Resultat 1 till 7 av 7

Hur gör jag en strategisk sitemap?

  1. #1
    erisons avatar
    erison erison är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    97
    Hej,

    Jag är just nu i görningen med en sitemap. Jag har inlett med att göra en automatgenererad xml-fil från en site som hade detta som tjänst.

    Alla mina sidor har nu uppdateringsfrekvens monthly och priority 0.5. Jag kan ju inte garantera att mina sidor kommer att uppdateras "monthly", det kan bli både mer och mindre. Är det då smartast att ta i uppåt eller neråt? Eller spelar det mindre roll?

    Hur ska jag tänka med priority? Jag har ju ett fåtal sidor som jag vill göra viktiga, och på så sätt optimera för ett antal sökord. Ska jag då sätta hög priority på dessa, och isf hur hög? Finns det några djupare tankar man bör sätta sig in i här?

    Tack på förhand!

    Mvh Erik

  2. #2
    pjoffens avatar
    pjoffen pjoffen är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    5
    Hallihallå!

    Till att börja med så kan det vara väl så bra att påpeka att webbplatskartor ska ses som ett komplement - för mig är det alldeles för ungefärligt, men jag tar till mig och försöker lägga till XML-sidkartor redan nu för att vara beredd för framtiden och eventuella förändingar.

    Uppdateringsfrekvensen är bara ett ungefärligt mått, och är inget annat än hjälp snarare direkt reglering för hur ofta sökrobortarna genomsöker respektive sida. Men eftersom de närmsta alternativen är "weekly" respektive "yearly" så kan du ju kort tänka om du kommer uppdatera så ofta som varje vecka, eller ens en gång om året? Hur som helst så kan (kommer) robortarna på visit oftare eller mer sällan. Personligen tror jag att monthly är utmärkt för dig som du beskriver det, men det gäller ju samtidigt att hålla koll på sidan och uppdatera sitemap'en efterhand

    Priority är precis som uppdateringsfrekvensen, bara ett ungefärligt mått. Det är ingen optimering i annat fall än att de sidor med högre prioritet placerar sig högre i SERP'en relativt till övriga sidor på webbplatsen. Jag kan tänka mig att det således är effektivt med ett högt värde på en undersida som sedan förgrenar sig ytterligare och att du då vill få respektives undersida i SERP'en och låta besökarna klicka sig vidare genom strukturen därifrån. Några speciella värden gentemot erfarenheter kan jag inte ge, så om det finns någon annan med några tankar så är det bara att fylla på. Dessvärre ges man ju inte möjlighet att säga på sökordet X föredrar jag sidan Y före Z, vilket kanske vore mer önskvärt? (Jag förbiser helt exemplet med den hemsidan, det är väl naturligt? För övrigt syftar jag på "hemsidan" = "startsidan" inom webbplatsen, så ingen missförstår mig) .

    Hoppas jag har uppfattat dina frågor rätt nu, och finns det somsagt någon som har något att tillägga eller har lite erfarenhet inom sitemaps så är det ju bara att fylla på - speciellt med mer specifika och aktuella saker än det ungefärliga jag kan se.

    Detta blir för övrigt första posten för mig här,
    hallihallå gott folk
    Senast redigerat av pjoffen den 2008-01-15 klockan 19:21.

  3. #3
    Johan Schölds avatar
    Johan Schöld Guest
    Citat Ursprungligen postat av pjoffen
    Priority är precis som uppdateringsfrekvensen, bara ett ungefärligt mått. Det är ingen optimering i annat fall än att de sidor med högre prioritet placerar sig högre i SERP'en relativt till övriga sidor på webbplatsen.
    Priority har inget med dess placering i serpen, utan ett sätt att berätta vilka sidor som skall prioiteras för inläsning.

  4. #4
    pjoffens avatar
    pjoffen pjoffen är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    5
    Du har så rätt så Johan att webbplatsens placering i SERP'en inte påverkas, det jag menar är att sökmotorn väljer mellan sidorna internt på webbplatsen. Jag tror sitemaps.org uttrycker det bäst ang. priority;

    Please note that the priority you assign to a page is not likely to influence the position of your URLs in a search engine's result pages. Search engines may use this information when selecting between URLs on the same site, so you can use this tag to increase the likelihood that your most important pages are present in a search index.
    Därav menar jag att man kanske föredrar att exempelvis Startsidan på ett företags webbplats visas (eller har högre prioritet) än Kontakta Oss (om man nu hade råkat få det så att sökmotorerna gillade Kontakta Oss mer...), för att man ska komma in mer naturligt i webbplatsens struktur. Tänk lite som om man gick och letade kläder, hittade en bra affär med en viss sorts tröjor, som man vill besöka men *wosch*, när man kliver in i affären så hamnar man i en provhytt bara för att den där tröjan man letat efter har funnits där mest... För övrigt kanske man borde köra en NOINDEX i provhytten

    Hoppas jag gjorde mig förstådd nu

    MVH

  5. #5
    Johan Schölds avatar
    Johan Schöld Guest
    Ändrade mig

  6. #6
    erisons avatar
    erison erison är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    97
    The priority of this URL relative to other URLs on your site. Valid values range from 0.0 to 1.0. This value does not affect how your pages are compared to pages on other sites—it only lets the search engines know which pages you deem most important for the crawlers.

    The default priority of a page is 0.5.

    Please note that the priority you assign to a page is not likely to influence the position of your URLs in a search engine's result pages. Search engines may use this information when selecting between URLs on the same site, so you can use this tag to increase the likelihood that your most important pages are present in a search index.

    Also, please note that assigning a high priority to all of the URLs on your site is not likely to help you. Since the priority is relative, it is only used to select between URLs on your site.
    Läste det på sitemaps.org nu, så det sammanfattar väl bra vad ni säger. För att gå lite OT, med interna länkar kan man väl flytta sidor högre i SERPen?

  7. #7
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av erison
    Läste det på sitemaps.org nu, så det sammanfattar väl bra vad ni säger. För att gå lite OT, med interna länkar kan man väl flytta sidor högre i SERPen?
    Yup.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länka in XML sitemap.
    Av Magnus i forum Optimering
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-11-18, 23:42
  2. Google Sitemap
    Av TobiasN i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-14, 21:52
  3. stor sitemap
    Av Peder Molin i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-09-10, 17:06
  4. Sitemap och Google sitemap.
    Av magnusd i forum Domänen
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 20:58
  5. Automatiskt upptäckning av Sitemap i xml format
    Av Magnus-SEO i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 15:51