Resultat 1 till 9 av 9

Flerspråkig sida

  1. #1
    KenMarks avatar
    KenMark KenMark är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    3
    Hej

    Försöker lära med SEO och har en ganska basic fråga, men som jag inte hittar något entydigt svar på. Därför vill jag passa på att ställa den här.

    Vilket är det bästa sättet att lägga upp en webbsida på flera språk?

    Jag ser några alternativ:

    * Olika domäner. Ex: www.minsida.se, www.minsida.no, www.minsida.dk
    * Samma domän: Ex: www.minsida.com/sv, www.minsida.com/dk
    * Strunta i ovanstående och köra samma url:er för alla språk. (Spara språkinformation i Sessions eller Cookies)

    Vad finns det för olika fördelar och nackdelar med ovanstående?


    Tacksam för svar!

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Ditt tredje alternativ är helt uteslutet ur SEO synpunkt. Google mfl. hanterar inte sessionsvariabler eller cookies, och kommer således inte att komma åt allt innehåll. Tumregeln är att det ska finnas en unik webbadress för varje enskild sida.

    Ur SEO synpunkt är första alternativet klart bäst. Om du dessutom hostar de olika domänerna på var sin webbserver som är placerad i respektive land så blir det optimalt.

    Nackdelen med detta blir såklart att man inte kan hantera administration av alla olika språkversioner i samma gränssnitt. Utan måste logga in på respektive domän för att administrera innehållet på det aktuella språket. om du använder dig av CMS (Content Management System) det vill säga.

  3. #3
    KenMarks avatar
    KenMark KenMark är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    3
    Ok, men om man har flera domäner, sprider man inte ut inlänkar och besöksstatistik i onödan. Kan det inte vara bättre att samla de på en domän?

  4. #4
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Det är sant.

    Med allt samlat på en domän samlar du länkkraften på den domänen. Men för bästa sökbarhet i respektive land har länkar från webbplatser på samma språk och som ligger i samma land en större betydelse.

    Svaret är alltså inte helt glasklart. Vore det mitt projekt skulle jag satsa på en site i varje land. Då kan jag dessutom tidvis länka mellan dessa på ett bra sätt.

  5. #5
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Om man som jag har gjort, pekar domän.se till domän.com/sv med en 301, får man då det bästa av båda världar?

  6. #6
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Under förutsättning att domän.no ligger på ett webbhotell i norge och pekar med 301 redirect till domän.com/no, så finns väl möjligheten att Google tolkar det hela korrekt. Men jag kan faktiskt inte säga med säkerhet att så är fallet.

    Någon annan som vet mer?

  7. #7
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Ahh, domän.no (just .no äger vi inte men som exempel) pekar på samma server som alla andra. När sidan anropas kontrolleras TLD och 301 sker till rätt adress.

  8. #8
    Hanss avatar
    Hans Hans är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    38
    Jag har byggt sidor enl alt 1 med domäner på olika webhotell. Det fina i är att nuförtiden så är det ganska vanligt att webbhotell tillåter externa databasanrop vilket gör att även fast de landsspecifika sidorna ligger på olika hotell och på olika domäner så kan man centralt styra innehållet via ett centralt CMS.

    Så kolla upp detta innan du väljer webhotell. Av erfarenhet vet jag att det inte är så lätt att få svar på, många erbjuder det men skriver det inte och då är det nästan omöjligt att förklara vad det är man vill ha.

  9. #9
    KenMarks avatar
    KenMark KenMark är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    3
    Tack för respons. I mitt fall är det ytterligare lite krångligare vilket gör att alternativ 1 kanske inte är så bra ändå. Jag har nämligen ett forum på sidan som i sådana fall gör att de blir exakt samma innehåll på domän.se, domäne.dk och domän.no

    Hmmm, knepigt...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Lista på svenska länkkataloger
    Av Jim Westergren i forum Kataloger
    Svar: 95
    Senaste inlägg: 2021-08-16, 09:54
  2. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  3. Länk från engelsk sida till svensk sida
    Av Totte i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 09:05
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-02, 12:02
  5. Använda min gamla sida som har bra träffar i google
    Av blabers i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 11:40