Resultat 1 till 11 av 11

Vilket forum ?

  1. #1
    Tottes avatar
    Totte Totte är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    30
    Har funderingar på att starta ett forum för ett spel..

    jag vet det finns flera forum script på nätet, både gratis och betal script

    men vilket av dom gillar ni bäst.. ?

    Ni som använder er av phpBB SEO Premod V 3.0.0

    ge mig lite feedback på det

  2. #2
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    De erfarenheter jag har är at vBulletin som det här forumet bygger på är överlägset. phpBB har gett mig nästan oändliga mängder jobb eftersom spammarna riskerar att ta över hela forumet. vBulletin är inte bara snäppat vassare mot spam utan med rätt plugins en trollkarl i sökresultaten.

    Jag har dessutom fiskat efter andras erfarenheter här: Tråd

    Och efter plugins här: tråd

    Slutsats, vBulletin med vbseo installerat knäcker.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  3. #3
    daniel_s avatar
    daniel_ daniel_ är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    98
    Prestandamässigt tror jag inte det spelar någon större roll. Det största forumet på big boards kör på phpBB med sammanlagt 1.234.527.503 inlägg.

    Angående spammare, så är det väldigt enkelt att bli av med i phpBB. Det grundläggande skyddet är inte särskilt bra men det finns mods som är bra. Har inte fått 1 enda spam-inlägg sedan dess. Så spam behöver du verkligen inte oroa dig för, bara du har 10 minuter att lägga på spamskydd.

  4. #4
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    phpBB SEO v3.0.0 är ju precis släppt. Har själv inte hunnit att uppdatera det, så pass nytt är den versionen.

    Men, jag har inga problem med spam, inget spam-mod installerat .... hur det funkar? ska jag inte svara på just nu, då jag nyligen uppdaterade till denna version, rent seo-mässigt alltså.

    Prestandamässigt mycket bra, tar lite server-resurser i anspråk (kör windows 2003 web edition)

    /Patrik

  5. #5
    daniel_s avatar
    daniel_ daniel_ är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    98
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    phpBB SEO v3.0.0 är ju precis släppt. Har själv inte hunnit att uppdatera det, så pass nytt är den versionen.

    Men, jag har inga problem med spam, inget spam-mod installerat .... hur det funkar? ska jag inte svara på just nu, då jag nyligen uppdaterade till denna version, rent seo-mässigt alltså.

    Prestandamässigt mycket bra, tar lite server-resurser i anspråk (kör windows 2003 web edition)

    /Patrik
    Kör du 3.0? Kör förnärvarande 2:an på ett av mina forum men ska snart lansera ett nytt forum på 3.0. Tycker 3.0:an verkar riktigt skön! Speciellt admin-gränssnittet.

  6. #6
    Tottes avatar
    Totte Totte är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    30
    Tack för svaren, ska ta mig en närmare titt på phpbb.

    Sidan kommer inte bli vidare stor, bara för några medlemmar.

    Jag behöver nog inte fundera så mycket över spam, då man antagligen kan göra så att man måste godkänna varje ny medlem

  7. #7
    daniel_s avatar
    daniel_ daniel_ är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    98
    Citat Ursprungligen postat av Totte
    Tack för svaren, ska ta mig en närmare titt på phpbb.

    Sidan kommer inte bli vidare stor, bara för några medlemmar.

    Jag behöver nog inte fundera så mycket över spam, då man antagligen kan göra så att man måste godkänna varje ny medlem
    Absolut. Då fungerar det fint. Kolla även Simple machines och punBB som är rätt populära.

    Men jag tycker du ska köra på phpBB då detta funkar utmärkt.

  8. #8
    Tottes avatar
    Totte Totte är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    30
    ser att ett av mina webbhotell har phpbb version 2.0.22 som "one click install"

  9. #9
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av daniel_
    Kör du 3.0? Kör förnärvarande 2:an på ett av mina forum men ska snart lansera ett nytt forum på 3.0. Tycker 3.0:an verkar riktigt skön! Speciellt admin-gränssnittet.
    Jag kör 3:an, vanliga ej SEO, på alltomhundar.com och klickerforum.se. Allt om hundars forum har en en databas på över 1 GB och konverterades till 3.0 RC5 (vilket fortfarande är versionen som körs live). Prestandan är super, admingränssnittet är perfekt.

    aktivhund.se kör phpbb-seo (v3.0 RC7) med lysande prestanda även här.

    Mitt val av forum i framtiden kommer bli phpBB-SEO utan tvekan. Justa urler och gratis. Gratis smakar alltid gott.

    phpBB v2 är inget jag skulle rekomendera att köra på, även fast det finns som "one-click-install". Skulle hellre installera phpBB-SEO, oavsett användningsområde och hur många medlemmar man tror man kommer få.

    /Patrik

  10. #10
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Vbulletin är heeelt överlägset phpbb kodmässigt och ur utvecklingssynvinkel. Värt att tänka på om man vill ha skalbarhet. Visserligen så finns det script för att migrera databasen.. så det är ändå inget aber.

  11. #11
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Bbpress bör även nämnas. Har utvecklats mycket senaste året och fungerar nu rätt så bra. Det ska dock observeras att phpBB är betydligt mer välanvänt och buggfixat.

    Vbulletin är överlägset, förstås, tycker jag. Men de andra ska inte underskattas, de fungerar också bra.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-11-21, 23:47
  2. Hårdare moderering
    Av Gustaf i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 00:41
  3. Forum om forum
    Av Nikke Lindqvist i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 12:24
  4. Har 1 Forum. Vill ha 4.
    Av KrukaaN i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-02, 14:40
  5. SEO forum?
    Av j0han i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-05, 22:44