Resultat 1 till 10 av 10

Hur bygga seriös länkkatalog?

  1. #1
    apalms avatar
    apalm apalm är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    6
    Jobbar med webben i ett land som inte har några länkkataloger, inga seriösa iaf. Så jag tänkte att jag och mitt företag skulle bygga en, ni proffs bör väl ha en del tips och saker att tänka på?

    Tacksam för all hjälp jag kan få. (själva PHPkodandet av sidan är alltså inget problem utan jag tänkte på annat som kan vara nyttigt)

    Palm

  2. #2
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  3. #3
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Då det gäller länkkataloger så måste du utgå ifrån era syften. Om det är som du säger, att det inte finns några seriösa länkkataloger i det land där du arbetar så har ni en bra chans att skapa den första.

    Om du frågar mig så ska en seriös länkkatalog ha redaktionell kontroll på alla submits. Dessutom tycker i alla fall jag att länkkataloger som är nischade, alltså som inte tar emot alla länkar mellan himmel och jord, är mer intressanta än de om inte är nischade.

    Att använda Google Maps och plotta ut besöksadress på karta är också en bra funktion. Kanske till och med en vägbeskrivningsfunktion. Detta kräver förståss att Google Maps finns i ditt land.

    Om du skulle välja PHPLd eller något annat verktyg förslår jag att du tar fram ett helt eget tema. Detta gör att er katalog skiljer sig från andra kataloger.

    Vad mer? Kanske använda en "feed aggregator" som samlar in och visar de 5senaste rubrikerna ifall den sida som listas har ett RSS flöde? Detta skapar djuplänkar till den listade siten och ökar intresset från SEO kunnigt folk att göra submits.

    Finns säkert fler ideér, men detta var vad jag kunde haspla ur mig så här på morgonen.

    Lycka till!

  4. #4
    apalms avatar
    apalm apalm är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    6
    Tackar för de snabba svaren! Vi har väl ingen speciell nisch i åtanke för tillfället, men det kanske är bättre att starta 3-4 inriktade kataloger än en stor generell då?

    Vad är den stora fördelen med att ha en redaktionell katalog gentemot en automatisk med hygglig moderation?

    Vi har möjligheter till båda, jag vill bara kunna motivera användandet av en anställds tid.

    Om någon har fler tips är det bara att slå till.

  5. #5
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  6. #6
    Torremans avatar
    Torreman Torreman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av ponting
    Php LD, modererar sig själv,men man bör ändå kolla länken för säkerhets skull.
    Hur menar du då? Syftar du på tillbakalänken?

    Jag har en del problem med phpLD's automatiska kontroll av tillbakalänkar. Den verkar inte funka på dynamiska sidor, tex en adress som www.xxxxx.com/sida.php?typ=lankvanner kan den inte kontrollera. Alla mina sajter är databasgenererade, men när jag ska registrera dem i phpld-kataloger som kräver tillbakalänk så måste jag alltid skapa en separat statisk sida där jag lägger länken. Lite småsurt eftersom det ofta tar lite tid. I min egna katalog kommenterade jag bort koden som kontrollerar eventuell tillbakalänk efter att jag hade fått en del mail om saken. Har även fått mail från folk som inte kan registrera tillbakalänkar som ligger i frames (vilket i och för sig inte är så konstigt, men det ställer till med bekymmer)

    Tex. på linkdog.tk(visst äger du den ponting?), som kräver tillbakalänk, måste man ange en statisk adress med en tillbakalänk för att överhuvudtaget lyckas med registreringen.

  7. #7
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  8. #8
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Det är ju inte alla sajter som kan/vill ge tillbakalänk. Webbplatsen jag bygger åt mitt företag vill vi ju inte fylla med länkar till diverse länkkataloger, till exempel.

  9. #9
    Joacims avatar
    Joacim Joacim är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    74
    Mitt råd är att starta en generell men djup katalog. Om du vill vara seriös bör du inte använda något färdigt system utan bygga själv eller beställa ett kostymgjort arbete. Både kod och design. Det osar inte direkt seriositet av en site som använder gratiskod och en template som 1000 andra sidor har.

    Kräv heller inga tillbakalänkar, det gör att större företag och sidor kommer backa till att anmäla sig, då är det bättre att ta betalt för "attraktiva" kategorier, speciellt om du är relativt ensam på din marknad. Är din katalog bra så kommer den få inlänkar utan krav.

    Några större kataloger som är värda att ta efter vad det gäller funktioner och upplägg kan vara t.ex. Best of the Web (botw.org) och Librarians Internet Index (lii.org), även Open Directory Project (dmoz.org) är värd att titta på trots att den förfaller en hel del.

  10. #10
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Lista på svenska länkkataloger
    Av Jim Westergren i forum Kataloger
    Svar: 95
    Senaste inlägg: 2021-08-16, 09:54
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-18, 14:54
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 20:46
  4. Nyheter i min länkkatalog
    Av Magnus-SEO i forum Kataloger
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 08:34
  5. Att bygga varumärke
    Av Henrik i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 12:30