Resultat 1 till 23 av 23

Hur mycket ger katalog submiteringar?

  1. #1
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Räknar google sånt fortfarande, gör dem det så är de puckade i huvet IMO. Det är just sånt som talar om att en sida försöker ta sig till toppen. Då skulle nästan reciprocala länkar i blogroll vara mycket värdefullare.

    Jag tror att sånt kan hjälpa en sida att bli spidrad. Av egna erfarenheter är jag inte ett dugg imponerad av hur det kan hjälpa till rankingen. DMOZ kan nog göra en liten nytta iaf.

    Jag har själv fått bättre resultat med artikel-kataloger.

    Är det nån som upplevt ett positivt resultat av enbart katalogsubmiteringar?

  2. #2
    Princips avatar
    Princip Princip är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    192
    Ja, och tydligen måste jag skriva 20 tecken för att kunna svara det.

  3. #3
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Det är klart att det är viktigt att ligga med i kataloger, "rätt kataloger", vertikala sökningar är på frammarch och Google håller glatt ögonen på detta. En viktig del i en lyckad länkstrategi.

    Varför skulle Google vara "puckade i huvudet" för att de följer tittar på en sådan sak?

  4. #4
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Citat Ursprungligen postat av Peter Långfors
    Ja, och tydligen måste jag skriva 20 tecken för att kunna svara det.
    Okey, vilken site har du försett med enbart directory länkar?
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Varför skulle Google vara "puckade i huvudet" för att de följer tittar på en sådan sak?
    Därför att majiroteten av alla directories är byggda för sökmotorer. Det säger allt.

  5. #5
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Det är samma sak som att säga att "alla siter borde bannas från Google, eftersom många siter försöker hamna så högt upp som möjligt i deras SERP".

  6. #6
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Jag har haft väldigt dåliga resultat när jag postat länkar i enbart kataloger.

    Dmoz och Sunet var de enda som var värda besväret tror jag. Men inte heller de gav mig så mycket.

    Inte så konstigt kanske. Skillnaden på en länkfarm och en katalog kan ju vara hårfin. Och vi vet ju alla vad google tycker om den första...

  7. #7
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Det är samma sak som att säga att "alla siter borde bannas från Google, eftersom många siter försöker hamna så högt upp som möjligt i deras SERP".
    Som sagt.. 80% är bara skräp

  8. #8
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Jag köper en hel del länksubmitt-tjänster just nu i hoppet om att det på sikt kommer att ge något (om inte annat en stabilare bas av länkar på lång sikt). Om jag får en temporär "dipp" pga för många inkommande länkar under kort tid så gör det inte så mycket heller då det inte är mina primära siter jag marknadsför. Inom 6-12 månader hoppas jag kunna märka lite resultat vars effekter jag kommer att kunna utnyttja internt mellan mina siter.

    Mitt tänk beror väl kanske till viss del på ett stint paypal-konto, så jag har en del incitament till att köpa tjänster just nu. Investering för framtiden helt enkelt. Om det inte funkar är det pengar jag har råd att förlora.

  9. #9
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Seriösa kataloger ger ju självklart en hel del. I och med att fler och fler blir medvetna om hur viktigt det är med inlänkar (även de som inte är intresserade av SEO normalt) börjar fler leta sätt att få länkar. Ska man bli straffad för det?

    Nej då. Så länge länkarna finns i seriösa kataloger är det lugnt. De ger inte lika mycket som från andra sidor men en länk är alltid en länk.

  10. #10
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Vad jag har märkt så ger inte kataloger sämre länkvärde än en annan sajt med lika många OBL per IBL. Rent naturligt blir ju förhållandet skevt i kataloger, om inte katalogerna tvingar sina submittade sajter att länka tillbaka, och då sjunker värdet på varje länk naturligt.

    Sajter med många inlänkar och hög trust i övrigt har dock gett skapliga resultat för mig. katalogerna.se har jag bl.a. sett ranka upp flera projekt med en ensam länk. :-)

    Pontings svenska kataloger (som är spridda över ett duktigt antal svenska IP-block, bra pointing!) ska också ha cred. Har testat några projekt där och sett väldigt bra resultat.

    Kort sagt är alla kataloger långt ifrån värdelösa.

  11. #11
    kleins avatar
    klein klein är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31
    Nu förstår jag inte. :-)

    Men jag har aldrig förstått varför man skall betala 300 kr om året för ligga med en länk i en katalog för. Marknaden för internetkatalogen verkar tämligen vara överetablerad

    Min "slask.se" är något jag har gjort för egna behov, att komma ihåg bra url:er.

    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Ser inte ut att faktiskt visa upp säkerhetskoderna.

  12. #12
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Nord
    Vad jag har märkt så ger inte kataloger sämre länkvärde än en annan sajt med lika många OBL per IBL. Rent naturligt blir ju förhållandet skevt i kataloger, om inte katalogerna tvingar sina submittade sajter att länka tillbaka, och då sjunker värdet på varje länk naturligt.

    Sajter med många inlänkar och hög trust i övrigt har dock gett skapliga resultat för mig. katalogerna.se har jag bl.a. sett ranka upp flera projekt med en ensam länk. :-)

    Pontings svenska kataloger (som är spridda över ett duktigt antal svenska IP-block, bra pointing!) ska också ha cred. Har testat några projekt där och sett väldigt bra resultat.

    Kort sagt är alla kataloger långt ifrån värdelösa.
    Jag håller med, Kataloger är en naturlig del av webben, och de är en viktig del i den externa länkstrukturen för en webbplats.

  13. #13
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av klein
    Nu förstår jag inte. :-)

    Men jag har aldrig förstått varför man skall betala 300 kr om året för ligga med en länk i en katalog för. Marknaden för internetkatalogen verkar tämligen vara överetablerad

    Min "slask.se" är något jag har gjort för egna behov, att komma ihåg bra url:er.
    Det jag menade var att anmälning till katalogen i alla fall för mig inte fungerar. Har du gjort katalogen för egna behov är det givetvis inte korrekt att du anmälder den här.

    Själv har jag aldrig betalt för någon länk överhuvudtaget och har svårt att bedöma om 300 kr / år är rimligt eller inte för en katalog. Vilken katalog på listan är det som tar betalt?

  14. #14
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Citat Ursprungligen postat av Nord
    Vad jag har märkt så ger inte kataloger sämre länkvärde än en annan sajt med lika många OBL per IBL.
    Okey, jag är ny här
    Vad är OBL och vad är IBL?

    /Sussi

  15. #15
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av starcastle
    Okey, jag är ny här
    Vad är OBL och vad är IBL?

    /Sussi
    OBL = OutBound Links (länkar ut från en sida)
    IBL = InBound Links (länkar till en sida)

  16. #16
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Tackar, ja det borde jag väl ha begripit själv

    Var det nu jag ska klicka på vågen som tack för hjälpen eller hur var det nu det fungerade? Såg nåt i den vägen nånstans.

  17. #17
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av starcastle
    Tackar, ja det borde jag väl ha begripit själv

    Var det nu jag ska klicka på vågen som tack för hjälpen eller hur var det nu det fungerade? Såg nåt i den vägen nånstans.
    Exakt

  18. #18
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    I den pågående diskutionen om "Sponsrade länkar" osv så är det tydligt att Google kommer sänka länkvärdet på orelevanta länkar mer och mer i framtiden.
    Hur de ställer sig till kataloger osv är svårt att säga men min gissning är att även de länkarna kommer minska i värde eftersom det finns många kataloger som bara är till för att ge PR till de som betalar tex.

  19. #19
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av David Nilsson
    I den pågående diskutionen om "Sponsrade länkar" osv så är det tydligt att Google kommer sänka länkvärdet på orelevanta länkar mer och mer i framtiden.
    Hur de ställer sig till kataloger osv är svårt att säga men min gissning är att även de länkarna kommer minska i värde eftersom det finns många kataloger som bara är till för att ge PR till de som betalar tex.
    Det beror helt och hållet på vad Google menar med "orelevanta länkar". Länkkataloger är en naturlig del av länkstrukturen. Google är inte intresserad av att bara "godkänna" länkar från siter som handlar om samma ämne som den egna siten.

  20. #20
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Exakt men de är ju samtidigt väl medvetna om varför det finns så många kataloger så att sänka värdet på de flesta blir en vettigt motdrag...

  21. #21
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Ja, skulle tro att de försöker göra det automatiskt och hitta en metod att skilja på bra och dåliga kataloger.

  22. #22
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Man behöver ha perspektiv på saker och ting. Det är svårt i alla fall för mig att se att länkkataloger ger sämre sökresultat nu efter att DMOZ minskat i kraft. Inte heller ser jag att principen är felaktig om de är öppna och tar emot seriösa sidor som anmäler sig. De ca 100 öppna länkkataloger som finns ska också ställas i relation de slutna nätverk där aktörer finns som har tusentals sidor för SEO.

    Jag upplever heller inte att länkkataloger just nu är mer effektiva än de borde vara. För ett enskilt nyckelord kan de ju ge lite extra om de passar väl med domänen och nyckelordet inte är svårt. När de passar väl med domänen ges ju åtminstone en hög PR länk från KTH och sedan mixas med svaga kataloger räcker det långt på ett lätt nyckelord.

    Omte som är Jons:
    http://www.omte.se
    Gick ju fint upp med kataloger på nyckelordet te. Men te är inte svårt nyckelord.

    Tittar vi däremot på svåra nyckelord tycker jag inte att man kan säga att länkkataloger räcker särskit långt ensamma.

  23. #23
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Kataloger är väldigt enkla inlänkar och ska inte underskattas för det. Att submitta till ett 20-tal kataloger är inte alls fel, det kan faktiskt vara skillnaden mellan en pr4 och 5 (inte för att pr är så viktigt, men det är tanken som räknas).

    Jag brukar lite då och då submitta mina sidor till kataloger eftersom det är det enklaste sättet att bre på med några nya länkar lite då och då. Visst, de ger inte så mycket, men rent trustmässigt blir ju sidorna aldrig nedvärderade.

    Däremot tror jag inte att man ska räkna med att det räcker rent keywords-mässigt att submitta till massor kataloger och sedan hoppas på att ranka bra. Det är mer för sidans trust, även om man självklart ska försöka få med så många nyckelord som möjligt. Inte minst de svåra, som man kanske satsar mer på i framtiden.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Sökresultaten i Yahoo är mycket bättre
    Av hans99 i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-10-04, 19:13
  2. Annonspriser - hur mycket ska jag ta?
    Av Niklas i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 18:08
  3. Mjukvara för katalog?
    Av Marcin i forum Kataloger
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-28, 16:18
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-03, 14:55
  5. Riskera mycket för att vinna mer (frames)
    Av Gustav i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 20:59