Resultat 1 till 14 av 14

Google företagsträfflista

  1. #1
    webdocs avatar
    webdoc webdoc är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    64
    Vad tycker ni exempelvis om denna träfflista på Google?

    Det känns som att serpen mer och mer matas med Googles egna nätverk? Jag tyckte det var lite retligt i detta fall, då vi optimerat företaget precis inunder.
    www.121.nu - sök företag

  2. #2
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Ojoj. Riktigt fult integrerat tycker jag. Nog för att det finns ganska många sökare som kanske tycker det är användbart, men det tar lite väl stor plats tycker jag.

  3. #3
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag tycker det verkar mycket användbart. Söderbaum är ju dessutom med på kartan.
    Jag skulle snarare se det som ytterligare en sak att tänka på i sin internetmarknadsföring.

  4. #4
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Nja. Jag är lite osäker på om man verkligen letar efter en advokatfirmas geografiska plats när man söker på "Advokat uppsala". Om man sökt på "ICA-butiker i Stockholm" är väl relevansen lite större, men ändå inte tillräckligt stor för att ta sådär stor plats.

  5. #5
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Nej det är mycket möjligt att man inte söker efter den geografiska platsen, men att använda den geografiska informationen för att avgöra vilka advokatfirmor som finns i Uppsala tycker jag verkar vettigt.

  6. #6
    webdocs avatar
    webdoc webdoc är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    64
    Ja, alltså, enligt mätverktyget har han mycket trafik på ex. advokat uppsala, advokat katrineholm etc (han finns i flera orter), mest dock på ordet advokat som han finns på top 10 på. Det jag tänkte på först när jag såg detta var hur detta kommer påverka hans trafik - eftersom han är 1 av 10 på första plats.
    Återigen, jag kan förstå Googles handling då de inte bara ha infört denna typen av information utan utökat den --- de vill helt enkelt öka relevansen på sin sökmotor.
    www.121.nu - sök företag

  7. #7
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Jepp, självklart är det bra för många sökare. Det jag påpekar är det att i vissa SERPar funkar sådana här saker jättebra, o i vissa mindre bra. Inte lätt att avgöra för Google, förstås, men ändå.

  8. #8
    Samuel Sylvanders avatar
    Samuel Sylvander Samuel Sylvander är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    65
    Oavsätt om det är bra eller dåligt så finns det där.

    En naturlig fråga är därför: Finns det någon som vet hur / om det går att påverka resultaten bredvid kartan?

    Vad jag hört så är det eniro som levererar den informationen till google? Så det blir kanske svårt men det vore ju schysst om det gick?

  9. #9
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Jag tycker inte det är en bra tjänst. Den borde vara valbar genom att man klickar "visa resultat på karta". Det är väl rätt uppenbart att google vill plocka poäng från företag som just eniro och hitta.

    Google går en lite farlig väg när de nischar "ut" sig från att vara en sökmotor (jag tänker på kartor, videos och automatiska översättningar). Vi får väl se vart det här landar.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  10. #10
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Google går en lite farlig väg när de nischar "ut" sig från att vara en sökmotor (jag tänker på kartor, videos och automatiska översättningar). Vi får väl se vart det här landar.
    Jag tror att det är helt rätt väg att gå. Vi ställer andra krav på en sökmotor idag än för fem år sedan.

  11. #11
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag är lite mer tvekande till detta.

    Klart att man kräver mer av en sökmotor idag än för fem år sedan. Men jag kräver mer relvanta svar. Inte betalda svar från Eniro.

  12. #12
    webdocs avatar
    webdoc webdoc är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    64
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Jag är lite mer tvekande till detta.

    Klart att man kräver mer av en sökmotor idag än för fem år sedan. Men jag kräver mer relvanta svar. Inte betalda svar från Eniro.
    Instämmer helt och fullt med dig Bernt. Om de ändå "måste" ha den lösningen, kunde de implementerat det hela mer diskret anser jag.
    Jag hade dock varit något mer positiv om de hämtade företagen ifrån vår söktjänst
    www.121.nu - sök företag

  13. #13
    ställans avatar
    ställan ställan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    114
    Min teori är att Google har dessa där för att kunna behålla besökaren ytterligare ett klick, likadant med integrationerna av mer vertikla sökresultat och Youtube på Google.com framförallt... Varför skicka besökaren till externa sajter när de kan behålla de ett steg till?

  14. #14
    Björn Rs avatar
    Björn R Björn R är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    14
    Tjänsten kunde ju helt klart förfinas, men den är ju ett steg i rätt riktning tycker jag.

    MEN, det vore ju bra om resultaten vore rangordnade på något vettigt sätt, och om det dök upp när man sökte på <yrke/affärsområde> + <stad> ENBART vid tillfällen då det kan vara viktigt, typ restaurant eller hotell.

    Söker jag på IT-konsult eller reklambyrå lokalt får jag också upp kartan och det är kanske inte så viktigt för mej om jag behöver gå 3 eller 5 kvarter för att ta mej till rätt ställe. IT-konsult sökningen visar dessutom mest småföretag och något medelstort företag (med svenska mått mätt..). Trots det vet jag att det finns åtminstonne ett som har en omsättning på 9 siffror. Företaget ifråga har ett rätt sorgligt onpage SEO, och offpage verkar det leva på att det funnits i ett antal decennier och fått ett gäng randomlänkar under åren. Men det känns ju givetvis helt klart rätt segt ändå att företag typ Pelle Pärson HB, 555-87 12 27 trumfar dom.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Google & sidor som givit felmeddelanden
    Av hans99 i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 18:57
  3. Att ha hemsidan hos Google, ur SEO synpunkt?
    Av Susann Stjernborg i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 20:28
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 08:09
  5. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 14:22