Resultat 1 till 5 av 5

Trailing slash???

  1. #1
    Henriks avatar
    Henrik Henrik är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    14
    Jag håller för tillfället på med ett nytt webbprojekt och tänkte jag skulle ta mig en rejäl funderare på URL-strukturen. Jag har hyfsat bra koll på grunderna men det är fortfarande några newbie-frågor jag undrar över:

    1. Trailing slash - Bör man avsluta sin url med eller utan slash ( / )
    www. domän. com/keyword/


    2. Den sida jag jobbar med kommer förmodligen att bli ganska stor (innehålla många sidor). Navigationen kommer gå i tre djup. frågan är om det är bäst att skriva url'en till slutinnehållet med eller utan katalognamn.

    www. domän. com/katalog/underkatalog/keyword
    www. domän. com/keyword

    (Det är inte jag som "programmerar" sidan och själva rewriten så om ovanstående inte ens är möjligt (läs - om man måste inkludera undekatalognamnen) så får ni ha överseende med min okunnighet

    Vad har det för inverkan på prestanda respektive SEO? Vad skulle ni välja?

    /Henrik
    Senast redigerat av Henrik den 2008-02-19 klockan 16:04.

  2. #2
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Jag antar att

    /katalog = ämne
    /underkatalog = underämne
    /keyword = artikel

    Om du kör på strukturen så är ju chansen stor att du kommer att få sitelinks på katalogerna och ev underkataloger. Dessa genererar ju klick på din hemsida och lockar antagligen till inlänkningar inom ämnet.

    Kataloger och underkataloger måste innehålla något givande för att detta skall fungera. Lite som samlignsidor för ämnet.

    Om du bara har tänkt att ha navigation i flera led och inget samlande innhåll i kataloger och underkataloger så kör på det andra alternativet.


    Din första fråga har jag inte koll på men uppmärkasammade en sak i adwords.

    När jag la in in länk som slutade med / så rekommenderade adwords att ta bort just /
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  3. #3
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Håller med Mattias om att du ska tänka på att se till att alla adressera på vägen ner till artikelsidan ska ha sitt eget innehåll.

    Vad gäller det avslutande snedstrecket så beror det egentligen på.
    Som SEOare skulle jag omedelbart svara att du ska se till att alla urlar på sajten ser ut som om de pekade till underkataloger och alltid avsluta varje url med ett snedstreck (samt i serverkonfigurationen slänga på det om det saknas). Google verkar lägga mer vikt till namn på underkataloger än vid filnamn nämligen.

    Som webbutvecklare sedan 10 år tillbaka känns det däremot vidrigt att använda virtuella kataloger när det rent logistk rör sig om filer.

    Men SEO-konsulten vinner allt som oftast över den stackars webbstandardiseraren i mig.

  4. #4
    Henriks avatar
    Henrik Henrik är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    14
    Tackar för svaren!

    Jag hittade följande artikel om hur ett avslutande slash kan minska serverbelastningen...

    http://alistapart.com/articles/slashforward/

    Det i samband med din kommentar Nicke gör att det känns som rätt väg att gå.

    Tackar igen!
    /Henrik

  5. #5
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Citat Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
    Som SEOare skulle jag omedelbart svara att du ska se till att alla urlar på sajten ser ut som om de pekade till underkataloger och alltid avsluta varje url med ett snedstreck (samt i serverkonfigurationen slänga på det om det saknas). Google verkar lägga mer vikt till namn på underkataloger än vid filnamn nämligen.
    Mycket intressant, har jag faktiskt aldrig själv sett eller läst. Har du källor eller är det egna observationer? Kan mycket väl stämma men jag tvivlar på det.

    Det viktigaste är nog att man är konsekvent och slänger till det som en redirect om det saknas precis som Nikke säger. (skrev en lösning för detta för WordPress för 2 år sedan)
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)