Resultat 1 till 8 av 8

Modifierad robots.txt till Wordpress?

  1. #1
    xarphs avatar
    xarph xarph är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    7
    Hej!

    Trillade in på denna sidan om att optimera robots.txt till wordpress, häromdagen:
    http://www.johntp.com/2007/03/29/cre...gine-rankings/

    Och blev väldigt fundersam men samtidigt intresserad eftersom jag inte har sett någon annan skriva om just robots.txt i deras wordpress-guider.

    John som bloggar på sidan, är en professionell bloggare sen 2005 och har skrivit många andra bra inlägg.

    Men stämmer det han skriver om robots.txt? Just nu har jag ingen robots.txt till min wordpress-blogg.

    Lite längre ner står det även:

    "I also recommend you to display post excerpts instead of full posts on the homepage to ensure that you are not incurring any search engine penalties for duplicated content (on the homepage and single post pages)."

    Han varnar för duplicate content på inlägg som visas fullt ut både på startsidan och enskilt. Något man behöver vara rädd för?

    Mina inlägg visas fullt ut på startsidan, enskilt, under archives/arkiv, kategorier och taggar. Något jag behöver oroa mig för? Jag har inte pillat med några inställningar när det gäller det. Så det är standard. Men vill helst inte bli straffad av Google för duplicate content.

    Tack på förhand.
    Senast redigerat av xarph den 2008-01-20 klockan 13:04.

  2. #2
    Pontus Karlssons avatar
    Pontus Karlsson Pontus Karlsson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    53
    Vet inget om det där angående robot.txt men vet att det andra du frågade om angående duplicate content på samma sajt inte ska vara något problem. Det har varit uppe till diskussion här vet jag och finns vissa som påstår att det kan vara ett problem. Många av er vana bloggare som skriver här har ju aldrig haft problem med det så kör på du som du har det nu ska ej vara något problem.

  3. #3
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Nej, det blir inte duplicate content bara för att de visas på startsidan, i kategorisidan och på enskilda inläggets sida.. + arkivet då.

    Så oroa dig inte. Det har diskuterats tidigare här.

  4. #4
    xarphs avatar
    xarph xarph är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    7
    Tack så mycket för era informativa svar angående duplicate content.

    Bra, då behöver jag inte oroa mig för det

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag tycker man ska ha mycket stor respekt för dublicering och undvika det så långt som är möjligt.

  6. #6
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Ja man ska ha stor respekt för det. Fast jag kan LOVA dig att det inte är någon fara på en Wordpress-blogg där de ligger under archive, categories osv. Det är absolut ingen fara någonstans. Google är inte dumma. De vet att såväl papperstidningar som hemsidor måste puffa för sitt djupa innehåll från förstasidan, och då oftast med en del av det riktiga innehållet.. eller hela. Det är inget konstigt, och inget som Google straffar för.

    Internt är duplicate content nästan aldrig en fara. Det krävs riktigt hårda grejer för att man ska bli straffad då.

    Glöm inte att duplicate content är ett skydd, ett sätt för Google att göra det svårare för spammare att tjäna pengar på andra innehållsproducenters innehåll. Det är inget som är förbjudet eller dåligt i sig.

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag gick upp bra med besökare från Google på flera plattformen genom gömma datumarkiv och stoppa indexering bakåt från bloggens första sida o.s.v..

    Du har andra faktorer som spelar in också t.ex. vilket kontext du vill ha något indexerat i. Ska man nu indexera i pagination är det att föredra i en pagination som ämnesmässigt ligger mycket nära.

  8. #8
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Suck. Vem är den där pajasen? Självutnämnd expert?

    Robotstxt specifikationen tillåter inte wildcards!

    Det kan SKADA DIN SIDA om du lägger in denna. Jag vet en stor sida som gjorde precis detta och han ramla ur index.

    Botten läste:

    Disallow: /*.php

    som

    Disallow: /

    Om det har kommit en ny standard så länka gärna till den och bevisa att jag har fel.
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Lista på svenska länkkataloger
    Av Jim Westergren i forum Kataloger
    Svar: 95
    Senaste inlägg: 2021-08-16, 09:54
  2. Plugin till Wordpress som räknar inlänkar
    Av Gustaf i forum SEO-verktyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-04-22, 21:35
  3. Lista över SEO-vänliga topplistor
    Av Tina Isola i forum Kataloger
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 07:34
  4. Sveriges första SEO-tävling!
    Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
    Svar: 767
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 10:13
  5. Måste man länka till Wordpress?
    Av Marcin i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-14, 02:46