Resultat 1 till 10 av 10

Kanske naturligt att placering i SERP går ner?

  1. #1
    thorms avatar
    thorm thorm är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    18
    Har en sajt som nu visar en nedgång av besökare med ca. 30% på ett år. Sajten blev till år 2000 och har just nu PR4 (tidigare PR5). Om du nu söker på nyckelord så kommer vi längre ner - ofta med träff från t.ex. wikipedia högst upp.

    Ökad konkurrens och optimerade "SEO-sajter" gör att det känns nästan meningslöst att försöka konkurrera. Tror ni att en idéell sajt kommer att vinna i det långa loppet om den bara "stillsamt" växer och blir större? Har inte ressurser att betala för SEO - och blir inte riktigt klok på om jag egentligen bara ska låta bli optimera.

    ALLTSÅ:
    kan jag i min enfald tro att innehållet och utbyggnad vinner i längden? Sökmotorerna ändrar ju hela tiden sina hämliga recept och man kan ju bli straffad också!

  2. #2
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Mitt tips är att du gör så mycket du kan "on-page". Se till att ha unika titlar, använda h1-taggar på ett korrekt sätt, ser över den interna länkstrukturen etc.

    Det kommer man långt på, speciellt om det är en site som hela tiden byggs ut och blir större, kanske får den naturliga inlänkar, du kan själv hjälpa till på traven och lägga till länk till siten i forumsignaturer, på forum du är medlem i, lägga länk till den siten när du postar ett inlägg i någon gästbok eller en kommentar i någon annans blogg.

    /Patrik

  3. #3
    thorms avatar
    thorm thorm är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    18
    Jodå, jag har inte tänkt lägga ner.
    Nu har jag dock gjord några ändringar och dyker ytterligare i SERPen.
    Hur lång tid ska jag ge det innan jag ändrar tillbaka? (metataggar)

  4. #4
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Svårt och säga när man egentligen inte vet vad du har gjort för ändringar. Hur såg det ut före och hur ser det ut efteråt.

    /Patrik

  5. #5
    thorms avatar
    thorm thorm är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    18
    Upptäckte ett generalfel. Vid nyrenovering av sajten glömde jag bort en funktion som listade allt unikt innehåll alfabetiskt. Det som blev kvar var en lokal sökfunktion via formulär/checkbox... och det är väl inte så bra!?

  6. #6
    thorms avatar
    thorm thorm är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av thorm
    ALLTSÅ:
    kan jag i min enfald tro att innehållet och utbyggnad vinner i längden? Sökmotorerna ändrar ju hela tiden sina hämliga recept och man kan ju bli straffad också!
    Citerar mig själv nu när jag lite chockad konstaterar att jag några dagar senare förlorat 80% av besökarna (läs träffar från google)
    Jag tolkar det så att man måste vara beredd på att falla långt ner i serp om man seo'ar. Förhoppningsvis vinnar man dock på det i längden - kanske...
    Grundar detta på att innan jag gjorde mina optimeringar körde jag på i 7-8 år utan fall.

  7. #7
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  8. #8
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    När man gör en förändring har jag sett att det många gånger dippar i serp:en för att sedan börja vinna terräng igen .. det gäller bara att ha is i magen.

    /Patrik

  9. #9
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Citat Ursprungligen postat av thorm
    Upptäckte ett generalfel. Vid nyrenovering av sajten glömde jag bort en funktion som listade allt unikt innehåll alfabetiskt. Det som blev kvar var en lokal sökfunktion via formulär/checkbox... och det är väl inte så bra!?
    Hur ser antalet indexerade sidor ut för din domän om du jämför innan ombyggnad och idag?

    Det du beskriver är ett generalfel som förmodligen innebär att Googlebot inte kommer åt att indexera alla dina sidor. Och om Googlebot inte kommer åt dem, ja då dyker de aldrig upp när någon söker.

    När man bygger om en webb är det väldigt viktigt, för att inte säga helt avgörande, att man säkerställer att allt innehåll som tidigare varit indexerat, verkligen är nåbart för Googlebot efter ombyggnad. Ett bra sätt att dessutom minimera den dipp som kan uppstå är att lägga in 301 redirects från samtliga av de gamla webbadresserna till deras motsvarighet i den nya strukturen.

  10. #10
    thorms avatar
    thorm thorm är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    18
    Får ständigt nya länkar ponting. Så jag tror inte jag i desperation ska lägga för mycket tid på nya.

    301 redirects behövs inte då jag inte ändrat filstruktur (med få undantag)

    Antalet indexerade länkar är samma.

    Is i magen gäller...

    KAOSTEORI: google följer detta forum, har noterad att jag försöker skaffa nya besökare via optimering och straffar? Löjligt????
    Senast redigerat av thorm den 2008-03-15 klockan 21:10.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Placering på google?
    Av Ted i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-08-08, 17:47
  2. Sidans placering Vs antal träffar
    Av creo i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-21, 23:55