Resultat 1 till 11 av 11

Anton på IDG

  1. #1
    midass avatar
    midas midas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Lövestad, skåne
    Inlägg
    57
    Bloggstafetten. Snyggt jobbat Anton. Bra skrivet och väl uttryckt!!
    http://www.idg.se/2.1085/1.137414

    Midas

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Bra skrivet Anton!

    Men jag håller faktiskt inte riktigt med. Visst har han rätt i att kommunikatörer kommer att spela en stor roll i hur man attraherar bra länkar i framtiden. De gör faktiskt det redan nu. Men inte i någon stor utsträckning och framförallt inte i strålkastarnas ljussken ännu.

    Men det jag inte håller med om är tron att dagens teknikfokuserade SEO tjänster kommer att försvinna. De kommer med största säkerhet att finnas kvar. I alla fall så länge som det finns kunder som medvetet, eller omedvetet, gärna betalar för att nyttja någon av de befintliga genvägarna.

    Om än de genvägar som finns och fungerar idag (läs: länkkluster, automatiska länkbyggen, länksälj, länkköp) kanske inte kommer att vara lika enkla att utnytja imorgon, så kommer det att dyka upp nya svageheter i sökmotorernas algoritmer. Och då kommer det att finnas de som utnyttjar dem. Tyvärr.

  3. #3
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    "Varför gratis alltid är gott på internet".. ska bli intressant att se hur han skriver på det ämnet, jag håller nämligen inte med om att det är så.

  4. #4
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Tack!

    Och Bernt mfl. Jag förstår dina tankar också, men nu pratar vi faktiskt generellt. I vissa branscher vill man vara lat, och man kan också vara det utan att riskera allt för mycket, och där kommer genvägarna alltid komma före de renare metoderna. Generellt sett kommer dock kommunikation komma in i SEO väldigt, väldigt mycket mer. Tror ni verkligen att Sveriges bästa sökmarknadsförare är ingenjörer i grunden om ett par år? Nej! De som kommer vara bäst är de som kan snacka, kommunicera - och det på alla plan.

    Teknikerna kommer få en mindre roll, precis som de har i all annan marknadsföring.

  5. #5
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag glömde ju att säga grattis. Det måste ju kännas bra att få skriva på IDG!

    Visst har du rätt i att det, generellt sett, inte kommer att vara ingenjörer i botten som är våra främsta sökmarknadsförare i framtiden. Men det kommer fotfarande finnas kvar en hel hoper aktörer som har en teknik i botten, och väldigt bra säljare ovanpå det.

    Dessutom kan man tro att framtidens sökmarknadsföring via kommunikatörer kommer att kosta mycket, MYCKET mer än vad snittpriset för ett SEO paket är på marknaden idag, och därmed kommer det fortfarande finnas utrymme för mer teknikdrivna lösningar till de kunder som inte vill spendera lika mycket.

    Misstolka mig inte. Jag förespråkar inte de teknikdrivna lösningarna.

    I och med att det är framtiden vi pratar om så är det förståss omöjligt att göra annat än spekulera.

  6. #6
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Känns som en förlängning av vår diskussion på träffen i Stockholm det här. Det kommer alltid att finnas ett behov av seo-tekniker, däremot kommer deras kunskapsnivå att öka när webbdesigners-titeln inkluderar en grundläggande förståelse för standarder och onpage sökmotoroptimering. Jag håller däremot med Anton om att pengarna inom SEO kommer att finnas hos marknadsförarna. Det kommer att gå att tjäna pengar som SEO-expert/konsult, men de stora kampanjpengarna kommer gå till en marknadsföringsbyrå.

    Vad skall en SEO-byrå göra idag med 30000:- efter att de har gjort allt de kan med onpage? Efter att de har gjort kundens sida perfekt så är resten av deras arbete köpta länkar. Simple as that. Deras roll är utspelad i och med googles beslut att förbjuda köpta länkar. Visst, det kommer alltid att gå att undvika googles filter genom att köpa bloggare, spamma länkkataloger etc, men vad är det för säljargument? Kommer volvo att köpa den typen av tjänster på sikt? Jag tror personligen inte det...
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  7. #7
    Masterminds avatar
    Mastermind Mastermind är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    92
    Grattis Anton! Mycket välskrivet.

    Den typ av spammiga inlänkar som snabbt kan köpas filtreras bort, så de som kan generera massiv uppmärksamhet "naturligt" är förstås fina att jobba med.

  8. #8
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Instämmer med andra här, väldigt bra artikel. Klart att teknik kommer att finnas kvar men SEO övergår mer och mer åt marknadsföring och sett att få uppmärksamhet precis som det gjort de senaste åren.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  9. #9
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Vad skall en SEO-byrå göra idag med 30000:-
    Vad sägs om att seo´s kanske blir tvugna att lära sig lite annan slags marknadsföring as well. Efter on-page + off-page, sponsrade links etc så finns det faktiskt grejer man kan hitta på. Men visst idag ser det ut så att SEO = ON PAGE + LINKS i stort sett.

    För stora företag som Volvo så passar nog inte en simpel SEO-tjänst för 30 bananer heller. Däremot är det vanligt att stora företag som väljer SEO-tjänster gör det som ett komplement till sin huvudsakliga marknadsföring. Så jag tror att SEO kommer finnas kvar som det ser ut nu men inte alltför länge.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  10. #10
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Nej, summan 30 var mest för att illustrera att efter ha lagt 20 timmar på onpage på 10 på att köpa länkar.. vad skall de göra då? För att öka omsättning och därmed intäkterna måste de vara konstruktivare än vad de är idag. Frågan är om seobyråerna kommer bli de nya reklambyråerna eller om reklambyråerna kommer bli de nya seo-marknadsförarna.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  11. #11
    impresos avatar
    impreso impreso är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Westberg
    Vad sägs om att seo´s kanske blir tvugna att lära sig lite annan slags marknadsföring as well. Efter on-page + off-page, sponsrade links etc så finns det faktiskt grejer man kan hitta på. Men visst idag ser det ut så att SEO = ON PAGE + LINKS i stort sett.

    För stora företag som Volvo så passar nog inte en simpel SEO-tjänst för 30 bananer heller. Däremot är det vanligt att stora företag som väljer SEO-tjänster gör det som ett komplement till sin huvudsakliga marknadsföring. Så jag tror att SEO kommer finnas kvar som det ser ut nu men inte alltför länge.
    Håller med ONPAGE + LINKS regerar och då får man surfa på den vågen så länge det går samtidigt som man är beredd på nästa steg.
    Frågan är om google någonsin kommer bli smartare än oss på SEO-forum

    Deras strategi är ju uppenbart att få företag att betala för sig i form av sponsrade länkar. Men jag tror det kommer ta ett tag innan de vågar ändra algoritmerna. Deras verksamhet handlar ju om att leverera bra SERP´s. Även om ett företag anlitar ett SEO företag som inte riktigt håller sig till riktlinjerna så har de företaget ändå betalat en bra slant. Och dom betalar ju för att de tycker att de sökorden passar in på deras verksamhet och borde placeras högt upp i söklistorna. Trustrank skulle nog bli en avgörande faktor som får många SEO nätverken att byta riktning.

    Jag håller med Anton om att mer kommunikation behövs, ibland måste man till och med lyfta upp luren och ringa ett samtal för att skapa affärsrelationer med företagare, bloggare och media. Vad läskigt va ?

    mvh / Säljaren

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Sveriges första SEO-tävling!
    Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
    Svar: 767
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 10:13
  2. Säljer PR7-9
    Av Anton i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-09-29, 19:41