Resultat 1 till 8 av 8

iFrames..

  1. #1
    Miqes avatar
    Miqe Miqe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Knutby, Uppland
    Inlägg
    70
    Hallå..

    Jag har ledsnat på min sida. Eller rättare sagt, hur den ser ut och hur den fungerar just nu. Så, jag har tänkt att bygga om den i iFrames istället.
    Bra eller dåligt? För och nackdelar? Vad bör jag tänka på?

    Tacksam för svar och tankar..

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Iframes är inte bra ur SEO synpunkt. Så jag tycker att du ska tänka helt om.

    Det blir för mycket pillrande med javascript för att dirigera om besökare som kommer in direkt till de dokument som du visar upp i din iframe så att de får upp hela siten, med navigering och allt.

    Om du har kunskaper i php eller asp bör du istllet kolla på ServerSideInclude (SSI). Det kombinerat med div layout och css kommer du långt på och slipper alla de problem som Iframe hanteringen för med sig.

  3. #3
    Miqes avatar
    Miqe Miqe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Knutby, Uppland
    Inlägg
    70
    Aha..

    Tack för det.. Om du tar en kik på min sida, så tror jag att du förstår varför jag vill göra om den..

    Ska kolla ServerSideInclude, om det är något jag förstår mej på..

  4. #4
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Kör du ASP.NET så kan du titta på MasterPage också. Mycket bra.

    Dock har det några SEO-mässiga begränsningar (som att description och keywords blir sitewide) men de går att koda sig förbi.

  5. #5
    Miqes avatar
    Miqe Miqe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Knutby, Uppland
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Iframes är inte bra ur SEO synpunkt. Så jag tycker att du ska tänka helt om.

    Det blir för mycket pillrande med javascript för att dirigera om besökare som kommer in direkt till de dokument som du visar upp i din iframe så att de får upp hela siten, med navigering och allt.

    Om du har kunskaper i php eller asp bör du istllet kolla på ServerSideInclude (SSI). Det kombinerat med div layout och css kommer du långt på och slipper alla de problem som Iframe hanteringen för med sig.
    Nädu.. Det där övergår mitt förstånd..
    Vad menar du med pillande av java?

    Stefan:
    Nope, har aldrig pysslat med ASP.NET

  6. #6
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Google indexerar varje ensilt dokument för sig. Vilket gör att om du har en produkt1.htm som öppnas i din iframe så kommer google att lista produkt1.htm som en egen träff i träfflistan, och besökare som hittar denna sida när de söker kommer att surfa in till den sidan utan att den öppnas i din iframe. Och då kan det se väldigt konstigt ut.

    För att komma runt detta brukar man ha ett javascript som kontrollerar ifalla sidan öppnas utanför sin frame och omdirigera besökaren till en sida som visar den aktuella sidan i sin frame.

    Dessa javascript har fungerat ganska bra tidigare, men på senare tid har Google börjat följa dessa omdirigeringar via javascript och från tid till annan kan hanteringen se olika ut.

    Första träffen på denna sida: http://www.google.se/search?hl=sv&q=...nella.se&meta=
    visar hur det ser ut med iframes som inte pekas om.

  7. #7
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
    Kör du ASP.NET så kan du titta på MasterPage också. Mycket bra.

    Dock har det några SEO-mässiga begränsningar (som att description och keywords blir sitewide) men de går att koda sig förbi.
    Nja, så är det väl inte ... beror på hur man bygger

    Allt kan sättas när en sidan laddas, hur lätt som helst. Man skulle kunna tagga upp viktiga sökord och sedan processa varje post/sida för att se hur många av de orden som förekommer i texten och lägga dem som keywords. Meta description kan också tas i från de första 150 - 200 tecknen i posten/sidans innehåll. Det är inte speciellt svårt.

    Det finns många fördelar med att använda sig av ASP.NET. MasterPages ihop med xhtml/css är en höjdare.

    Andra fördelar är att ASP.NET är ett fullvärdigt programmeringsspråk vilket inte Classic ASP eller PHP är. De är scriptspråk.

    För de intresserade finns det en mycket välbyggd bloggmotor i ASP.NET. BlogEngine.NET. Finns en del som behöver ändras i den seo-mässigt. Små missar finns, men mycket välkodad och lätt att bygga ut/skapa extensions. Lika lätt att handha som WordPress-blogg

    /Patrik

  8. #8
    Miqes avatar
    Miqe Miqe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Knutby, Uppland
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Google indexerar varje ensilt dokument för sig. Vilket gör att om du har en produkt1.htm som öppnas i din iframe så kommer google att lista produkt1.htm som en egen träff i träfflistan, och besökare som hittar denna sida när de söker kommer att surfa in till den sidan utan att den öppnas i din iframe. Och då kan det se väldigt konstigt ut.

    För att komma runt detta brukar man ha ett javascript som kontrollerar ifalla sidan öppnas utanför sin frame och omdirigera besökaren till en sida som visar den aktuella sidan i sin frame.

    Dessa javascript har fungerat ganska bra tidigare, men på senare tid har Google börjat följa dessa omdirigeringar via javascript och från tid till annan kan hanteringen se olika ut.

    Första träffen på denna sida: http://www.google.se/search?hl=sv&q=...nella.se&meta=
    visar hur det ser ut med iframes som inte pekas om.
    Ok.. Då fattar jag bättre..
    Så som min sida ser ut nu, så blir det som i ditt exempel. Jag har löst det (på inrådan av en duktig människa..) med länkar längst ned på varje sida, som pekar tillbaks till startsidan. Inte snyggt, men fungerande..

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)