Resultat 1 till 25 av 25

Hej!

  1. #1
    Annsofies avatar
    Annsofie Annsofie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Öland
    Inlägg
    10
    Vilket fantastisk forum det här är! Jag har nyligen lanserat en webshop och inser att jag har en hel del att lära mig om SEO. Många rådgivare (säljare) lovar guld och gröna skogar med olika typer av SEO-tjänster och jag avskyr att inte ha koll på vad de pratar om. Tack alla som delar med sig till oss nykomlingar

  2. #2
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  3. #3
    impresos avatar
    impreso impreso är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104
    Hej Ann Sofie !
    Du har tyvärr blivit inlurad av din leverantör. vad kostar den 1000kr /månad ?
    Jag förstår om du tycker att dom är seriösa. Dom är med på jätte många mässor och reklam i tidningar osv. Men för oss som vet så är det inget att ha.

    Deras butiker har inte sökmotorvänliga URL´s och produkterna får inte unika titeltaggar och den interna länkstrukturen är katastrofal.



    mvh,, en som kan !
    Senast redigerat av impreso den 2008-03-30 klockan 22:12. Anledning: Brott mot regel 5 och 7

  4. #4
    Annsofies avatar
    Annsofie Annsofie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Öland
    Inlägg
    10
    Enligt min leverantör så skulle varje produkt bli sökbar (om det är samma sak som unika titeltaggar?). Att systemet är uppbyggt i frames skulle inte heller vara något problem eftersom de hade "kommit på ett smart sätt att komma runt det". Jag hoppas verkligen inte att jag är lurad (de har varit mycket hjälpsamma och serviceinriktade). Menar du att jag måste byta leverantör? Är det så illa?
    Senast redigerat av Annsofie den 2008-01-28 klockan 16:28. Anledning: Regel 5

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Får hänvisa till reglerna för forumet. Speciellt regel 5 och 7.
    Med andra ord ingen smutskastning av andra företag samt ingen reklam för egen verksamhet.

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Frames tillhör kanske inte den allra bästa lösningen för en webbplats eller en webbshop, även om det går att optimera även det.
    Vad som gäller din sida kan du se hur det ser ut när du skriver site:dindomän.se i sökrutan i Google. Då får du en liten insikt i hur många sidor av webbshopen som är indexerade samt med vilka titlar.
    Det är ett grovt sätt att kolla men det ger en första hint om hur det ser ut.

    Vad som gäller valet av optimeringsföretag har vi en del företag representerade här SEO-forum i denna tråd.
    Ett alternativ är själv lägga ut en förfrågan om hjälp mot betalning i denna tråd.

    Och som sagt välkommen

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Välkommen,

    Viktigast är nog att först och främst fundera igenom vad folk söker på.

  8. #8
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    När man har en webshopp så skall mallarna (de filer som bygger upp den publicerade datan) vara konstruerade så att produktnamnet (och helst kategorin) hamnar i titeltaggen, en beskrivning i metataggen description samt en h1 (rubriktagg) som inehåller produktnamnet.
    Detta är grunden om det är gjort så är mycket vunnet, en sådan konstruktion innebär bland annat att dina produkter "automatiskt blir SEOade", utan att du egentligen behöver göra annat än att lägga upp nya produkter.

    Sen kan man gå in på detaljnivå, optimera vissa produkter på specifika termer, intern + externa länkstrukturer etc.

    När det gäller din butik så ligger inte shoppen under din egen domän, utan under leverantörens.

  9. #9
    andgus avatar
    andgu andgu är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    40
    En annan aspekt är tillgänglighet för de som har någon form av funktionsnedsättning, vanligaste exemplet brukar vara synsvaga. Gör man "rätt" enligt ovan och lägger till alt-texter på bilder så fär man också en tillgänglig site (krävs kanske lite mer fixande, men i princip).

    I aktuell lösning ser det vid en snabb koll ut att vara omöjligt att beställa om man stänger av visningen av bilder - en klar nackdel för en webbshop ... (om man nu vill att så många som möjligt ska kunna köpa via den)

  10. #10
    impresos avatar
    impreso impreso är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104
    Citat Ursprungligen postat av andgu
    En annan aspekt är tillgänglighet för de som har någon form av funktionsnedsättning, vanligaste exemplet brukar vara synsvaga. Gör man "rätt" enligt ovan och lägger till alt-texter på bilder så fär man också en tillgänglig site (krävs kanske lite mer fixande, men i princip).

    I aktuell lösning ser det vid en snabb koll ut att vara omöjligt att beställa om man stänger av visningen av bilder - en klar nackdel för en webbshop ... (om man nu vill att så många som möjligt ska kunna köpa via den)
    just det,, även ALT texter och att den inte ligger på sin egen domän är 2 andra negativa saker. Den shoppen suger. Tråkigt att man inte får hänga ut vilket företag som säljer såna lösningar. Jag får prata med Jim om det ikväll när han kommer på middag här igen. Tycker vi borde ha en svartlista på alla butiker som är dåliga i alla fall.

    Men en positiv grej kan jag nämna till dig Ann-Sofie och det är att jag förra veckan besökte
    "det hemliga företaget som vart bortagen av administrator, men som alla kan se vilket det är om dom går in på din sida"

    Dom nämnde i montern på Formex mässan att de skulle göra om sin plattform så att den vart bättre. Så avvakta någon månad och se,, annars leta efter något bättre. Det är ju ingen mening att ha en hemsida om ingen hittar dit.

    mvh

    en som kan

  11. #11
    Annsofies avatar
    Annsofie Annsofie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Öland
    Inlägg
    10
    Tack för alla synpunkter. Anledningen till att shopen inte ligger på min egen domän än är att jag behöver en egen licens för kortbetalningarna först. Det kostar ca 3000 kr/år men är antagligen värt det antar jag.

  12. #12
    impresos avatar
    impreso impreso är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104
    nej det är det inte heller värt,, till butiken "som jag har i åtanke men som jag inte får nämna för administratören"

    Så ingår alla dom funktioner som din butik saknar och kreditkortbetalning är gratis att installera. Så jag tycker du verkligen du ska ställa din nuvarande leverantör mot kanten och om dom inte ger dig tydliga svar på den kritik du har att komma med så tycker jag uppriktigt att du ska byta till något billigare och bättre.

  13. #13
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Äh stressa upp dig särskilt över att köpa webbutik eller SEO. Åtminstone inte först. Istället köp en egen domän också och strunta i webbutik på den tillsvidare. Nu har du ju något redan något för webbutik och behöver ju spela från det. Lägg upp informatiom om ditt företag, blogg om det o.s.v. på din egen domän. Byt sedan när du får möjlighet och då har du ju en domän att starta från där.

    Sedan ta dig en ordentlig fundering över vilka varor folk söker efter. Jag verkligen inte expert på sökord men jag är viss erfarenhet av de mycket specifika sökorden associerade till dina varor. Övergripande sökord som är större och lättare finns väl antar jag.

    Sedan kring frames frågan igen är jag riktigt övertygad om att det inte alls är bra. Jag tycker man ser det gång på gång att det som rankar på frames kräver mer från länkar och får mindre från lokal SEO.

  14. #14
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Att starta en webbutik med en underdomän hos din leverantör är att låsa in sig för evigt i en mörk liten källare.

    1. Du har inte chansen att byta leverantör då de äger adressen.
    2. Alla länkar kommer att peka till underdomänen och du kan inte byta dessa när du skaffar en egen domän.
    3. När du skaffar en ny domän måste du börja om från början igen för att ranka i sökmotorn.

    Sen har din leverantör som sagt inte en bra lösning för SEO. De har varit väldigt dåliga med att vidareutveckla sin plattform. De har dock duktiga säljare.
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  15. #15
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av hans99

    Sedan kring frames frågan igen är jag riktigt övertygad om att det inte alls är bra. Jag tycker man ser det gång på gång att det som rankar på frames kräver mer från länkar och får mindre från lokal SEO.
    Hur menar du att det generellt inte är sämre med frames än utan, eller att det krävs mer inlänkar med frames än utan?

    Den stora orsaken till att det är dåligt med frames (förutom i detta exempel där jag anser att butiksleverantören sysslar med bedrägeri) är att man glömmer den så viktiga interna länkstrukturen. Fixar man till den så funkar det bra...

  16. #16
    impresos avatar
    impreso impreso är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104
    Citat Ursprungligen postat av Johan W
    Att starta en webbutik med en underdomän hos din leverantör är att låsa in sig för evigt i en mörk liten källare.

    1. Du har inte chansen att byta leverantör då de äger adressen.
    2. Alla länkar kommer att peka till underdomänen och du kan inte byta dessa när du skaffar en egen domän.
    3. När du skaffar en ny domän måste du börja om från början igen för att ranka i sökmotorn.

    Sen har din leverantör som sagt inte en bra lösning för SEO. De har varit väldigt dåliga med att vidareutveckla sin plattform. De har dock duktiga säljare.
    Äntligen någon som är insatt och håller med om mina påståenden och som även tar upp ännu mer synpunkter angående länkkraft som går förlorad

  17. #17
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Johan W
    Att starta en webbutik med en underdomän hos din leverantör är att låsa in sig för evigt i en mörk liten källare.
    Jag kan inte inse alls hur man kan göra den tolkningen. Det är givetvis fullt möjligt att starta upp webbutiken på en subdomän och samtidigt ha en egen domän för företaget. Fördelar med det åtmistone just nu med Google är att en gammal subdomän kan ranka medan en ny domän har svårare.

    När det egna domänen åldrats lite och länkarbete dit givit effekt kan man flytta butiken till den egna domänen. Jag ser inga direkta nackdelar mer än att tjänsteleverantören kanske inte tillåter redirect eller liknande. Men å andra sidan lär man inte länkbygga dit och ev. regelbundna kunder kan hanteras via e-postutskick.

  18. #18
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Får hänvisa till reglerna för forumet. Speciellt regel 5 och 7.
    Med andra ord ingen smutskastning av andra företag samt ingen reklam för egen verksamhet.
    -Kan man inte få smutskasta sin egen verksamhet då?

    Psst: Välkommen till forumet, Annsofie!

  19. #19
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Jag kan inte inse alls hur man kan göra den tolkningen. Det är givetvis fullt möjligt att starta upp webbutiken på en subdomän och samtidigt ha en egen domän för företaget. Fördelar med det åtmistone just nu med Google är att en gammal subdomän kan ranka medan en ny domän har svårare.

    När det egna domänen åldrats lite och länkarbete dit givit effekt kan man flytta butiken till den egna domänen. Jag ser inga direkta nackdelar mer än att tjänsteleverantören kanske inte tillåter redirect eller liknande. Men å andra sidan lär man inte länkbygga dit och ev. regelbundna kunder kan hanteras via e-postutskick.
    För det första, varför skilja mellan "företaget" och "webbutiken" det är ju i de allra flesta fall precis samma sak. Ur varumärkessynpunkt blir det rätt tokigt att ligga på en subdomän.

    I det aktuella fallet är det ju ett välkänt faktum att få butiker från den här domänen rankar särskilt bra. Det finns flera exempel på butiker som när de flyttat till mer seovänliga plattformar har ökat sin trafik med ett par hundra procent och försäljningssiffrorna har följt med.

  20. #20
    Annsofies avatar
    Annsofie Annsofie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Öland
    Inlägg
    10
    Om jag flyttar shopen till min egen domän behöver jag skaffa eget SSL-certifikat som kostar 3000 kr/år. Om jag ligger kvar som jag gör så ingår SSL-certifikatet i avtalet med min leverantör. Min fråga är om sökmotorerna kommer att ranka mig högre så att det är värt pengarna att flytta i stället för att peka om som jag gör idag. Om det har någon betydelse så har vi nu lagt in en sajtöversikt på första sidan (under menyerna).

  21. #21
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Om man kör Loopia företagspaket så ingår SSL certifikat. Ett delat sådant iof men det kanske hjälper.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  22. #22
    Christian Bolstads avatar
    Christian Bolstad Christian Bolstad är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    133
    Citat Ursprungligen postat av Annsofie
    Om jag flyttar shopen till min egen domän behöver jag skaffa eget SSL-certifikat som kostar 3000 kr/år. Om jag ligger kvar som jag gör så ingår SSL-certifikatet i avtalet med min leverantör.
    SSL-certifikat är en typisk produkt som återförsäljarna fläker upp priset på när de pressar priser på hosting och domäner. Om du letar runt lite går priserna ner rejält.

    Thawtes SSL123
    säljer många för ett par tusenlappar (se även officella listpriset), som ÅF köper jag in det för mindre än 250:- ..

    Om du styr certifikatet själv behöver du bara betala extra för ett eget dedikerat ip hos din webbhost. Hos många aktörer ingår det i företagspakten - om du ligger i lågpristräsket brukar du kunna få det för någon tia extra i månaden.

  23. #23
    Annsofies avatar
    Annsofie Annsofie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Öland
    Inlägg
    10
    Hej igen... ursäkta om jag är jobbig... men har det någon betydelse för rankingen om jag lägger över shopen på min egen domän? Jag är lite knäckt av att jag valde en leverantör som kanske inte är den bästa (skulle kollat med er först ) men nu har jag betalat för det och försöker göra det bästa av det. Trots allt är det ett enkelt system att jobba med när man är grön på området. Men jag lär mig mer och mer - mycket tack vare det här forumet.

  24. #24
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Annsofie
    Hej igen... ursäkta om jag är jobbig... men har det någon betydelse för rankingen om jag lägger över shopen på min egen domän?
    Börja du i ett första steg med att köpa en domän och lägga upp information om företaget & ev. blogg medan du låter butiken ligga kvar. Det är ingen mening att göra allt på en gång.

  25. #25
    Annsofies avatar
    Annsofie Annsofie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Öland
    Inlägg
    10
    Jag har köpt domänen men just nu pekar den bara mot shopen. Är det bättre att använda den till att lätta in info på menar du?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)