Resultat 1 till 9 av 9

Köp och säljmarknad för länkar och webbtjänster

  1. #1
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Tjena!

    Jag håller just nu på och arbetar med ett projekt som kan vara intressant för er som hänger här inne, då det som jag har förstått saken är så att man inte får länka till vad som helst, så får ni klippa och klistra istället:www. linkster.nu

    Målet är att Linkster skall bli en annonsmarknad för köp och försäljning av länkar, tjänster inom webbdesign, SEO och content-writing och för köp och försäljning av webbsajter och domäner.

    Vad tror ni? Några spontanta åsikter eller synpunkter? Bombardera mig med åsikter är ni snälla!

    Edit: Jag kunde inte bestämma mig för om det var rätt eller fel kategori, känns som att det är relevantast för målgruppen som befinner sig här inne, samtidigt som det ju inte är en köp/sälj-annons det handlar om. Någon moderator får avgöra!
    Senast redigerat av Urban G den 2008-02-16 klockan 01:20.

  2. #2
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  3. #3
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Jag har inte gjort sajten för att Google ska gilla den, och jag struntar rent ut sagt i vad Google tycker om den, den är inte på något sätt olaglig, och jag ser det som något positivt att den inte går i samma riktning som Google vill få alla att gå för att öka på deras länkmonopol.

  4. #4
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Google har väl inget länkmonopol, det är väl en lite underlig tolkning.

    Det är ju helt naturligt att de inte gillar köpta SEO-länkar.

  5. #5
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Genom att skrämma folk ifrån att köpa och sälja länkar, utan istället få folk att gå via adwords/adsense går de åtminstone mot ett monopol.

    Självfallet gillar de inte köpta länkar(när de inte är köpta via Adwords), men innebär det att det är fel att köpa länkar eller sälja länkar? Skall Google vara den enda som har "rätten" att tjäna pengar på internet?

    Som jag ser det, så har Google givetvis all rätt att bestraffa sajter hur de vill, i SERP och PR. Det är ju deras tjänster/produkter. Men om man säljer länkar utan att visa att det är sålda länkar, eller köper länkar på motsvarande vis, då kan ju inte Google avgöra vad det handlar om, med andra ord kan man inte heller bli bestraffad för det.

  6. #6
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Anledningen till att man inte "får" köpa/sälja länkar är ju för att inte uppmuntra till att fuska sej till placeringar i serparna. Eftersom folk fuskar med detta så tvingas ju Google att göra något, de måste skydda sitt index.

    Men sponsrade länkar i sej har de inget emot och de godkänner ett gäng nätverk som säljer sånt + att det går alldeles utmärkt att köpa och sälja länkar så länge det inte uppenbart handlar om SEO. Att köpa länkar är Blackhat!

  7. #7
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Ja, så kan man resonera Men om man vill hamna på sida ett på ett konkurrensutsatt sökord, då tror jag att det är naivt att påstå att det skulle gå med naturlig länktillväxt, om man inte har en grymt populär tjänst att erbjuda.

    Det Google vill "skydda" sig ifrån är inte när Nisses Persienner köper länkar ifrån Arnes sida om gardiner, snarare mot att någon köper upp en utgången domän, slänger upp en affiliate-site om SMS-lån och sedan köper länkar ifrån vilken sajt som helst.

    Dåså, köp länkar och kalla dem för sponsrade, helt upp till dig och den du gör affären med, om du vill spela Google rätt i händerna och frivilligt nedvärdera dina inlänkar.

  8. #8
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Jag har aldrig sagt att man inte behöver köpa länkar.

    Jag säger bara att jag inte tycker att det är ett dugg konstigt att Google försöker skydda sej från det.

  9. #9
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Nej, det har du helt rätt i. Googles organiska träfflistor bygger på att de kan värdera webbsidors relevans och kvalitet, ett av de mått de använder är inlänkar till sajten, så givetvis vill Google inte att folk försöker påverka sina placeringar, eftersom det försvårar för Google att ta fram högkvalitativa sökresultat.

    Google är dock inte gud, och vad du gör på/med din sajt, är enbart din ensak. Troligen får du bättre placeringar i sökmotorer av att köpa länkar, om du inte tydligt visar att det handlar om köpta länkar. Du kan även bli straffad i sökresultat om det upptäcks, det allra troligaste är dock att just den inlänkens värde nedvärderas, en hel sajt blir knappast bannad för enskilda länkköp.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Lista över betalkataloger/portaler
    Av Elvis i forum Kataloger
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2013-05-07, 13:31
  2. Länkar med extremt kort ankartext
    Av Gustav i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-11, 09:32
  3. Tjafs om länkar på forumet
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 20:59
  4. Köpa länkar (steget att växa ur källaren)
    Av Webmoney i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 12:59