Resultat 1 till 18 av 18

Var spendera mina pengar?

  1. #1
    KrukaaNs avatar
    KrukaaN KrukaaN är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    26
    Hej!
    Jag driver ett mopedforum och jag har ungefär 30,000 inlägg och 3,500 medlemmar. Jag skulle gärna vilja öka på de antalen och har nu bestämt mig för att satsa lite pengar på reklam.

    Min budget: 5,000 ;-

    Frågan är nu. Var ska jag spendera mina pengar för att få så relevant, och mycket trafik som möjligt? Jag är säker på att det finns någon här på forumet som kan tänkas veta en bra plats att annonsera på.

    Mvh KrukaaN

  2. #2
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Stumbleupon och google adwords.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  3. #3
    KrukaaNs avatar
    KrukaaN KrukaaN är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    26
    Tror du verkligen att det är värt pengarna då? För jag menar min sida riktar sig till ungdomar mellan 13-17 år.

  4. #4
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Nej jag tror inte du kommer tjäna pengar på det. Däremot tror jag det är ett av de bättre alternativen för dig. Lägg pengarna på att utveckla din tjänst och låt word-of-mouth arbeta istället.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  5. #5
    KrukaaNs avatar
    KrukaaN KrukaaN är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    26
    Eftersom jag använder vBulletin har jag inte så mycket utgifter. Jag kör hemsidan på ett webhotell som jag betalar 12 ;- i månaden för, det är ju inte så mycket att gråta för. Så jag tror jag behöver lägga ner en del på annonsering. I.o.f.s, har du tips på vad jag kan utveckla så är jag alltid öppen för förslag.

  6. #6
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Lunarstorm kanske skulle kunna vara något. Prislapparna är jag dock osäker, men man kan ju alltid förhandla.

    Mer information gällande annonsering finns här: http://www.lunarworks.se/

  7. #7
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Nja. Lunarstorm är off. Bilddagboken och Facebook är ON. För moppe-intresserade är dock bilddagboken största arenan och de har även Google-annonser, så det är bara att tuta å köra.

    Trust me. Jag vet var ungdomarna hänger.

    Sedan kan jag väl tycka att det egentligen vore bättre att hålla lite i pengarna och istället lägga ned mer tid på att hitta billigare/gratislösningar. SEO är ett tydligt sådant exempel, där kunskapen och tiden är viktigare än budgeten. Se till att få uppmärksamhet på arenor där mopedungdomarna hänger. Hittills har word of mouth uppenbarligen fungerat ganska bra. Det är bara att fortsätta hålla god kvalitet på forumet och hålla kvar de aktiva användarna, o se till att de tipsar sina yngre kompisar som precis börjar intressera sig för ämnet så att de hittar till sajten.

  8. #8
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Om din budget endast är 5 000 så är ditt bästa alternativ utan tvivel att lägga dem på Google Adwords. Och kanske till och med enbart lägga dem på content search, och som Anton påpekar, bara annonsera där ungdomarna "hänger".

    Sedan är det alltid vettigt att själv lära sig så mycket som möjligt om SEO och anpassa sin sida på egen hand. För att lägga 5 000 på SEO kommer du tyvärr inte speciellt långt på.

    Lycka till!

  9. #9
    KrukaaNs avatar
    KrukaaN KrukaaN är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    26
    Tack så mycket!

    Google adwords låter spännande. Men bilddagboken kan man ju alltid kontakta

    Jag har lagt ner en del tid på SEO faktiskt. Jag ändra alla urls när jag bytte till vbulletin för ett tag sedan, och bevakar google varje dag för att se vad som händer.

    Ni får fortfarande gärna tipsa om hemsidor att annonsera på.

    Mvh KrukaaN

  10. #10
    webdocs avatar
    webdoc webdoc är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    64
    Adwords är bra ... men om du har tiden så hade jag satsat på att bygga upp ett 5-tal sidor som är relaterat till "moped", och därigenom drivit mer trafik till ditt mopedforum.
    5 sidor med unikt och intressant content.

    Ta en titt på ditt eget forum, vad diskuterar dem om? Skriv ner de 5 hetaste ämnena, och bygg hemsidor på det.
    Jag skulle kunna spinna vidare på detta och ge fler tips ... men det är vad jag hade gjort med dessa 5000 kr - om jag hade en vision med forumet, samt tid.
    www.121.nu - sök företag

  11. #11
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  12. #12
    love.bings avatar
    love.bing love.bing är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    4
    Innehåll lönar sig i längden. Visserligen är det bra om folk snubblar på din sajt, exempelvis på Google, men om de ska komma tillbaka är det vettigt innehåll som gäller.

    Ett sätt att få läsarna att bidra med innehåll är att ha en tävling, typ "Bästa mopedartikeln vinner en skrotig Puch Dakota" (eller kanske hellre femhundra spänn). Har du många medlemmar på en liten geografisk yta kan det vara värt att höra med de lokala handlarna om de vill sponsra ett pris. Pengar brukar vara svårt att få loss, men varor sponsrar många med om de kan få lite goodwill och reklam på köpet. Kolla med den lokala pizzerian eller något. Det kan också vara ett sätt att visa på lokal föränkring, och att man är ett företag som existerar även utanför den digitala världen. Lite varumärkesbyggande i all blygsamhet, alltså.

    Om du lägger fyra tusen på formgivning och tusen spänn på tryck, kan du tapetsera stans skolor, ungdomsgårdar eller vad som nu gäller där du bor. Det är en styrka att dominera ett litet område (geografiskt, ämnesmässigt eller på annat sätt) eftersom det är intressant för annonsörer. Återigen är det nog det lokala näringslivet som gäller. Men det kan vara ett sätt att börja bygga.

    Nu måste jag jobba.

    /L
    Senast redigerat av whyld den 2008-02-19 klockan 13:55.

  13. #13
    Freds avatar
    Fred Fred är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Oxford, UK
    Inlägg
    63
    Enligt en undersokning gjord av econsultancy sa har SEO bast ROI, medans email ar barre for att behalla besokare, sa kortfattat sa skulle jag satsa mina 5000 pa SEO, men jag skulle ocksa borja att fraga m det ar ok med nyhetsbrev etc, sa du kan marknadsfora dig i framtiden ocksa, lycka till med dina PPC kampanjer och SEO pa websiten.

  14. #14
    love.bings avatar
    love.bing love.bing är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Fred
    Enligt en undersokning gjord av econsultancy sa har SEO bast ROI, medans email ar barre for att behalla besokare, sa kortfattat sa skulle jag satsa mina 5000 pa SEO, men jag skulle ocksa borja att fraga m det ar ok med nyhetsbrev etc, sa du kan marknadsfora dig i framtiden ocksa, lycka till med dina PPC kampanjer och SEO pa websiten.
    Ett så generellt svar på vad som ger bäst ROI är bara dumheter. Behöver man bygga varumärke ger SEO noll och intet. Behöver man besökare som stannar länge och tipsar sina kompisar är det bättre att lägga pengarna på innehåll. Är det designen som brister eller servern som behöver uppgraderas är det där pengarna ska läggas.

    Bäst ROI ger det, som gör det, som behöver göras. Ibland är det SEO.

  15. #15
    Freds avatar
    Fred Fred är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Oxford, UK
    Inlägg
    63
    Citat Ursprungligen postat av love.bing
    Ett så generellt svar på vad som ger bäst ROI är bara dumheter. Behöver man bygga varumärke ger SEO noll och intet. Behöver man besökare som stannar länge och tipsar sina kompisar är det bättre att lägga pengarna på innehåll. Är det designen som brister eller servern som behöver uppgraderas är det där pengarna ska läggas.

    Bäst ROI ger det, som gör det, som behöver göras. Ibland är det SEO.
    Japp, jag haller med om att svaret kanske ar lite vagt men fragan var

    Citat Ursprungligen postat av KrukaaN
    Jag skulle gärna vilja öka på de antalen och har nu bestämt mig för att satsa lite pengar på reklam.
    sa det ser ut som att det vat just 5000 som skulle spenderas pa "reklam" och inte innehall eller ny server etc,

    men jag haller med dig "content is king"

  16. #16
    love.bings avatar
    love.bing love.bing är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    4
    Jo i det här fallet gällde det reklam. Min poäng var snarast att frågan är vad man vill uppnå. Förs därefter kan man avgöra vad som är bästa vägen att nå dit.

    Om det bara handlar om att driva trafik, utan hänsyn till trafikens kvalité, så är SEO bra. Men om det handlar om att bygga ett mer betsående värde krävs annat. Innehåll är naturligtvis en av sakerna.

    Samtidigt kan man se innehållet som själva produkten. I princip skiljer sig nämligen inte en sajt från, säg, ett paket tvättmedel. Det vill till att tvätten blir ren; att sajten har ett innehåll som kvalitetmässigt håller måttet. Först då är det egentligen värt att göra något åt design och reklam. Fundera över saken ska man förstås göra tidigare, att ha en vettig plan för marknadsföringen är alltid bra, men att marknadsföra innan man kan leverera är i allmänhet ingen bra strategi. Om det handlar om att bygg verkliga värden, alltså.

    Om det handlar om att Boo.com-blåsa investerare är det en annan femma.

  17. #17
    basicuss avatar
    basicus basicus är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Szczecin, Polen
    Inlägg
    9
    Et lite tips angående å bruke penger på AdWords:

    Du kan få veldig mye ut av dette om du først finner frem til dine viktigste konkurrenter - og deretter bare byr på deres domenebetegnelser.

    Om en av disse har domenet mopedforumet.se, så byr du på dette som søkeord. Du kan godt komme ned i noen få øre pr. klikk med denne strategien.
    Bjørn Are Solstad. CTO - Devenia Ltd.

  18. #18
    impresos avatar
    impreso impreso är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104
    Citat Ursprungligen postat av Per Renemark
    Håller med Per Renemark igen. Helt rätt tänkt ! Du har så mycket bra åsikter att jag måste ge dig ryktespoäng trots att du är konkurrent. Du får jobb hos mig anytime !

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 14:55
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 22:23
  3. Mycket svarta pengar på seo-forum
    Av Gustav i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 00:37
  4. Betala Adwords med pengar från Adsense?
    Av lamadjuret i forum Google
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 01:01
  5. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-09-28, 22:57