Resultat 1 till 5 av 5

Hur jag har fått läsare till min hemsida

  1. #1
    Peter U Larssons avatar
    Peter U Larsson Peter U Larsson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    72
    Jag tänkte dela med mig här av min tankar och idéer kring SEO, marknads- föring, skrivande – helt enkelt hur jag har fått besökare till min sida.

    Känns lite nervöst eftersom det är första gången jag skriver här och jag känner mig väl inte som en expert inom området (även om jag har jobbat med datorer sedan mitten av 80-talet).

    Kanske det finns något guldkorn någonstans som någon av er kanske plockar upp.

    Denna artikel kommer även att finnas på min hemsida och uppdateras, fyllas på efterhand som utvecklingen går vidare.

    Är inget tekniskt SEO geni – dessa bitar har naturligtvis min gode vän och son Jim Westergren tagit hand om. (Oj, Oj Oj! Vilka roliga historier och minnen vi skulle kunna berätta – skall se om jag kanske fliker in någon där det passar. Det har blivit ett och annat nattpass tillsammans!)

    Skrivandet och kommunikationen – kontakten med läsarna – har varit min stora passion. Och det är detta som jag tycker är det viktigaste! Men sedan måste man ju nå ut också med sitt innehåll till läsarna. Det är väl där SEO och internetmarknadsföring kommer in i bilden.

    Tänk, man kan lätt jobba hårt en hel vecka och försöka få ihop någonting, och undra om det är någon någonstans som läser eller ser en skymt av denna hemsida.

    Men då händet det plötsligt!

    Mailen rasslar till och en positiv kommentar från en läsare dyker upp på skärmen! Jamen, det var ju verkligen roligt! All trötthet, seghet och alla tvivel är som bortblåsta!

    Låt oss se nu - fanns det inte en ny artikel jag ville skriva? Klockan är visserligen tolv på natten men vad gör det? Full fart framåt på tangentbordet!

    Jag har haft min hemsida (peterularsson.se) sedan våren 06 nu. Kallar den en hemsida därför att jag skriver mer artiklar än en vanlig bloggdagbok.

    Startade sidan – med en hel del positiv push från Jim i slutet för att verkligen få upp den – för att jag tycker om att skriva. Det har inte varit särskilt lätt, en del artiklar och inlägg har svettats fram – men kul och speciellt kul när man får kontakt och respons från olika läsare.

    Jag har till och med mött för mig okända läsare ute på stan!

    Responsen och kontakten med läsarna gör det värt all möda och svett!
    Men ok, låt mig komma till saken! Detta är ändå ett SEO forum. Men detta visar samtidigt mitt sätt att skriva ett inlägg. Vill göra det intressant och personligt.

    Följande är de punkter som jag tror har gett mig läsare. På sista tiden mellan 300 – 400 unika besökare per dag på denna privata hemsida. Detta är naturligtvis mina synpunkter kring detta.

    Jag har inte skrivit dem i prioritetsordning, mer som jag kommer att tänka på dem. Men man kan väl säga att jag börjar från grunden.

    1. En enkel snygg sida.
      Min tanke har varit att ha en enkel snygg sida som alla kan hitta i. Inga tivoli eller cirkusgrejor som snurrar runt och blinkar.

    2. Öppenhet.
      När jag startade hemsidan så ville jag att den skulle vara så öppen och ärlig som möjligt. Man skulle kunna se vem som låg bakom den. Det finns åtskilliga foto på mig på sidan och jag har väl redogjort för vem jag är. Själv tycker inte om en hemsida eller ett inlägg där jag inte kan se vem personen är. Då brukar jag lämna den fort.

    3. Intressanta artiklar i heta ämnen.
      Jag vill verkligen skriva om sådant som intresserar och berör mig. Inte för att få besökare, utan för att kommunicera och berätta om sådant som ligger mig varmt om hjärtat. Annars blir det inte äkta! Heta ämnen jag har tagit upp är â€ADHDâ€, porr, sex, hälsa, el-chocker, lyckopiller, Pirate Bay, mobbing, mänskliga rättigheter etc. Över 230 kommentarer hittills på min protestlista mot el-chocker – det känns väldigt bra! Så många kommentarer har jag inte sett någon annanstans!

    4. Icke-kommersiell.
      Jag vill hålla det hela helt personligt och ärligt därför finns ej adsence, annonser eller länkförsäljning på min sida. Allt för att bevara full trovärdighet.

    5. Foto.
      Jag tycker att en artikel blir mer levande med foto till. Ibland tar jag mina egna foto, men ofta också från flikr.com. Där finns ett digert arkiv med foto man får lov att använda. En hemsida ser också mer levande ut med foto på den.

    6. Uppföljning av artiklarna.
      Varje större artikel följs av reaktioner och kommentarer. Frågor och olika synpunkter kommer upp. Jag skriver ofta mindre artiklar för att ytterligare poängtera eller klargöra mina ståndpunkter. Läsarnas reaktioner inspirerar till ytterligare artiklar i samma ämne. Alla dessa samlas sedan i olika kategorier.

    7. Personlig kontakt med läsarna.
      Jag svarar personligen på alla mails och försöker hjälpa och råda så gott jag kan. Ofta svarar jag även direkt till personen och tackar tex. för en kommentar till en artikel.

    8. Inlänkar till sidan.
      Jim har naturligtvis hjälpt mig med inlänkar till sidan, men en del har även kommit från annat håll.

    9. Skriva och kommentera på andras bloggar.
      Jag har även skrivit en hel del och kommenterat på andras bloggar. Även detta måste naturligtvis vara äkta och personligt.

    10. Betesbloggar.
      Enligt Jim så är det jag som har hittat på detta och det känns ju lite kul. Jag har lagt upp mindre bloggar på Passagen, Aftonbladet, Metro, Spray och Expressen plus en hel del andra olika bloggar. Här har jag postat mindre â€stänkare†med länk till min hemsida. Detta för att göra reklam för en artikel om tex. â€ADHDâ€.

    11. Emails till vänner och bekanta.
      Jag har en hel del emailadresser till vänner och bekanta som jag brukar plåga med regelbundna utskick angående olika artiklar på min hemsida.

    12. Kataloginskick.
      Jag har sett till att få sidan inskickad till så många kataloger som möjligt.


    Som jag ser det kan man sätta följande nyckelord på min hemsida:
    Personlig
    Öppen
    Ärlig
    Modig

    Jag tänkte sluta här och sedan återkomma med mer punkter och info kring hur jag får läsare till min sida.

    Låt mig veta vad ni säger!

    Tack för ordet!

    Hälsn,
    Peter

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Hur läsare handlar det då om per dag?

  3. #3
    Peter U Larssons avatar
    Peter U Larsson Peter U Larsson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    72
    Hej!

    Igår såg jag att jag hade ca 500 unika besökare.

    Trevlig helg!
    Peter

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Intressant och bra info.

    Vilka källor ger dig mest besökare? Hur många procent står betesbloggarna för?
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    Peter U Larssons avatar
    Peter U Larsson Peter U Larsson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    72
    Hej!

    Tack!

    Ja, det är lite svårt att säga - men ungefär 30% från Google, 10% okänt och resten från bloggrelaterat (blogglistor, betesbloggar etc.)

    Hälsn,
    Peter

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Lista över SEO-vänliga topplistor
    Av Tina Isola i forum Kataloger
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 07:34
  2. Sveriges första SEO-tävling!
    Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
    Svar: 767
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 10:13
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 15:52