller egentligen inte för dem, men för nya medlemmar som ser vilka som är aktiva och som man på nåt sätt kan se som respektabla. Sedan har det förstås ett marknadsföringsvärde men det är mer eller mindre minimalt. Det finns så mycket bättre sätt att branda sig själv på.

  13. #13
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag håller faktiskt med dig till viss del Frukt.

    Om vi som har varit med på forumet länge inte aktivt använder den kraft som vårt intjänade rykte har gett oss för att premiera de som faktiskt skriver bra och konkreta inlägg så finns en uppenbar riskt att ryktespoängen blir någonting för "klubben för inbördes beundran".

    Tanken med ett ryktessystem är, som jag ser det, och som många fler har skrivit, i grunden smart. Och rätt hanterad ger den ett incitament för medlemmarna att fakriskt dela med sig av sin kunskap, istället för att fylla forumet med en massa onödigheter.

    Och jag tror faktiskt att det fungerar ganska bra för nya medlemmar som faktiskt skriver konkreta och bra inlägg.

  14. #14
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag tycker att det är en rolig grej med ryktet, och som Bernt säger så är det ett bra verktyg om den används rätt.
    Tyvärr tycker jag att forummedlemmar i allmänhet verkar vara ett riktigt korkat folkslag. Hittills verkar dock medlemmarna på detta forum utgöra ett undantag.

  15. #15
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  16. #16
    Robert Rs avatar
    Robert R Robert R är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Kanada
    Inlägg
    25
    Intressant att höra dessa kommentarer. Denna funktion finns inbyggd i Vbulletin, och jag använder mig själv att Vbulletin. Jag ser att många andra Vbulletin forum också har stängt av denna funktion.

    För att summera, för sådana forum där medlemmar delar ett intresse likt gitarrer eller hundar, etc. funkar det inte så bra. För forum där nya medlemmar hoppas lära sig från de etablerade forumexperterna (ett SEO forum, t.ex.) så kan det nog funka bättre.

  17. #17
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Jag tror mer det handlar om internetmognaden hos användarna. Tyvärr
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  18. #18
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Huvudet på spiken Hjalmar.

    Här på SEO-Forum varierar förvisso internetmognaden en del, men överlag tror jag att den är relativt hög i jämförelse med många andra forum.

    I takt med att formuet växer är det däremot viktigt att hålla lite koll på hur ryktesfunktionen används. SÅ att det inte riskerar att spåra ur på lång sikt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)