Resultat 1 till 10 av 10

Vet Google vilka C-klasser som tillhör vilka webbhotell?

  1. #1
    oskargs avatar
    oskarg oskarg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    44
    Om jag har ett par sidor på ett ganska stort webbhotell som äger/har tillgång till flera C-klasser, vet Google att de ändå ligger på samma webbhotell?

    Sen undrar jag hur man identifierar C-klasser. Räcker det med att kolla på de några av oktetterna eller är C-klasserna subnettade?

    (Jag hoppas att det är rätt forumdel)

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    En fråga på samma linje.
    Om jag gör en webbsida, och lägger den på ett billigt webbhotell, säg one.com. Jag får upp sidans popularitet, och många länkar till den. Närmare efterforskningar visar att alla länkarna kommer från tre stora aktörer, säg one.com (som är samma som min sajt ligger på), blogspot.com och telia.com.
    Kommer detta att räknas som tre länkar då?

  3. #3
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Nej det vet de väl egentligen inte. Google kan få fram whois-datan för en domän samt ip-numret och detta berättar en hel del om var servern befinner sig och om det är troligt att det är ägaren som länkar till sig själv. Problemet för Google är att de aldrig kan veta någonting med säkerhet. De kan anta att något är på ett visst sätt ut efter tidigare mönster och att titta på sannolikheten, men aldrig vara 100% säker på att det är på ett visst sätt.

    Ett webbhotell kan ha många olika klass-c nät. Speciellt om de hyr eller endast kör co-location i en större serverhall. Bra servrar klarar väl av att ha ett par tusen mindre kunder och det är därför väldigt "stor" sannolikhet att man får en naturlig länk från samma klass-c nät då hela serier tilldelas datacenter.

    Sannolikheten att det är du som länkar inom samma klass-c nät är därför ganska svår att besvara om det rör sig om några enstaka länkar. Rör det sig om en större mängd länkar så är det lättar att "anta" att det är på ett visst sätt.

    Men Google kan analysera kontaktinformationen om de har tillgång till den och sedan jämföra, de kan även analysera namnservrarna som domänerna använder. Vissa webbhotell använder samma namnservrar för alla sina servrar och då är där en annan gemensamn nämnare för webbhotellet oavsett vilka klass-c nät dessa är tilldelade.

    Kanske ett långt och luddigt svar och kanske inte det du ville ha svar på. Det var i alla fall ett försök att svara på din första fråga. Din andra fråga förstår jag inte riktigt.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  4. #4
    oskargs avatar
    oskarg oskarg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av FredrikMH
    Nej det vet de väl egentligen inte. Google kan få fram whois-datan för en domän samt ip-numret och detta berättar en hel del om var servern befinner sig och om det är troligt att det är ägaren som länkar till sig själv. Problemet för Google är att de aldrig kan veta någonting med säkerhet. De kan anta att något är på ett visst sätt ut efter tidigare mönster och att titta på sannolikheten, men aldrig vara 100% säker på att det är på ett visst sätt.

    Ett webbhotell kan ha många olika klass-c nät. Speciellt om de hyr eller endast kör co-location i en större serverhall. Bra servrar klarar väl av att ha ett par tusen mindre kunder och det är därför väldigt "stor" sannolikhet att man får en naturlig länk från samma klass-c nät då hela serier tilldelas datacenter.

    Sannolikheten att det är du som länkar inom samma klass-c nät är därför ganska svår att besvara om det rör sig om några enstaka länkar. Rör det sig om en större mängd länkar så är det lättar att "anta" att det är på ett visst sätt.

    Men Google kan analysera kontaktinformationen om de har tillgång till den och sedan jämföra, de kan även analysera namnservrarna som domänerna använder. Vissa webbhotell använder samma namnservrar för alla sina servrar och då är där en annan gemensamn nämnare för webbhotellet oavsett vilka klass-c nät dessa är tilldelade.

    Kanske ett långt och luddigt svar och kanske inte det du ville ha svar på. Det var i alla fall ett försök att svara på din första fråga. Din andra fråga förstår jag inte riktigt.
    Det var ett jättebra svar! Att Google kan se namnservrar och whois är något som jag inte tänkt på. Att de sen väger in det i sin bedöming av sidan, är det något som är "känt" eller bara en "teori".

    Min andra fråga va hur jag ser om två ip:n tillhör olika c-klasser. Jag kan ta ett exempel:
    66.33.210.37
    208.113.214.89
    208.113.212.51

    De två första ligger uppenbarligen i två olika c-klasser då hela adressen skiljer sig. Men den andra och tredje har de två gemensamma oktetterna gemensamma, medans den tredje och fjärde skiljer sig. I vilka oktetter är det man ska kolla för att avgöra c-klass?

    Hoppas att det var tydligare

  5. #5
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Den tredje från vänster avgör c-klassen, så alla de där adresserna ligger i olika c-klasser. De två sista ligger i samma b-klass nätverk.

    Kan tillägga angående domänerna att det är bara vissa ändelser som Google kan kolla ägare på. .se och .nu t.ex ger inte ut sån data i mängder.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  6. #6
    oskargs avatar
    oskarg oskarg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av Per Renemark
    Den tredje från vänster avgör c-klassen, så alla de där adresserna ligger i olika c-klasser. De två sista ligger i samma b-klass nätverk.
    Aha, tack ska du ha!

    Citat Ursprungligen postat av Per Renemark
    Kan tillägga angående domänerna att det är bara vissa ändelser som Google kan kolla ägare på. .se och .nu t.ex ger inte ut sån data i mängder.
    Men ger inte .se ut tillräckligt med information för att kunna fastställa att två domäner har samma ägare?

  7. #7
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    nej, de har en maxgräns per ip på 200 uppslagningar samt att deras villkor inte tillåter automatiska förfrågningar.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  8. #8
    oskargs avatar
    oskarg oskarg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    44
    Vad bra!

  9. #9
    Carl Gs avatar
    Carl G Carl G är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    84
    Gammal tråd att väcka liv i men har en fråga som är något relaterad.

    Exempel:

    Säg att sida A har IP-adress "1" och sedan använder IP-adress "1" & "2" som namservrar (värdnamn)

    Sida 2 använder IP-adress "2" och IP-adress "2" & "3" som namservrar (värdnamn)

    Skulle G se ett nämnvärt koppling mellan dessa sidor? Någon som gjort något liknande?

  10. #10
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Rätta mig om jag har fel men webbhotell brukar inte ha samma ip adresser för namnservrar som webbservrar.

    Om hostar namnservrar och webbservrar själv så kan jag förstå varför du har som du beskriver. Jag skulle inte tro att google tar någon större hänsyn till detta dock. Garanterat inte om det handlar om ett mindre antal siter (<10)
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Google & sidor som givit felmeddelanden
    Av hans99 i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 18:57
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 08:09
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 14:22