Resultat 1 till 22 av 22

Riktlinjer för att simulera ett naturligt länkbygge

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Majoriteten av de externa inlänkarna man skaffar ska:
    • Ha varierad ankartext.
    • Komma från sidor med samma språk.
    • Komma från olika ställen i strukturen på webbsidorna. Dvs inte alla från footer etc.
    • Placeras med en naturlig gradvis ökning.
    • Komma från sidor med varierad PR-värde. Inte mer än 15% bör komma från PR5+ sidor.
    • Komma från relaterade sidor.
    • Komma från "good neighbourhood".
    • Komma från olika c-class IPs.
    • Komma från en blanding av nya såväl som gamla webbplatser.
    • Komma från icke-reciprocals.
    • Peka mot olika undersidor på webbplatsen såväl som startsidan.
    • Komma från icke-katalogsidor.
    • Inte vara temporära utan ha en lång livstid.
    • Inte ha ord som "sponsors" runt dem.
    • Inte komma från sidor som länkar till tvivelaktiga sidor.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2006-04-24 klockan 19:07.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Bra post!

    -Angående punkt nr 2-

    "Komma från sidor med samma språk."


    Vi kan ju spekulera lite här

    Om man ska optimera för ett speciellt land tex .se så är det som du säger Jim viktigt att inlänkarna kommer från samma land.

    Men! däremot om man har en sida på engelska så kan det vara en stor fördel att ha mycket blandade länkar med motiveringén att folk över hela världen söker på engelska sökord/fraser på sin specifika Google hemsida.

    Ett konkret exempel följer här:

    Jag får väldigt mycket hits från b.l.a Belgien (www.google.be) just för att jag fått lite länkar på Belgiska sidor. Man blir faktiskt förvånad över såna här grejer men som sagt GEO´t + språket på sidorna man har inlänkarna på har stor betydelse.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  3. #3
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Funderar på att göra en ordentlig länkning från en grossist till en återförsäljare. Grossistens samtliga produktsidor länkas till ÅFs motsvarande produktsidor. Länknamnet blir då produktnamnet. Jag är orolig för att det blir för omfattande. Dessutom så finns det minst 3 grossister (3 skillda sidor) som ställer. Totalt kanske 1500-3000 inlänkar.

    Reflektioner?

  4. #4
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Do it!
    Kan inte skada säger jag.

  5. #5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av Maccke
    Do it!
    Kan inte skada säger jag. (Idag, 04:50)
    Fasen också. Sover du aldrig eller har du flyttat till staterna?
    Ganska skoj att kolla tiderna på inlägg här på forumet. Vi tycks vara rätt överrepresenterade nattugglor.
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Paul Shallow
    Fasen också. Sover du aldrig eller har du flyttat till staterna?
    Ganska skoj att kolla tiderna på inlägg här på forumet. Vi tycks vara rätt överrepresenterade nattugglor.
    Det är då de "bästa frågorna och svaren" kommer när man får sitta ifred, inga ljud, bara "jag och min maskin"

    cya,
    /PatrikB

  7. #7
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av Paul Shallow
    Fasen också. Sover du aldrig eller har du flyttat till staterna?
    Ganska skoj att kolla tiderna på inlägg här på forumet. Vi tycks vara rätt överrepresenterade nattugglor.
    Datorn i kombination med egenföretagande är helt klart en hälsorisk. Vi är nog många med knasig dygnsrytm på det här forumet.

    ----
    Bra lista Jim. Men det är alltid svårt att hitta länkar som inte bryter mot någon punkt... Särskilt om man har en svensk webbsida. Då finns det inte så många sidor som uppfyller alla "krav". Men alla länkar behöver så klart inte uppfylla alla krav.

  8. #8
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Datorn i kombination med egenföretagande är helt klart en hälsorisk. Vi är nog många med knasig dygnsrytm på det här forumet.
    Hehe ...

    Bra lista Jim. Men det är alltid svårt att hitta länkar som inte bryter mot någon punkt... Särskilt om man har en svensk webbsida. Då finns det inte så många sidor som uppfyller alla "krav". Men alla länkar behöver så klart inte uppfylla alla krav.
    Precis, men majoriteten ska inte falla under en och samma punkt enligt mig. Min lösning är att blanda alla i en salig blandning.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  9. #9
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Ifall man har en icke svensk tld (t. ex .com) så tycks det vara mkt viktigare med svenska inlänkar än om man har en .se!

  10. #10
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Skaffa några wikipedia länkar..

  11. #11
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Angående punkt 1. De flesta naturliga inlänkar har samma ankartext, tex. domän-urlen eller namnet på sidan.
    Senast redigerat av webguide den 2006-06-13 klockan 13:17.

  12. #12
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Angående punkt 1. De flesta naturliga inlänkar har samma ankartext, tex. domän-urlen eller namnet på sidan.
    exact, det är därför man ska ha sina keywords i domänen..

    Target your keywords but make very sure to vary the anchor a lot. Even a few “click here†is good to get.
    "Click here" = spam

  13. #13
    jons avatar
    jon jon är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Angående punkt 1. De flesta naturliga inlänkar har samma ankartext, tex. domän-urlen eller namnet på sidan.
    Hur viktigt är det egentligen? Varför skulle google värdera den som hunnit snappa namnet först högre? Söker man på "resor" tex kommer DN högst upp...

    /Jon

  14. #14
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    jo, google lägger en enorm vikt på just domän namnet. Om man sen skaffar en massa länkar med nyckelorden i domän namnet vilket bland annat sker naturligt så blir det inte sämre. Det blir mycket bra.

  15. #15
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av jon
    Varför skulle google värdera den som hunnit snappa namnet först högre?
    "First mover" principen. Den som är först har statistiskt sett störst chans att bli ledande inom sitt område.

  16. #16
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    jo, google lägger en enorm vikt på just domän namnet. Om man sen skaffar en massa länkar med nyckelorden i domän namnet vilket bland annat sker naturligt så blir det inte sämre. Det blir mycket bra.
    Förtydligande:

    Rätta mig om ni har bevis på motsatsen. Alla mina erfarenheter säger att domännamnet i sig inte har någon direkt betydelse. Men i och med att man på ett enkelt sätt, via kataloger och dylikt kan skaffa inkommande länkar med domännamnet (ibland är det sitenamnet) som länktext så får man en boost på det nyckelordet i Googles SERP. Men när man behöver fler länkar än vad som kan täckas av kataloger, och om man förlitar sig på natrulig länktillväxt, så kommer länktexterna att variera. Så precis som Jim skriver i punkt 1, så är det viktigt att variera länktexten om man vill simulera en naturlig länktillväxt.

    Jag skrev om detta i denna tråd också, där jag även visade på ett exempel.

    Så jag håller med om att varierade länktexter är den rätta vägen att gå.

  17. #17
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Min erfarenhet av SEO är begränsad i tid och erfarenhetsmässigt genom att vi har valt att arbeta väldigt konservativt. Att betala för en redaktionell kontroll av webbplatsen för inkludering i katalog tror vi är ok med Google men vi har hittills inte haft behov av det. I övrigt arbetar vi med länkbyten eller att tips hemsidor om vårt mediaprojekt.

    Jag ska därför inte påstå att jag har en korrekt erfarenhet för att bedöma just hur betydelsefullt DNS-namnet är i situationer där man arbetar med hyrda länkar, länk-spamming-sidor m.m.

    Men jag har likväl tyckt mig notera att Google fäster en hög betydelse vid just DNS-namnet. Det är också ganska rimligt av Google att göra. Om du startar en webbplats som heter just Fotboll har du ju i praktiken om webbplatsen är seriös begränsat ditt ämnesområde till just fotboll, vilket i sig är en faktor som bör vara viktig för Google.

    Jag har sett "fenomet" med Google på fyra nyckelord som jag följer dagligen och som vi "tävlar" med. Inte därför att de just har någon ekonomisk betydelse för oss utan därför att jag använder dessa nyckelord som testbäddar för lära mig hur information ska presenteras för att fungera bra både med Google och för läsaren.

    För nyckelorden har sidorna med "rätt" DNS-namn presterat bra utan just någon stor mängd inlänkar. Andra faktorer kan dock ha haft betydelse som jag inte känner till eftersom jag ärligt talat inte brytt mig att analysera sidorna.

  18. #18
    jons avatar
    jon jon är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    51
    Det är tex ditt exempel på "fotboll" som jag tycker gör att google inte borde ranka siter med kw som domännamn högt. Är fotboll.se en bra site tycker du? Bara för att någon varit snabb och tagit namnet gör det inte automatiskt till en bra site.

  19. #19
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av jon
    Det är tex ditt exempel på "fotboll" som jag tycker gör att google inte borde ranka siter med kw som domännamn högt. Är fotboll.se en bra site tycker du? Bara för att någon varit snabb och tagit namnet gör det inte automatiskt till en bra site.
    Jag håller helt med dig!

    Men notera att jag skriver seriösa sajter. För en sajt som bedriver sin verksamhet seriöst är ju DNS-namnet ändå en indikator på att innehållet begränsas och verkar fungera bra.

    Sedan har det där med DNS-namn gått helt över styr. Med en massa skitsajter som lägger upp någon oseriös gegga som smutsar ner Internet, men eftersom den verksamheten stör Googles kärna i deras affärsverksamhet verkar det väldigt troligt att det är en högst prioriterad fråga för dem att lösa.

  20. #20
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Det som skulle vara intressant att veta hans99, är hur de övriga sidorna i top 10 på de sökord som du bevakar har det ställt med optimeringen. Inklusive inlänkarna.

    Om de övriga sidorna i top 10 inte har så många inlänkar, och om de dessutom inte har rätt länktexter, så är det förklarligt att de siter du följer ligger bättre till, förutsatt att de fåtal länkar som de faktiskt har, innehåller "rätt" ord.

    Det är inte helt enkelt att avgöra vilka faktorer som är viktigare än andra, och det finns ju en bra vägledning i Seomoz ranking factors. Där tillskrivs inte "nyckelordsförekomst i url" ("Keyword use in URL") någon större vikt.

    Man väljer att kategrisera denna faktor tillhörande kategorin:
    Slight Importance
    These factors carry some impact on rankings and could be important when in a highly competitive area.

  21. #21
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Tack för tipset på läsmaterial! Verkligen fullt med bra tips. Jag har letat efter något liknande så jag blev väldigt glad över tipset. Tack!

    Intressant också att notera att för vår mediaprodukt valde vi att bygga ett eget varumärke snarare än att försöka välja något "DNS-namn-smart". En viktig orsak till att vi gjorde på det sättet var att vi ansåg att DNS-namn-smarta sidor i allt större utsträckning generellt upplevs som oseriösa, just p.g.a. av alla länk-spam-sajter.

  22. #22
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Det som skulle vara intressant att veta hans99, är hur de övriga sidorna i top 10 på de sökord som du bevakar har det ställt med optimeringen. Inklusive inlänkarna.
    :
    Jag har nu kontrollerat detta och de arbetar med SEO och så långt jag kan bedöma seriöst också. Ingen länkspamming men däremot har de inkluderat sig i relevanta kataloger och intressanta välänt seriösa sidor.

    Våra sidor som jag "tävlat" med ligger typiskt 4 - 1 vilket faktiskt talar för att DNS-namnet har just en liten betydelse. Och på samma sätt undersidans URL eftersom vi inte brydde oss om att maska nod-numren som Drupal använder med namn.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)