Resultat 1 till 12 av 12

Sverige - Litet land

  1. #1
    Peder Molins avatar
    Peder Molin Peder Molin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Hej Alla,

    Är det någon här inne som har erfarenhet av att ha haft en sida på Svenska med adsense, affiliate och sedan översatt den på Engelska även och fått en bra ökning av besökare. Sverige är ju trots allt ett litet land med våra 9 miljoner.

    Vore ju trevligt om man kunde få lite ökade besökarantal och mer reklamintäkter.

    Kanske Tyska och Engelska är bra och göra sina sidor flerspråkiga!

    Mvh

    Peder

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Här finns lite intressant statistik om internetpopulationen i Europa:
    http://www.emarketer.com/Article.aspx?id=1005935

    Där ser man att Sverige är ett litet land mätt i antal internetanvändare. Så det finns säkert goda möjligheter att nå större besöksvolymer på såväl engelska som tyska, ryska, spanska, polska, holländska och italienska. Men hur läget bland annonsörerna är är en helt annan femma. Visserligen borde en större internetpopulation innebära högre klickpriser på adwords och då även högre ersättningsnivåer på adsense, men man vet nog inte förrän man tagit steget ut.

  3. #3
    Peder Molins avatar
    Peder Molin Peder Molin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Tack Bernt,

    Alltid intressant med statistik, och Sverige har ju en ganska bra procent när det gäller internet användare. Men vi är ju trots allt bara 9 miljoner. Något som vi verkar ganska bra på i Sverige är ju internethandlande om man jämför med Finland exempelvis där det inte verkar alls ha blivit så stort. Det är intrycket jag har fått i alla fall av grannlandet.

    Sedan tänkte jag att någon på SEO-forum kanske har erfarenhet av detta själv. Däremot så kanske det inte är något man avslöjar.

    Mvh

    Peder

  4. #4
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Rent allmänt är det svårare än man tror att lyckas internationellt. Större marknad betyder inte bara fler användare utan även mer konkurrens.

    Så länge ens förstaspråk är svenska tycker jag att sverige är bäst att jobba i, det är ju här man har sina flesta kontakter och ingångar. Att köra internationellt är att börja från scratch igen.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  5. #5
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Det ligger mycket sanning i att det är lättare att lyckas i Sverige. Pratar vi affiliate och MFA-sajter ska man försöka hålla sig till mindre marknader som sverige, norge, finland, danmark mfl... och självklart främst på sin hemmamarknad.

    Pratar vi internet generellt så ska man dock inte tänka "Sverige" när man gör en webbtjänst eller något liknande. Internet gör det möjligt att få världsdominans och därför ska internatinoell expansion finnas med i tankarna hela tiden. Visst har svenska internetgrejer lyckats med en lokal förankring (blocket, lunarstorm osv) men i slutändan är det nog de som tänker internationellt som kommer bli rika. Fråga vilken riskkapitalist som helst...

    SEO-specifikt så är engelskspråkigheten inget lätt område. Försök komma högt upp på "loan" och du har ett jäkla jobb framför dig. Å andra sidan finns det säkert fler nischer än i Sverige, men fler är också fyllda... Här är fortfarande några av de mest uppenbara ganska lätta.

  6. #6
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag har en informationssida om ett specifikt ämne, den är på engelska.
    Den klättrar sakta men säkert i serpsen, men eftersom jag förlitar mig helt på naturliga inlänkar (och några få länkkataloger) så tar det tid.
    Konkurrensen på motsvarande sökord på svenska är betydligt lägre, så min fundering är om jag ska översätta sajten till svenska, och ta en top-tio plats på svenska (vilket jag inte ser som orimligt alls). Kan den engelska sajten få extra skjuts pga detta?

  7. #7
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Klart att den får extra hjälp. Du får ju fler naturliga inlänkar till sajten.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  8. #8
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Och när det gäller länkar, kan jag från varje svensk sida ha en länk med texten "This page in English", eller måste jag försöka få till vettiga ankartexter på engelska från den svenska sidan (och naturligtvis tvärt om)

  9. #9
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Du skulle ju kunna ha en svensk flagga som länkar till svensk sida

    Title på länken skulle kunna se ut så här

    Läs om "sidans titeltag i databasen" på svenska

    Eller plocka upp det och göra en textlänk som ser likadan ut.

    Det ger nog lite mer.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  10. #10
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det är väl så kanske också att om man gör en bra brukssajt kan Sverige vara enklast och bra. Har man en genialisk ny idé är det säkert bäst att gå på den största marknaden.

  11. #11
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Här håller jag helt med dig hans99. Om man ska ge sig in och konkurrera med andra är Sverige enklare. Men om man har en unik idé som inte redan finns är det bättre att satsa internationellt från start.

  12. #12
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Här håller jag helt med dig hans99. Om man ska ge sig in och konkurrera med andra är Sverige enklare. Men om man har en unik idé som inte redan finns är det bättre att satsa internationellt från start.
    Jo har man något som har egenskaperna att den "drar sig själv" är det ju bara att gå på största möjliga marknad.

    Kommer man på något som kan bli nästa Wikipedia, Facebook... Är det nog dumt att starta upp i Sverige då det inte etablerar konceptet och blir plagierat utan dina initiala misstag på engelska webben snart.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. 1 domän eller 1 för varje land?
    Av LaoWang i forum Domänen
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2018-03-05, 09:51
  2. Val av land för hosting av internationell sajt
    Av Mangee i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-28, 17:57
  3. Se i vilket land servern står?
    Av ThomasA i forum SEO-verktyg
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 21:18
  4. Sverige - Trinidad 0-0 = förlust för Sverige!
    Av Marcus Westberg i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-10, 23:26
  5. Stora domänaffärer i Sverige
    Av Maccke i forum Domänen
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 02:03