Resultat 1 till 12 av 12

Sesssioncookies och Google

  1. #1
    Hanss avatar
    Hans Hans är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    38
    Satt just och skulle skriva en funktion för att bygga breadcrumb på en sida jag har och tänkte: Det har ju alla optimerade sidor, det blir ju fin internlänkning.
    Sen kom jag på att jag får problem att bibehålla id i min querystring i min breadcrumb. Så jag tänkte: jag plockar upp sessionen som håller detta och klistrar denna i länken så attd et blir en fin querystring i breadcrumblänken så kommer det att indexeras fint (kör ASP utan ISAPI rewrite).

    Men sen slog det mig att Google läser kanske inte sessioncookies och då faller ju min lösning.

    Det slog mig även att jag faktiskt inte vet om google kan läsa sessioncookies.

    Så min korta fråga efter ett långt utlägg: Kan google läsa sessioncookies eller inte?

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Nope. Google läser inte session cookies, i och med att de måste sparas i klientens browser.

    Det har i alla fall varit så sedan lång tid tillbaka.

  3. #3
    Hanss avatar
    Hans Hans är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    38
    Precis så jag också lärt mig och tänkt. Men, på en av mina sidor har jag en återkommande text som förekommer på alla sidor. För att slippa ladda från databasen vid varje sidbyte så laddar jag in texten i en sessioncookie, dvs texten visas alltid från en sessioncookie aldrig direkt. Men kollar man i Google-cashen så syns texten där.
    Det kanske finns en förklaring till det men annars tyder det ju på att google kan läsa sessioncookies. Eller?

  4. #4
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Vad händer på din site ifall den återkommande texten inte ligger lagrad i session cookie? Min gissning är att den hämtas från databasen och visas. I annat fall skulle den väl aldrig hämtas första gången när en besökare påbörjar en ny session?

    Och när Google kommer på besök så finns inte texten lagrad i cookie varvid systemet hämtar texten från db.

    Eller? Har jag fel.

    I fall där man använder sessionsvariabler för att hantera data som ska presenteras, eller som på annat sätt styr vilket innehåll som visas är det viktigt att man hela tiden försäkrar sig om hur systemet fungerar om man anropar sidan med en browser som inte tillåter session cookies. Hanterar man det så att detta fungerar bra, så kommer det att fungera bra även för Google.

    Återkom gärna och förklara ifall jag hade rätt i mitt antagande ovan. För om Google har börjat lagra och hantera session cooikes är det väldigt intressant.

  5. #5
    Hanss avatar
    Hans Hans är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    38
    Jag gick in och kollade koden för att försäkra mig om hur jag byggt det. Så här i efterhand är det ju inte snyggt och kanske inte så smart. Men det stämmer som jag sa: Den kollar om sessionen är tom, är den det så laddar den texten från databasen men den visar inte texten utan lägger den i sessionen. Sedan visas texten från sessionen....

    Så ser koden ut. Ngn som kan bekräfta att google kan läsa sessioner. När jag tänker på det har jag byggt flera sidor med länkid som hämtas från sessioner och det verkar ha fungerat.

  6. #6
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag skulle nog vilja dubbelkolla det innan jag ropar hej.

    På en site som jag byggde för länge, länge sedan och använde session cookie för att avgöra om man klickat på "företag" eller "privatperson" ser jag klart och tydligt att Google inte klarar av att hitta till de länkar som visas enbart om sessions cookie för företag har satts.

    Denna cookie sätts om man klickar på en helt vanlig länk som finns på alla sidor.

    Kan du PM:a mig en länk till sidan det rör sig om Hans? Jag skulle vilja surfa in med cookies helt avslagna för att ser hur det ser ut.

  7. #7
    Magnus-SEOs avatar
    Magnus-SEO Magnus-SEO är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    227
    Hej, jag får en känsla av att det råder en viss begreppsförvring. Hans menar du verkligen Sessioncookies och inte en "vanlig" session.

    Session cookies kan inte läsas av google, men sessions sker jhu bara på servern och är oberoende av besökaren/robot.

  8. #8
    Hanss avatar
    Hans Hans är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    38
    Jao, alltså jag menar inte cookies. Det var länge sen jag var fullfjädrar kodare så jag har inte 100% koll på hur de olika teknikerna faktiskt fungerar. Men i ASP använder jag mig av cookie som är en fil med data som lagras på klientsidan under en tid man bestämmer själv, den läser naturligtvis inte Google. Den andra typen jag använder är sessions som jag trodde lagrades på klientsidan i form av en fil men temporärt. När sessionen avslutas så raderas filen. Denna typ av cookies heter, vad jag vet, sessioncookies. Det finns tekniker för att lagra dessa på servern för att komma runt användare som har mycket hårt inställd säkerhet i browsern vet jag. Men, i detta fall använder jag vanliga sessioner som i ASP skrivs: session("variabelnamn"). Är inte detta en sessioncookie?

    Är säkert en begrepps- och teknikförvirring, ni får gärna hjälpa mig reda ut det. Jag kan iaf konstatera att när jag använder typen session("variabelnamn") så kan google läsa data.

    Update: Är nog så att sessioncookie inte lagras i form av en fil utan bara i internminnet.
    Senast redigerat av Hans den 2008-01-17 klockan 10:38.

  9. #9
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Om man skapar en sessionsvariabel i php eller asp, så baseras dessa default på en cookie. En cookie som i sig endast innehåller ditt sessions id. I php kan man konfigurera så att sessions id inte lagras i cookie, men då läggs det till i alla URLer på webbplatsen istället, och det vet vi ju hur bra det är för sökmotorerna....

    Så när man diskuterar sessioner och sessionsvariabler handlar det alltid om cookies på ett eller annat sätt.

    Jag har testat att surfa på den site som detta handlar om med firefox och alla cookies avslagna, och den fungerar bra. Detta beror på att IIS servern som siten ligger på betraktar varje request av mig som en ny session, och således hämtas texten mha ett databasanrop varje gång jag öppnar en sida. Så länge som sessionsvariabeln innehåller samma information för alla session fungerar detta, men så snart som du försöker lagra någon information som är unik för den aktuiella sessionen kommer denna information att gå förlorad när jag öppnar en ny sida.

    I ditt fall skulle det vara mycket bättre för dig att använda en application variabel i global.asa. I och med att informationen är densamma för alla sessioner behöver du bara lagra den på ett ställe, en gång. Istället för att lagra den en gång för varje session.

    Kontentan blir alltså att du inte bör använda sessionsvariabler för att bygga upp din "breadcrumb trail". Det kommer nämligen inte att fungera för de som har cookies avslagna, däribland Googlebot.

    Puh.. hoppas att jag inte förvirrat er allt för mycket.

  10. #10
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Citat Ursprungligen postat av Hans
    Jao, alltså jag menar inte cookies. Det var länge sen jag var fullfjädrar kodare så jag har inte 100% koll på hur de olika teknikerna faktiskt fungerar. Men i ASP använder jag mig av cookie som är en fil med data som lagras på klientsidan under en tid man bestämmer själv, den läser naturligtvis inte Google. Den andra typen jag använder är sessions som jag trodde lagrades på klientsidan i form av en fil men temporärt. När sessionen avslutas så raderas filen. Denna typ av cookies heter, vad jag vet, sessioncookies. Det finns tekniker för att lagra dessa på servern för att komma runt användare som har mycket hårt inställd säkerhet i browsern vet jag. Men, i detta fall använder jag vanliga sessioner som i ASP skrivs: session("variabelnamn"). Är inte detta en sessioncookie?

    Är säkert en begrepps- och teknikförvirring, ni får gärna hjälpa mig reda ut det. Jag kan iaf konstatera att när jag använder typen session("variabelnamn") så kan google läsa data.
    Såg inte ditt inlägg förrän jag hade svarat redan

    I och med att värdet i session('variabelnamn') inte lagras på klienten utan istället på servern så kan google läsa den, men sessionen binds inte ihop i och med att servern inte kan lagra cookien "session id" på klienten.

  11. #11
    Hanss avatar
    Hans Hans är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    38
    Tack för ditt engagemang i denna fråga Bernt.

    Kort och gott: det som är session('variabelnamn') (om det nu kallas sessions eller sessioncookie) lagras på min installtion av IIS på servern och inte på klienten därför visar den samma för användare som för Google.
    Slutsats: It works!

  12. #12
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Båda ja och nej.

    I ditt fall fungerar det i och med att du inte lagrar någon, för sessionen, unik information i din sessionsvariabel. Om du till exempel skulle lagra klockslaget för den tidpunkt då besökarens första besök under samma session påbörjades. Så skulle en besökare som tillåter cookies se samma tidpunkt under hela sessionen, medan en som inte tillåter cookies skulle få en ny tidpunkt för varje sidvisning, i och med att varje sidvisning skapar en ny session.

    Om du skulle använda samma teknik för att spåra vilka länkar en besökare har klickat på och skriva ut detta mha en sessionsvariabel, skulle det inte fungera för besökare som inte tillåter cookies. Alltså inte heller för Google.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Google & sidor som givit felmeddelanden
    Av hans99 i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 18:57
  3. Att ha hemsidan hos Google, ur SEO synpunkt?
    Av Susann Stjernborg i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 20:28
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 08:09
  5. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 14:22