Resultat 1 till 16 av 16

Måste wordpress ligga på domänens startsida?

  1. #1
    Anders Granströms avatar
    Anders Granström Anders Granström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    202
    Jag vill ha en wordpress blogg på min sajt, men jag vill inte att den ska ligga som min startsida (httpx://www.minsida.se) utan under en kategori som hete blogg (httpx//www.minsida.se/blogg.html).

    Jag har spanat på wordpress instruktioner men får helt klart intrycket av att detta inte är genomförbart. Någon som vet?

    Och om det inte det funkar med wordpress, finns det några andra bra bloggar som jag kan ladda ner till min sajt (ju seo-vänligare, desto bättre).

    Eller är bästa alternativet att försöka ändra på wordpressbloggens utseende (till min sajts utseende) och låta den ligga kvar på wordpress.com.

    Tack på förhand för er hjälp
    Mvh / Anders
    Senast redigerat av Anders Granström den 2008-01-04 klockan 10:57.

  2. #2
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Det går att lösa, antingen kör du i en katalog, www.minsida.se/blogg
    Eller så gör du som du skriver, i det senare fallet måste du göra en del omhackning, men det borde funka.

  3. #3
    Anders Granströms avatar
    Anders Granström Anders Granström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    202
    Vad bra

    Går det att styra wordpress direkt till httpx://www.minsida.se/blogg.html från wordpress.com, eller måste man ladda ner wordpress till httpx://www.minsida.se för och sedan lägga om den?

    Berätta gärna hur man går tillväga eller var jag kan hitta info om hur jag gör

    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Det går att lösa, antingen kör du i en katalog, httpx://www.minsida.se/blogg[/url]
    Eller så gör du som du skriver, i det senare fallet måste du göra en del omhackning, men det borde funka.
    Edit: Har avlänkat adresserna, såg att det fanns en sida som hette minsida.se

  4. #4
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Du måste ladda ner wordpress och installera det på din site. (tar 5 minuter ungefär). Du behöver php och mysql.

  5. #5
    Anders Granströms avatar
    Anders Granström Anders Granström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    202
    Ok, tack så mkt

    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Du måste ladda ner wordpress och installera det på din site. (tar 5 minuter ungefär). Du behöver php och mysql.

  6. #6
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Ja precis. Istället för att installera wordpress på huvuddomänens sida så lägger du in wp-filerna i mindoman.se/blogg/ (dvs en mapp) och där hamnar wordpress då. Du installerar som vanligt (inte wordpress.com, utan wordpress.org) och sedan hittar du bloggen på antingen mindoman.se/blogg/ eller mindoman.se/blogg/index.php

    Mindoman.se/blogg/ är förstås bättre än mindoman.se/blogg.html så det kan ju inte göra så mkt?

  7. #7
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Har nu intsallerat min första Wordpressblogg Jippi!

    Det var denna tråd som fick mig att till slut ta steget på vår scoutkårs hemsida.

    Var översätter man alla engelska ord som finns i bloggen. Det är inte lite fult med den svengelska som nu råder på bloggen.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  8. #8
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Citat Ursprungligen postat av MattiasN
    Har nu intsallerat min första Wordpressblogg Jippi!

    Det var denna tråd som fick mig att till slut ta steget på vår scoutkårs hemsida.

    Var översätter man alla engelska ord som finns i bloggen. Det är inte lite fult med den svengelska som nu råder på bloggen.
    Här hittar du den svenska språkfilen:
    http://wp-support.se/ (sv_SE.mo)

    och här hittar du instruktioner på hur man ändrar språket:
    http://codex.wordpress.org/Installin..._Your_Language

    All text styrs dock ej av denna språkfil, för att ändra den text som finns kvar kan du bl a gå in på:
    administrationsgränssnittet på bloggen -> Välja "Presentation" (eller motsvarande på svenska) -> Välja "Theme Editor" (eller motsvarande på svenska), och ändra i filerna.

    Lycka till med bloggen!

  9. #9
    Anders Granströms avatar
    Anders Granström Anders Granström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    202
    Tack Whyld!

    Det där hade jag verkligen nytta av också

  10. #10
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Grymt Whyld!

    Den underlättade mycket + på dig.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  11. #11
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    En annan fråga. Jag har standard themet för wordpress. Det funkar ganska bra. Jag skulle vilja ändra toppen på denna. Har hittat var. Men frågan är nu.

    FÅR jag det?
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  12. #12
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Ja det är klart. Ändra så mycket du vill!

    Nästan alla nya teman utgår från ett befintligt...

  13. #13
    erisons avatar
    erison erison är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    97
    En fråga som kanske är väldigt dum: Nu när bloggen ligger under minsida.se/blogg, är den "lika mycket värd" som alla andra sidor på domänen då, ur seo synpunkt? Om alternativet skulle vara att skriva artiklar i en egen html fil som jag la i minsida.se/artiklar/art1.html, skulle den ha några fördelar jämtemot bloggen?

  14. #14
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av erison
    En fråga som kanske är väldigt dum: Nu när bloggen ligger under minsida.se/blogg, är den "lika mycket värd" som alla andra sidor på domänen då, ur seo synpunkt? Om alternativet skulle vara att skriva artiklar i en egen html fil som jag la i minsida.se/artiklar/art1.html, skulle den ha några fördelar jämtemot bloggen?
    Nej det har den inte. Bloggen kan dessutom skapa ett större värde om du lägger till lite SEO plugins som skapar länkar till liknande sidor m.m.

    Då skapar man ju en intern länkstruktur som säger att man har mer att läsa inom ämnet. Att göra det manuellt är jobbigt vilket gör att man drar sig för det
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  15. #15
    erisons avatar
    erison erison är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    97
    Tackar vänligast för svar.

    Citat Ursprungligen postat av MattiasN
    Nej det har den inte. Bloggen kan dessutom skapa ett större värde om du lägger till lite SEO plugins som skapar länkar till liknande sidor m.m.
    Finns dessa samlade på något ställe? Hittade wordpress egen sida för nerladdning av plugins, men jag vet ju inte riktigt vilka jag letar efter

  16. #16
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Måste man länka till Wordpress?
    Av Marcin i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-14, 02:46