Resultat 1 till 10 av 10

Klarifiering av ordet "Länkfarm"

  1. #1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Ok nu vill jag höra från er alla vad ni har för syn på vad en länkfarm egentligen är.

    Ordet "Länkfarm" har i mina öron en otroligt negativ klang och folk använder sig av ordet t.o.m ibland när dom beskriver en relaterad länksida för en webbplats.

    I min mening så tycker jag en länkfarm är en sida eller flera sidor som är proppade med alldeles för många länkar till helt omotiverade och olika sidor.
    Däremot att ha en katalog med snyggt uppdelade kategorier tycker jag inte är en länkfarm.

    Dessutom så kan det vara värdefullt för besökaren om denna är intresserad av en speciell niche att söka i kataloger mm.

    Så ge gärna en förklaring vad ni tycker en "Länkfarm" är.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  2. #2
    Princips avatar
    Princip Princip är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    192
    Enligt wikipedia:

    On the World Wide Web, a link farm is any group of web pages that all hyperlink to every other page in the group. Although some link farms can be created by hand, most are created through automated programs and services. A link farm is a form of spamdexing, this is, spamming the index of a search engine.
    Läs hela texten på en.wikipedia.org/wiki/Link_farm

  3. #3
    elofssons avatar
    elofsson elofsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    76
    Håller med dig helt Marcus. En farm av länkar, kan liknas med en grisfarm med ett hundratal grisar som springer runt i en stor oreda. En katalog däremot kan jämföras med båsen i ladugården där kossorna står. Kanske till och med ett nummer på båsen där varje ko/tjur/kalv har sin speciella plats. Ordning och reda.

    Förlåt om mitt inlägg blev lite poetiskt så här på fredagkvällen.

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    En definition jag brukar använda är om länkarna tittas på och godkänns av en editor innan de läggs in.

    Editor som godkänner = länkkatalog
    Ingen editor utan automatisk inläggning = länkfarm
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Jag tillhör dem som har tyckt att även måna länkkataloger är en smula tveksamma, hur redigerade de än är. Särskilt den typen av kataloger som inte länkar direkt till den slutliga webbplatsen (och då tänker jag inte bara på affiliatelänkar).

    Men samtidigt finns det många bra exempel på tillfällen då länkkataloger kan tillföra mycket till en existerande webbplats innehåll.

    Länkfarmar är för mig osorterade, eller dåligt sorterade samlingar med länkar som sajtägaren själv inte har någon ordentlig styrsel över. Jag tycker att de är avskyvärda ur alla aspekter.

  6. #6
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Jag tror Google inom kort kommer börja sortera bort sidor med en alltför stor kvantitet av ut länkar.
    Dom flesta sidor som har det på detta sättet e ju inte viktiga egentligen.
    Synd bara att vissa riktigt bra sidor skulle drabbas då.

    Stackars dom på Google som får klura ut lösningar för just såna här slags problem.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  7. #7
    Rasmuss avatar
    Rasmus Rasmus är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Soliga Skåne
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Editor som godkänner = länkkatalog
    Ingen editor utan automatisk inläggning = länkfarm
    Innebär detta att Google är en länkfarm? Man läggs in och kategoriseras på något vis. Visserligen saknar denna länkfarm en bläddrings-funktion, men sökfunktionen fungerar utmärkt

  8. #8
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Hehe.

    Ok, jag reviderar:

    Ingen editor utan automatisk inläggning i enda syftet att få en länk för robotar att se = länkfarm

    (min uppfattning)
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  9. #9
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Ska jag vara ärlig så föredrar jag länkfarmar framför kataloger.

    Face it. Vad fan ska en helt vanlig Svensson ha för nytta med att hela tiden få en massa länk kataloger som resultat i Google? Det är ju en sån sida som gör att man direkt klickar på bak-knappen. En sån sida betyder nog lika mycket för han/hon som en länkfarm. En länkfarm har ofta ett mycket skummare och roligare utseende, vilket kan göra en användare måttligt glad.

    För en webmaster däremot så är en länkfarm mycket enklare att administrera och så vidare, vilket var ett utmärkt sätt att skapa tillbaka-länkar ända tills google satte käppen i hjulet.

  10. #10
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Just efter vissa uppdateringar så har jag mötts av kataloger i Google, men för det mesta är det väl, för svenska sidor åtminstone, mest Sunet som visas någon gång ibland. Jag har däremot sällan stött på Catweb i sökresultaten.

    Katalogerna har ju, ett naturligt beteende, och ju fler länkar man har till sajter inom ett och samma område, desto bättre fungerar de. Därför gillar jag i princip öppna kataloger som tillåter vem som helst att lägga in sig.

    Däremot har jag lite svårt med vissa av de kataloger som bara innehåller SEO-företagets kunder. Då kunde de ju lika gärna bara ha gjort en sajt av alltihopa istället. Det hade varit både bättre och snyggare i många fall.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)