Resultat 1 till 12 av 12

kod i föhållande till text

  1. #1
    abcs avatar
    abc abc är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    76
    Funderar lite på hur mycket vikt du lägger vid att anpassa sidor utifrån att föhållandet mellan kod och text tydligen kan ha en viss effekt på en sidas SERP? Jag är ny på det här och har hitills bara skapat en webbplats där jag försökt att tillämpa lite SEO från grunden.

    Dock är detta med att textens mängd i förhållande till sidans totala kod påverkar placeringen helt nytt för mig. Finns det något riktvärde som ni jobbar efter att uppfylla?

    Någon som har praktiskt erfarenhet av att ha upplevt att en satsning på att få ner omgivande kod i förhålllande till texten givit bättre placering?

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag har jobbat en del med "code-to-content-ratio" som man brukar kalla det. Men vad jag erfarit ger det ingen direkt effekt på rankingen. Däremot kan det ge en enorm skillnad då det kommer till sidor som fastnar i duplicate content.

    I de fall jag har upplevt detta har det handlat om webbplatser som använder olika CMS eller webshopslösningar som har väldigt komplicerad kodstruktur med 100-tals nästade tabeller mm. I ett fall var mer än de 30 000 första tecknena på alla sidor exakt likadan med undantag för titeltaggen.

    Genom att banta koden rejält och bygga om med CSS design samt strukturera om så att produktmenyer med väldigt många element hamnade kodmässigt efter det unika innehållet på sidan lyckades vi få ut alla sidorna ur duplicate content filtret. Och det i sin tur gjorde att webbplatsen rankade mycket bättre på 100 tals olika sökfrågor som de inte visades över huvud taget på innan.

  3. #3
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Lägger inte ner en livstid på att räkna % och förhållanden.

    Men om du designar din kod med div taggar och CSS får du nästan automatiskt mer text i förhållande till kod. Då löser sig allt i stort sätt och du slipper bekymra dig.
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  4. #4
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Om du använder dig av xhtml/css och strukturerar dina sidor med semantic mark-up lämnar du helt enkelt över design, funktion till din CSS och i min mening 90% av sidornas kod till rent information och bilder. Det är ju Kolan man vill åt så det är nog så det borde vara och det fungerar för mig

  5. #5
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Text, kod och funktion bör, hur du än designar siten skiljas åt i mesta möjliga mån.

    Text och bild i databaser, koden i mallsidor som man enkelt kan byta ut, funktionaliteten i separata, inbäddade filer.

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Nikke,

    håller inte med om att man ska spara bilder/filer i databasen ...

    Ända databaser som funkar bra på det viset är Lotus Notes. I de andra funkar det, men det är inte optimalt ... tycker jag personligen

    /Patrik

  7. #7
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Jag håller med, men uttryckte mig konstigt. Däremot så föredrar jag att spara referenser till bilder i en databas jämfört med att (som i WordPress t.ex.) bara spara referenser om vilka bilder som finns uppladdade.

  8. #8
    abcs avatar
    abc abc är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    76
    Hej igen och tack för alla svar!

    Min webbplats följer xhtml strict och jag har css och javascript i externa filer vilket jag tolkat betyder att dessa filer inte räknas in i ration? Då jag, när jag satte igång med sidan inte kände till någon cms där man enkelt kunde slippa massa onödigt invecklad html-output och gigantiska js- & css-filer så skapade jag min lilla webbplats "manuellt" i en texteditor (hade läst att google gillar små filer bättre än stora så det försökte jag åstadkomma från början).

    I mina nu kommande små hobbyprojekt skall jag testa drupal vilket verkar vara precis det jag saknat tidigare (det går som ni säkert känner till att skapa effektiva templates och skala ner css-filerna till mer rimlig storlek). Det där med att lagra bilder i databas eller inte antar jag var en mer allmän upplysning som inte direkt har att göra med relationen mellan kod- och textmassa?

    När det gäller code-to-content-ratio så kanske jag inte skall ödsla mer tid på att fundera över att ändra designen för att plocka bort någon div- eller span-tagg här och där om det inte verkar ha någon verklig effekt på rankingen enligt Bernts svar.

    Baserat på min extremt begränsade erfarenhet så verkar det som att de sidor jag har som har 450-550 ord har lättare att ranka högre än de sidor som har 250-350 ord, men det kanske inte har att göra med själva ration utan snarare det faktum att sidan i sig tolkas av google att bära mer information?

    Jag hade läst att en sida optimalt skulle ha 250-450 ord någonstans men det verkar som att något högre antal ord är att föredra?

  9. #9
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Drupal är suveränt. Ur flera synvinklar.

    Jag har jobbat med Drupal i ganska precis 1 år nu. Det fungerar i de flesta tillämpningar. Med ett avbräck. Det finns ingen tillräckligt stabil webbshoppslösning i 5.x versionen ännu. Men Ubercart verkar helt klart lovande.

    Och precsi som du säger kan man styra all html output, men det är en liten tröskel att komma över innan man har lärt sig hur man hanterar allt.

  10. #10
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Att plocka bort en div eller två kommer inte hjälpa dig ranka högre.

    Anledningen till att Google ger mer tyngd åt dina sidor med fler ord är helt enkelt att det är mer innehåll.

    Att bygga en länk till din webbplats har hundra gånger så mycket effekt som att sitta och pilla med HTML.
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  11. #11
    abcs avatar
    abc abc är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    76
    Bernt - Tack, skall bli kul att testa Drupal, som det är nu har jag inte behov av alls allt man kan göra men det är schysst att det känns som att man kan bygga ut funktionaliteten i oändlighet.

    Johan - Tack för klargörandet, jag skall sluta pilla html nu för ett tag!

  12. #12
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Och en eller två nya sidor om dagen (som görs synliga från sajtens förstasida och i sin tur länkar till dina viktigaste sidor) hjälper i längden mycket bättre än en ny inlänk i veckan.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Lista på svenska länkkataloger
    Av Jim Westergren i forum Kataloger
    Svar: 95
    Senaste inlägg: 2021-08-16, 09:54
  2. SEO för Webbutiker steg för steg
    Av hans99 i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-07-14, 05:38
  3. Lista över SEO-vänliga topplistor
    Av Tina Isola i forum Kataloger
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 07:34
  4. Sveriges första SEO-tävling!
    Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
    Svar: 767
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 10:13
  5. Regler för forumet, läs innan du postar
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 11:57