Resultat 1 till 8 av 8

Google "rättar" och särskriver sökord

  1. #1
    Joakims avatar
    Joakim Joakim är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    77
    Om man har seoforum som sökord på Google replikerar Google direkt med att komma med ett förslag: "Menade du: seo forum" Google särskriver alltså detta om man nu får kalla det så...
    Säg att mitt företagsnamn består av två sammansatta ord, exempelvis seoforum.

    - Går det på något sätt få bort detta?
    - Kommer det med tiden om ordet förekommer på olika sidor tillräckligt många gånger?
    - Kan det hjälpa att annonsera på Google för att visa att man "kan" säga företagsnamnet?

    Vet ni inte sådela gärna med er av era teorier...

  2. #2
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Jag skulle säga att det är länkar och ankartexter som styr detta.

    i seoforum fallet är det ju inget konstigt då de flesta länkar in till forumet är seo-forum.se bindestreck tolkas som mellanslag av Google.

    Men ja det kommer med tiden och det är dina inlänkar och informationen på din sida som styr det.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    SEO-forum kanske inte var det bästa exemplet då det formellt inte skall skrivas ihop. Detta då SEO är en förkortning och det bör vara ett bindestreck mellan O och forum.
    Jmfr med SASflygningar och SAS-flygningar där det sistnämnda är det korrekta.

    Men bortsett från det, visst stämmer det MattiasN säger att när webbplatsen blir etablerad att Google kommer sluta föreslå andra stavningar och t.o.m. när någon skriver fel förslå den rätta stavningen på företagsnamnet.
    Låt säga att företaget heter puttesskruvar då kommer Google korrigera puttesskruvning till rätta.

  4. #4
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Detta fenomen såg vi och kunde tolka lite mer än vanligt under den SEO-tävling som anordnades här på SEO-Forum för ca 1 år sedan.

    De ord som tävlingen genomfördes på var felstavningar av kända svenska media, såsom till exempel 'aftonbladhet'. Till en början fick man förslaget från Google: "Menade du aftonbladet", men det dröjde inte speciellt länge förrän denna text försvann.

    De slutsatser som i alla fall jag kunde dra av detta var, föga förvånande, att det är:
    Förekomsten av ordet i sin felstavade form
    Antalet sökningar på det felstavade ordet
    Förkomsten av länkar med det felstavade ordet som ankartext och som pekar till sidor där det felstavade ordet förkommer som påverkar.

  5. #5
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Utan att egentligen veta hur det fungerar, så skulle jag vilja ge mig in i debatten med vad JAG skulle väga in, om jag var en sökmotor.

    Om du söker på puttesskruvar, så föreslår jag "Menade du 'puttes skruvar'".
    Om du klickar på att du menade 'puttes skurvar', så antar jag att puttesskruvar var fel. Om du däremot klickar på en av resultaten för sökningen på puttesskruvar, där det finns en relevans för frasen, så antar jag att puttesskruvar faktiskt är ett ord, och att det var det du menade.

  6. #6
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Det ligger förmodligen en hel del i det du spekulerar i StefanB. Det låter i alla fall fullkomligt logiskt.

  7. #7
    erisons avatar
    erison erison är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    97
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
    Utan att egentligen veta hur det fungerar, så skulle jag vilja ge mig in i debatten med vad JAG skulle väga in, om jag var en sökmotor.

    Om du söker på puttesskruvar, så föreslår jag "Menade du 'puttes skruvar'".
    Om du klickar på att du menade 'puttes skurvar', så antar jag att puttesskruvar var fel. Om du däremot klickar på en av resultaten för sökningen på puttesskruvar, där det finns en relevans för frasen, så antar jag att puttesskruvar faktiskt är ett ord, och att det var det du menade.
    Jag såg en google-dokumentär för ca 1 år sedan, där själva menade att det var just så. Google sparar ju information om sökningar under lång tid, och detta är en av (de officiella) anledningarna.

    Tillägg:
    Om du söker på puttesskruvar, så föreslår jag "Menade du 'puttes skruvar'".
    Anledningen att de kan föreslå puttes skruvar för att folk tidigare har sökt på puttes skruvar, och precis därefter gjort en sökning på puttesskruvar där de har klickat vidare. Detta kanske var självklart, men jag försökte alltså förtydliga att de har ingen ordlista eller förhandskunskap de går efter.
    Senast redigerat av erison den 2008-02-05 klockan 11:21.

  8. #8
    Joakims avatar
    Joakim Joakim är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    77
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    SEO-forum kanske inte var det bästa exemplet då det formellt inte skall skrivas ihop. Detta då SEO är en förkortning och det bör vara ett bindestreck mellan O och forum.
    Det har du rätt i men mitt kommande företagsnamn, liksom många andra, handlar inte om att vara formellt korrekta utan ska just vara ett egennamn.

    Förstår hur du menar, och kanske Google förstår det också?

    Trots att jag väljer att kalla företaget för "Seoforum" borde väl Google snappa upp det efter ett tag enligt de principer som ovanstående skribenter har tagit upp.

    Oavsett om du söker på google.se eller google.com så kommer Google INTE att rätta dig om du skriver "moneybank". Anledningen till det är ju enligt mina teorier, som jag skrev lite om i mitt första inlägg, bör väl vara att det förekommer tillräckligt ofta..

    Exempel: När folk skriver om "GE Money Bank" så skriver dom ofta "GE MoneyBank" vilket jag själv också skulle göra.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Google & sidor som givit felmeddelanden
    Av hans99 i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 18:57
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 08:09
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 20:13
  5. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 14:22