Resultat 1 till 9 av 9

Startsidan hamnar före mer relevanta inlägg

  1. #1
    xarphs avatar
    xarph xarph är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    7
    Hej!

    Lanserade en Wordpress-blogg för några dagar sedan. Har SEO-optimerat sidan en hel del, gick efter denna guiden: http://www.marcuswestberg.se/seo-guide-wordpress/

    Allting på sidan har blivit indexerat av Google.

    Men problemet är att Startsidan och Tagg-sidorna kommer före inlägg som känns mer relevanta (mycket mer relevant titel/description). Hur kan detta komma sig?

    Anledningen till att jag inte vill ha Startsidan och Tagg-sidorna före inläggen är för att det blir en mer missvisande titel på Google och knappast så relevant för användaren.

    Är detta för att sidan är såpass färsk, eller? Duplicate content?

    kör jag en site:[URL bortmodererad] så listas alla sidor/inlägg jag har (så alla sidor är med i Googles-index)

    Hur ska jag lösa detta?

    Ska jag ta bort tagg-systemet?

    Tack på förhand.

    EDIT: Sidan är [URL bortmodererad]

    Är det något som är gravt fel eller? Kolla gärna sidan SEO-mässigt.
    Senast redigerat av xarph den 2008-01-27 klockan 23:58. Anledning: URL borttagen enligt reglerna

  2. #2
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Jag tror det är en tidsfråga. Google brukar vara duktiga på att veta vad som är mest relevant, en kategorisida eller ett inläggssida. Och det är nästan alltid inläggssidan.

    Nej ta inte bort tagg-systemet och kategorisera inte mindre. Att startsidan hamnar först är troligtvis för att innehållet även ligger där just nu och att den har fler inlänkar än undersidorna. Skit dock i att det blir "duplicate content". Det är inte duplicate content i fel bemärkning... och fixar sig av sig självt efterhand.

    Ge det ett par dagar upp till någon vecka eller två. Sedan tror jag det är kirrat av sig själv.

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag tycker man ska vara försikmed hur man taggar och kategoriserar en blogg som drivs för att få trafik. Jag skulle inte tagga en postning i mer än tills bloggen är starkare. Taggning är en kost i internlänkokraft för att hålla något indexerat. Räcker det inte till för att hålla det indexerat har du förlorat kring. Blir bloggen starkare kan den tagga mycket fritt och hålla det indexerat.

    Men är det sedan dublicerat har du donerat länkkraft till samma sak på flera sättel. Dumt.

    Förövrigt har ju Google radikalt förändrat hur de hanterar taggningssidor nyligen. Hur radikalt gick inte att se för mig förrän exporten gick ut. Men mycket hade flera av oss sett tidigare t.ex. att det var gynsamt att dölja datumhirerarki. På Blogger ser vi mer omfattande ändringar liksom i hur Wordpress.com, socialabokmärken, andra tagg-sidor hanteras. Förstår inte det hela än.

  4. #4
    xarphs avatar
    xarph xarph är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    7
    Skönt att höra, ska fortsätta köra på samma sätt framöver och se om det fixar till sig.

    Tack.

  5. #5
    ptz0ns avatar
    ptz0n ptz0n är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    36
    Går i liknande funderingar just nu..

    Publicerar snart min blogg/portfolio och undrar lite gällande "duplicate content".

    Bloggdelen av sidan kommer ju visa samma innehåll (inlägg) under kategori och startsidan samt på inläggets egna sida (även då med kommentarer). Detta innebär att samma innehåll kommer finnas mer eller mindre på tre olika platser på sidan. Behöver jag vara orolig för att Google tolkar detta som "duplicate content"?

  6. #6
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Intressant frågeställning.
    Vi hade exakt samma problem med nya sidan.
    Google indexerade 'fel sidor'.

    Ett tips är att göra följande:
    -Se till å länka mellan de sidor som är relaterade.
    -Skaffa en sitemap
    -Skaffa en meny i footen på sidan, så folk får en överblick och så att sökmotorer kan se vad som prioriteras. Sätt no follow på icke viktiga sidor.

    Med tiden kommer google förstå. Det tog oss 2-3 veckor för att leda besökarna mot rätt ställen.

  7. #7
    ptz0ns avatar
    ptz0n ptz0n är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    36
    Tack för tipsen!

    Men denna typ av "duplicate content" försämrar inte min sidas ranking i helhet?

  8. #8
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Nej det tar bara lite längre tid för Google att bestämma sig för vilka sidor den skall visa och inte.

    Se dock till att rikta länkkraften mot de sidor du vill skall indexeras. Sprider du ut den så blir det ännu svårare för sömotorn att bestämma sig.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  9. #9
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Citat Ursprungligen postat av ptz0n
    Bloggdelen av sidan kommer ju visa samma innehåll (inlägg) under kategori och startsidan samt på inläggets egna sida (även då med kommentarer). Detta innebär att samma innehåll kommer finnas mer eller mindre på tre olika platser på sidan. Behöver jag vara orolig för att Google tolkar detta som "duplicate content"?
    Vad jag sett är "duplicate content" inget problem så länge det handlar om samma webbplats. Hade du visat samma blogginlägg på en helt annan webbplats hade däremot Google kanske höjt på ögonbrynen.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)