Resultat 1 till 9 av 9

Vilyckas.se?

  1. #1
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Jag har, säkert ni andra medlemmar, fått nyhetsbrevet om sajten/nätverket som snart ska öppnas. Dvs nätverket vilyckas.se.

    Nu vet jag inte direkt hur mixen kommer se ut, förutom att det troligen blir en massa webbentreprenörer. Så som jag ser det, och sett på de flesta medlemmarnas typer av entreprenörskap, så handlar det fortfarande om aktivitetsstyrda jobb, mer eller mindre. Direkt tillgångsbaserade entreprenörer tycker jag mig inte ha sett i så stor omfattning här på forumet.

    För att detta nätverk ska ha en chans att lyckas så måste det finnas en bred mix av kunskap och då speciellt kunskap om tillgångasbaserade inkomster (fastigheter, aktieplacering, investering i nya företag etc). Det bör även finnas de med erfarenhet som "deal makers". Det enda öppna och liknande nätverk, med en bred kompetens, är Hur vi kan bli rika tillsammans har skapat.

    En annan sak som medlemmarna bör ha i beaktning är att i ett sådant här nätverk MÅSTE man dela med sig av sina kunskaper, oavsett om det handlar om seo, att bygga upp inkomster via nätet, att tänka på när man ska öppna en e-butik, att tänka på när man ska investera i fastigheter/aktier/onoterade bolag.

    Finns inte den andan är nätverket dömt att misslyckas.

    Jag vet att många av er SEO-killar/tjejjer här inne nätverkar rätt bra idag, men att det är svårare att "få ut" exakt kunskap ifrån er, vilket är förståeligt då det handlar om "er business". Men, ha detta i beaktning, att den kunskapen är något ni MÅSTE kunna dela med er av ... dvs, inte bara "åka runt på ett bananskal" och suga viktig kunskap ur andra inom områden ni inte kan.

    Lite tankar från min sida ... vad har ni själva för tankar och funderingar kring detta nätverk?

    /Patrik

  2. #2
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Det är ingen större mening att alla svenska seo-sar är med i vilyckas, men det tror jag inte heller är meningen eller målet.

    Ju mindre nätverk desto bättre, en avgränsad målgrupp skapar betydligt högre "väggar" man kan tala inom. Öppna nätverk finns det gott om, det är de stängda med hög relevans som är intressanta. Lite tråkigt, men jag tror det är så det är.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Ju mindre nätverk desto bättre, en avgränsad målgrupp skapar betydligt högre "väggar" man kan tala inom.
    Words när det kommer till SEO.

    Edit.
    Verkligen. Hör upp här på Hjalmar.

  4. #4
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Hjalmar,
    det beror på VART nätverket är i sin väg mot att bli investerare, eller om man redan är en "luttrad" investerare. Är man redan en "luttrad investerare" så har man redan "sitt/sina nätverk".

    Då detta erbjudande, vad det verkar, har gått ut till alla medlemmar på seo-forum + "några till" så är ju chansen mycket stor att väldigt många vill haka på. Att starta denna typ av nätverk tror jag inte lyckas i mindre skala, det som du Hjalmar syftar på. Ett litet nätverk är helt beroende av att redan ha mycket kunniga investerare inom en hel del olika nischer och framförallt! mycket kapital att kunna investera, för att det i så fall ska vara intressant att "gå in i" ViLyckas.

    Är det däremot ett större och öppnare nätverk, där vi kan lära av varandra och där var och en kan presentera sina "deals" (agera deal makers) så blir det ju klart intressantare för de flesta. Många människor, även här inne, har fortfarande tänket utifrån att vara anställd/självanställd vilket är stor skillnad mot att vara företagsägare/investerare. Dvs, själva synsättet i HUR man kan skapa inkomster/tillgångsbaserat penningflöde etc.

    /Patrik

  5. #5
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Investerare är inte så mycket utan personerna som kan genomföra dem.

    Jag har ingen aning om vad Jim har tänkt med vilyckas.se, jag vet bara vad jag skulle vilja se att det blev av det.

    Om det nu blir så att det kommer "riktiga" investerare (typ Zennström eller andra större vc-bolag) och tittar på vad som händer på vilyckas.se så tror jag inte det beror på att det är många som hänger där, utan på att det finns ett fåtal utvalda extremt duktiga och kreativa själar där. Det är en fundamental skillnad mellan att latja lite html/php och att få investeringskapital - det kräver som du helt korrekt säger förståelse för hur det fungerar med pengar.

    Bruset är för högt på ett vanligt öppet forum helt enkelt. Det är ju bara att titta i domänforumen eller valfri "entrenörsblogg", idéerna och koncepten är helt enkelt inte värda att investera det antalet nollor som de tunga spelarna vill sätta in i projekten.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Hjalmar,
    det beror på VART nätverket är i sin väg mot att bli investerare, eller om man redan är en "luttrad" investerare. Är man redan en "luttrad investerare" så har man redan "sitt/sina nätverk".
    Den kommentar jag gjorde rörde inte just det här med att starta upp företag och sådant. Där tror jag det är nyttigt att träffa andra och prata med ganska öppet genom att de flesta i vardagen inte är i den situation.

    Min kommentar rörde specifikt SEO och då avseende en substansiell nivå. Där är mycket stor försiktighet det bästa rådet. På så många sätt.

  7. #7
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Investerare är inte så mycket utan personerna som kan genomföra dem.
    Och personer som kan genomföra ideerna är inte så mycket utan investerare
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Jag har ingen aning om vad Jim har tänkt med vilyckas.se, jag vet bara vad jag skulle vilja se att det blev av det.

    Om det nu blir så att det kommer "riktiga" investerare (typ Zennström eller andra större vc-bolag) och tittar på vad som händer på vilyckas.se så tror jag inte det beror på att det är många som hänger där, utan på att det finns ett fåtal utvalda extremt duktiga och kreativa själar där. Det är en fundamental skillnad mellan att latja lite html/php och att få investeringskapital - det kräver som du helt korrekt säger förståelse för hur det fungerar med pengar.
    Den typen av personer, i ViLyckas, kan jag enbart se som mentorer och inget annat. De personerna har nog redan sitt nätverk och full koll på den nischen/de nischerna de verkar i. De behöver inte ett "litet nytt investeringsnätverk" som ViLyckas ... är jag rädd för.

    Men som du säger. Det beror ju helt och hållet på vad Jim har i tankarna för ViLyckas.
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Bruset är för högt på ett vanligt öppet forum helt enkelt. Det är ju bara att titta i domänforumen eller valfri "entrenörsblogg", idéerna och koncepten är helt enkelt inte värda att investera det antalet nollor som de tunga spelarna vill sätta in i projekten.
    Jag håller med. Dock kan ett sådant här nytt nätverk, startat av en "rookie" i sammanhanget, inte direkt locka de redan etablerade investerarna/riskkapitalisterna. För att de ska bli intresserade ska ofta bolagen redan vara "långt framme", behöva ha kapital på minst 50 mille, för att de ens ska kika åt en investering. Eller, det är min erfarenhet.

    Jag kan dock se de typerna av personer som mentorer åt ett nätverk som ViLyckas. Att få en mentor inom någon typ av investering är nästan A och O för att komma vidare,oavsett hur mycket kapital man har att investera med. Det är kunskapen som mentorn har och kan föra vidare man har användning för. Kapitalet kommer med tiden om man får bra råd och coaching från mentorn
    /Patrik

  8. #8
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Som jag ser det (och här tar jag på mig fjäskhatten) så är det som så att om någon skulle lyckas med det här så är det just Jim. Jag har gått i liknande tankebanor som ViLyckas.se men det faller på att jag inte är beredd att hänge mig 110% till ett sådant projekt (jag har 100, men inte de sista 10).
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  9. #9
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Lyckas med vad? Att samla större riskkapitalister till ett nystartat "investerarnätverk", eller menar du ett "entreprenörsnätverk ute efter riskkapital? Det är vida skillnader ...

    /Patrik

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)