Resultat 1 till 9 av 9

Värdering av webbsajt

  1. #1
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Hej!
    Då jag är ute och letar efter lite webbsajter att köpa just nu kom jag i en diskussion med en sajtägare som ville sälja sin sajt och vi kunde inte riktigt komma överrens om priset.

    Jag tänkte att jag skulle se vad ni andra här anser är ett rimligt pris för följande sajt, för att se om det är jag som är helt fel ute när det gäller rimligt pris för en webbsajt eller om det är sajtägaren som vill ha mer än sajten är värd.

    Fick igår följande meddelande:

    "Hej! Kan eventuellt tänka mig avyttra Hitta***.se den växer sakta men säkert och snittar 1.6 $ per dag sedan 1 januari.

    Kan tänka mig att släppa den för en 8-10.000 kr"

    Jag svarade:

    PR: 0
    9 indexerade sidor hos Google
    Enligt din inkomstuppgift drar den alltså in $584 om året. Vilket i SEK blir 3656.42:-

    Sidan har inte heller någon sådan historik att man kan ta flera årsinkomster för givet eller ens en hel årsinkomst.

    Jag kan tänka mig att bjuda 1000 - 1500:- för sajten.

    Fick sedan följande svar:
    Löjligt!!! Kan du tänka dig betala så lite för en sajt så lär du inte få itag på något. Sajtens intäkter ökar hela tiden och är säkert 5 dollar per dag om några månader. Men köper ju inte en sajt bara efter dess intäkter. Potential, seo, utvecklingsmöjligheter är saker som är viktigare på en såpass ny sajt.

    Du är välkommen tillbaka när du tagit ditt förnuft till fånga.

    Sajten:
    Sajten har 9 sidor, ingen historik hos archive.org. De 9 sidorna är korta info-sidor om olika "sökord" typ "Xxx göteborg" eller "Xxxweekend" där 4 av sidorna endast innehåller några enstaka meningar och de 5 andra lite mer text, men inte mer än cirka någon A4. Sajten är en typisk MFA-sida.
    Säljaren nämner att SEO bör tas i beaktande t ex, då jag jobbar som sökmotoroptimerare anser jag inte att sajtens on-page optimering är välgjord.
    En linkdomain:-sökning på yahoo säger dock 624 inlänkar, vilket iofs verkar bra, men inlänkarna verkar mestadels komma ifrån liknande sidor som troligen ägs av samma ägare.

    Har jag fel? Är ovan nämnd sajt med de uppgifter jag har gett er verkligen värd i närheten av 8.000 - 10.000?

  2. #2
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Ni har båda rätt, förstås. Det sjuka är att vanliga content-sajter faktiskt blir värda 5000-40 000 relativt lätt för att de har hyfsat innehåll, rankar bra, bra inkomster och ändå har utvecklingspotential. Då kan man fråga sig vad en riktig webbtjänst bör kosta.. som både har utvecklingsperiod och inkomster. 1 milj?

    Det är klart att en sajt som endast är en månad gammal inte är värd 8-10k. Då handlar det snarare om vad det hade kostat någon att göra motsvarande arbete, dvs skribentkostnader+designer m.m. (glöm ej tiden det tar att lägga till affiliate-länkar.. kan vara nog så tidskrävande enligt mina erfarenheter).

    Är den 3-4 månader gammal är det dock lite skillnad. Sajten kanske precis börjat ranka hyfsat och har alltsedan start ökat hela tiden. Då får man räkna in dels inkomster och dels utvecklingspotential på ett helt annat sätt. PR0 är då oväsentligt, sajten har visat att den har potential.

    Är den 6-12 månader får man nog räkna med 1 års inkomster om den visat sig vara stabil. Nu börjar vi prata 10-25k här och kanske än mer om det är en bra sajt och har bra innehåll.

    12 mån -> då börjar man prata större belopp.

    Måste dock ifrågasätta köpandet av content-sajter. Visst förstår jag varför, men avväg hela tiden hur lång tid det tar att betala skribent, designer och få upp sajten och sedan SEO själv. Är det kanske både billigare, bättre och snabbare att fixa det själv?

  3. #3
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    En till sak är ju att när man nämner SEO-aspekter så är ju en sajt värd mer om den inte är SEO-ad, eftersom den enkelt kan snäppas upp och "flippas" i ett senare skede som bland annat Jim och många andra hade som strategi på DP för nåt/några år sedan.

    Ex.

    1. Köp En icke SEO-ad sajt med hyfad ranking och inkomster
    2. Fixa till onpage och länkbygg lite
    3. Sälj den när den fått sin boost och potentialen plattas ut.

    En klassisk Flip med andra ord som är mycket likt det folk gör i fastighetsbranchen.

    1. Köp en lägenhet med renoveringspotential.
    2. Sätt upp en extra vägg och renovera + homestyla
    3. Vips har en 2:a blivit en 3:a och du kan sälja med god marginal.

    Just "Flip it"
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  4. #4
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Personligen skulle jag kunna tänkt mig att ge 5k för en sådan site ...

    Men, som de andra är inne på. Kan jag fixa det själv till ett billigare pris? Hade just ett sådant dilemma nyligen. En siteägare som inte godtog ett 5k bud med tanke på hur mycket den kostat att utveckla. Den hade knappt några besökare, inga inkomster alls. Var bara ute efter själv domännamnet. Själva tjänsten som sådan, med seo, script, design skulle kunna fixats billigare.

    Håller med Webmoney. "Just flip-it!"

    /Patrik

  5. #5
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Alright, ni har säkert rätt, i mina ögon är det dock väldigt lättförtjänta pengar, skulle ju kunna göra en likadan sajt på ett par 3 timmar, det är väl dock länkarbetet som tar tid.

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Varför då köpa något du kan göra "gratis" ... förutom tiden du lägger ned?

    Enda själet till att köpa siten är OM du fakturerar för 3 333 kr/h

    /Patrik

  7. #7
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Jo, som sagt var det ju inte intressant att köpa sajten i det ovannämnda exemplet. Jag skrev ju dock att det är länkarbetet som tar tid, och sajten hade ju 600+ inlänkar, det är ju inte ett 3-timmarsjobb.

    Sajter jag är intresserade av att köpa är väl främst sajter med en unik eller speciell idé, som jag inte hade kommit på själv. Alternativt sajter med innehåll i stil med den ovan, fast där jag skulle uppskatta att det tar längre tid för mig att åstadkomma samma sak jämfört med vad sajtägaren begär för sidan.

  8. #8
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Man skall naturligtvis inte heller glömma att den som säljer siten vill tjäna på det. Det är ju någonstans förutsättningen, det verkliga värdet på siten kommer i andra hand om säljaren egentligen inte har någon anledning att sälja den.

  9. #9
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Visst är det så. Att som siteägare ska det mycket till innan man säljer en site, speciellt en som bara står och tickar in pengar.

    Får själv konstant erbjudande om att sälja en av mina siter. Ännu har buden aldrig varit i närheten av summan jag kan tänka mig att släppa siten för. Den drar ju ändå in en hel del pengar varje år och buden har inte ens varit i närheten av en årsvinst

    Förresten. Någon som vet vart kan man få en site värderad av oberoende part?

    /Patrik

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Värdering av PR vid webbplatsköp?
    Av j0han i forum Länkbygge
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 16:10
  2. värdering och pris på etablerad webbsida
    Av baggelin i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 21:05