Resultat 1 till 11 av 11

Duplicate content i meta description?

  1. #1
    Vindviljas avatar
    Vindvilja Vindvilja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    30
    Isch, vilken titel. ...

    Men jag undrar om det är bättre att ha samma innehåll i sin meta description som man redan har på en sidan, eller ha en standardfras som är samma på flera sidor.

    Problemet är det här: Jag har en sida som genereras via en databas med många olika artiklar. När jag kollade på min google webmastertoolsida insåg jag att den här sidan har ju en fast meta description just nu och eftersom den är dynamiskt genererad så blir det ju en himla massa sidor som får exakt samma metatagg. Jag har nu testat (och lyckats) att få även meta description att uppdatera sig via databasen, men då blir den texten den samma som beskrivningen på produkten. Är det att föredra framför en statiskt tagg? Det är ju bättre för kunden, men å andra sidan så säger den ju inte så hemskt mycket om man inte ser produkten. (jag har vbara 255 tecken att röra mig med så det blir liksom mest vansinnigt komprimerade produktbeskrivningar som rör fickor mest... ) finns det risk att google ser det som duplicate content eftersom exakt samma text upprepas två gånger? Det känns lite lamt att göra så här, men å andra sidan så blir det ju inte så beskrivande när alla sidor får samma beskrivning.

    Nu slutar mitt vansinnigt virriga inlägg...

  2. #2
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Jag har aldrig provat göra så men jag skulle gissa att det är bättre.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  3. #3
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Att ha en statisk meta tagg är dåligt.
    Att inte ha någon meta tagg är bättre.
    Att ha text plockat från sidan är bättre.
    Att ha en handskriven unik beskrivning för varje sida är optimalt.

    Det är alltid bäst att ha en handskriven unikt utformad meta tagg för varje sida men har man som du ett stort antal sidor så är det bättre om man får in en autogenererad tagg hellre än ingen tagg eller ännu sämre då en statisk tagg.

    Mitt tips är väl att få de som för in datan i databasen att ta hänsyn till varifrån du plockar taggen och att de ser till att få in de ord som är viktiga just där.

    Alternativet är att du för varje produkt har något bra sätt att identifera det viktigaste ordet och sedan söker dig fram till en bra mening att plocka ut som tagg där ordet förekommer.

  4. #4
    Vindviljas avatar
    Vindvilja Vindvilja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    30
    Jo, det är jag som lägger in allt i databasen också. Nu har jag börjat tänka på det mer. Men när man ska beskriva arbetskläder på 255 tecken finner det inte så mycket mån för utsvävningar. Det är mest tumstocksfickor och förstärkta knän som gäller och mystiska material...

    Helst av allt så skulle man ju vilja ha ett fält för metabeskrivning i databasen där man kan skriva det när man lägger in artikeln. Men i nuläget är inte det möjligt.

  5. #5
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag har lyckats ganska bra med att skapa en mall för meta-description som används på alla produktsidor och där endast produktnamn och produktkategori byts ut. Antar att det är det som Feldon menar med autogenererad tagg.

    Alltså att alla meta-description, till exempel, skulle följa denna mall:
    Här hittar du information om [produktnamn] som ingår i kategorin [kategorinamn].

    Om man har en fysisk butik och gärna vill nå ut på sökfraser som [produktnamn] [ort] eller [kategorinamn] [ort] kan det vara bra om man även lägger in företagsnamn och ort i meta description.

    Exempel:
    Här hittar du information om [förstärkta knän] som ingår i produktkategorin [arbetskläder] från [Företaget AB] i [Karlstad].

    Lycka till.

  6. #6
    pisods avatar
    pisod pisod är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    52
    Citat Ursprungligen postat av Vindvilja
    Jo, det är jag som lägger in allt i databasen också. Nu har jag börjat tänka på det mer. Men när man ska beskriva arbetskläder på 255 tecken finner det inte så mycket mån för utsvävningar. Det är mest tumstocksfickor och förstärkta knän som gäller och mystiska material...

    Helst av allt så skulle man ju vilja ha ett fält för metabeskrivning i databasen där man kan skriva det när man lägger in artikeln. Men i nuläget är inte det möjligt.
    Har du ingen annan beskrivande text om artikeln så ska du ta en del av artikeln, tycker jag, eftersom att ha samma beskrivningstext i serpsen ser jättefult ut. Detta gör du enkelt med php eller annat server språk. Glöm inte att plocka bort ev html. För den missen gjorde i början.

    Jag en hel del sidor som jag i för sig har en pufftext till nästan varje artikel men en del har jag inte det till. Eftersom jag vet att jag plockar ut text i från början av artikeln så börjar jag alltid med artikelns själva budskap när jag skriver artikeln.

    Rätt självklart är sen att ju mer unik beskrivande text desto bättre. Så jag skulle satsa på att skriva utförliga artiklar trots att det handlar om produkter.

  7. #7
    Vindviljas avatar
    Vindvilja Vindvilja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    30
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Jag har lyckats ganska bra med att skapa en mall för meta-description som används på alla produktsidor och där endast produktnamn och produktkategori byts ut. Antar att det är det som Feldon menar med autogenererad tagg.

    Lycka till.

    Tack, det var ett väldigt bra förslag. Då får jag med det som är viktigast och mest relevant. Nu ska jag bara komma på hur. Min ASP-kunskap ligger på under basic-nivån. Snarare testa och hoppas att det fungerar, fast jag inte riktigt förstår varför... Men det brukar fungera till slut, det är tur att man kan klippa och klistra...

  8. #8
    Hanss avatar
    Hans Hans är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    38
    På en av mina sajter som är en sorts blogg och som jag kodat själv använder jag mig av keywords. För varje unikt inlägg som jag lägger in är det obligatoriskt att ange ett fritt antal keywords. Dessa keywords lägger jag även i meta keyword. När sidan laddas loopar jag igenom dessa keywords och plockar ut den första unika meningen i brödtexten där mitt keyword förekommer. Resultatet lägger jag i meta description. På så sätt behåller jag relevans i brödtext, keyword och description men inenhållet är samtidigt unikt. Bingo!
    Tycker inte om att använda mallar då jag misstänker att Google kan känna igen mönster i dess enklare. Gör man på ovan sätt förefaller det som att meta description är unik i högre utsträckning.

  9. #9
    Vindviljas avatar
    Vindvilja Vindvilja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    30
    Det låter också som en bra idé, om något mer komplicerat. Jag har ju i och för sig samma problem med mina keywords på artikelsidan. Så att kunna generera både unika keywords och beskrivning till varje enskild artikel vore ju guld.

  10. #10
    ptz0ns avatar
    ptz0n ptz0n är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av Hans
    På en av mina sajter som är en sorts blogg och som jag kodat själv använder jag mig av keywords. För varje unikt inlägg som jag lägger in är det obligatoriskt att ange ett fritt antal keywords. Dessa keywords lägger jag även i meta keyword. När sidan laddas loopar jag igenom dessa keywords och plockar ut den första unika meningen i brödtexten där mitt keyword förekommer.
    Dela med dig? Låter som en superbra idé!

  11. #11
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Bloggar använder ju titel på artikellänkarna och titeln på sidorna, det ger ju en stor möjlighet att skapa en vettig artikel för produkt och brödtext du vill ha i titel samt att du säkerligen kan generera det till description taggen med...??

    Jag använder inkluderad head i PHP där jag på varje sida skriver in den descr, title eller keywords jag vill ha, dessa byts sedan ut mot de som skulle existerat där från min header och varje sida blir unik och du borde lika gärna kunna generera det från en text per produkt eller artikel i DB... kanske inte funkar i ASP???

    Förstod jag rätt??

    Michael

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Wordpress och duplicate content
    Av daniel_ i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-29, 14:46
  2. Mobilsajt - Duplicate content?
    Av Magnus-SEO i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 10:45
  3. Sajten på 2 språk = duplicate content?
    Av Susann Stjernborg i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 16:57
  4. Duplicate content -återigen, gränsen
    Av seattlegrunge i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-19, 16:27
  5. Automatiska url-omskrivningar ger duplicate content?
    Av Niclas Strindell i forum URL-omskrivning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 00:42