Resultat 1 till 12 av 12

Vikten av inlänkar

  1. #1
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag har ju förstått att inlänkar är viktiga, och att länktext osv också spelar roll.

    Ger inlänkar effekt på hela sajten, eller endast på den sida de länkar till?

    Om alla som länkar till mig väljer att lägga till en QueryString till exempel.
    mindomän.se/index.html?name=StefanBergfeldt

    Länktexten kommer eventuellt att vara "StefanBergfeldt" eller "mindomän.se", dvs antingen domännamnet, eller samma som QueryStringen.

  2. #2
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  3. #3
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
    Jag har ju förstått att inlänkar är viktiga, och att länktext osv också spelar roll.

    Ger inlänkar effekt på hela sajten, eller endast på den sida de länkar till?
    De ger effekt på hela siten, förutsatt att du har en bra intern länksturktur (sidorna är länkade till varandra på ett bra sätt). Förmodligen får domänen i sej en pyts också, oavsett länkstruktur, men det är troligen inte så mycket.

  4. #4
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    mindomän.se/index.html?name=StefanBergfeldt kan vara SEO vänlig om man kör en 301 redirect till mindomän.se efter det skript som loggar "name" vilket jag antar att du vill göra. Eller du har kanske någon annan plan att ha med ?name=XXX?

  5. #5
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Citat Ursprungligen postat av ponting
    mindomän.se/index.html?name=StefanBergfeldt
    Är ej SEO vänligt!
    Nej, det är jag medveten om. Har du ett bättre sätt att identifiera vem som länkar? Det är bara EN som ska länka till denna sida, och just den sidan behöver absolut inte indexeras av sökmotorerna. Jag skulle kunna ha mindomän.se/referer/StefanBergfeldt det vore ju bättre, men som sagt ska just den sidan inte besökas, utom från en specifik sajt.

    Just den sidan behöver inte få PageRank, eller ens listas i SERPen. Däremot kommer den sidan att innehålla länkar till bland annat mindomän.se/ och kanske mindomän.se/Produkt

    Gör det ändå skillnad ifall länken till mindomän.se/Produkt kommer från mindomän.se/index.html?name=StefanBergfeldt eller mindomän.se/referer/StefanBergfeldt ?

    [edit]Tillägg för att svara på David Nilssons fråga.
    Jag har en databas som innehåller information om de återförsäljare som är auktoriserade för internetförsäljning (vi ställer lite krav på kunskap om produkter osv). Länken ska ligga på återförsäljarens sajt (i webbshoppen) och länka till oss, där vi visar information som bekräftar att återförsäljaren är auktoriserad. Det ska alltså inte redirectas någonstans.

    Däremot kan det i framtiden vara intressant att gå andra vägen, alltså från vår webbsajt hitta auktoriserade internethandlare, och då blir det ju annat. Så är dock inte fallet nu.
    [/edit]

  6. #6
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Om sidan inte indexeras av sökmotorer så kommer den heller inte att få något värde ur seosynpunkt. Vad är det du vill åstadkomma?

  7. #7
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Om sidan inte indexeras av sökmotorer så kommer den heller inte att få något värde ur seosynpunkt. Vad är det du vill åstadkomma?
    Nej det är klart. Den får gärna indexeras, och man får visst hitta den i sökmotorn. Se föregående svar för vidare information om vad det är jag ska göra.

  8. #8
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av David Nilsson
    mindomän.se/index.html?name=StefanBergfeldt kan vara SEO vänlig om man kör en 301 redirect till mindomän.se efter det skript som loggar "name" vilket jag antar att du vill göra. Eller du har kanske någon annan plan att ha med ?name=XXX?
    Hehm riktigt, det tänkte jag inte på.

  9. #9
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
    Tillägg för att svara på David Nilssons fråga.
    Jag har en databas som innehåller information om de återförsäljare som är auktoriserade för internetförsäljning (vi ställer lite krav på kunskap om produkter osv). Länken ska ligga på återförsäljarens sajt (i webbshoppen) och länka till oss, där vi visar information som bekräftar att återförsäljaren är auktoriserad. Det ska alltså inte redirectas någonstans.
    OK, då skall du sätta upp en sida som talar om att återförsäljaren "nn" är auktoriserad att sälja era produkter. DEn sidan kan du kalla för "sertifikat.php" eller liknande. Lägg på din sites länkstruktur så att länkvärdet sprider sej.
    Du spårar genom att titta på referer till besöket (kollar varifrån den som klickar kommer) och kan skriva ut information om siten de kommer från på sidan.

  10. #10
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Nej det duger inte! Till exempel Norton Internet Security rensar referer i standardinställningen. Därför vill jag ha med en QueryString eller liknande.

    Referer går också att modifiera, men vad jag har förstått är det surfaren som kan göra det, och inte den som ansvarar för länken. Den som surfar har inget att vinna på att ändra referer, så det kan vi bortse från.

  11. #11
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Skicka med en variabel via javascript.

  12. #12
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Hur menar du då?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-26, 00:20
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 18:35
  3. Inlänkar för 0,80 €
    Av nfinland i forum Länkbygge
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 13:55
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 17:12
  5. Antalet inlänkar
    Av rickardx i forum Länkbygge
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-06-11, 20:37