Resultat 1 till 5 av 5

ID=10 direkt till katalogstruktur?

  1. #1
    Pierres avatar
    Pierre Pierre är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Hej

    Detta är mitt första inlägg här i forumet och ville bara säga att tack till Jim som har startat det, grymt.

    Nu till frågan: Jag jobbar med ett publicerings verktyg gjort i php. Vi har den klassiska strukturen med artikel id (ID). Nu ska vi bygga om systemet så det fungerar med naturliga urlar också.

    Visst går det inte att bygga nån form av naturlig url bara med ett ID på apache nivån. www.domain.com/index.php?ID=10 kan inte bli www.domain.com/shoes/adidas/stan_smith.php eller hur ?Eftersom man inte kan koppla sig mot mysql på den nivå. För att kunna göra det så krävs väl en url såsom www.domain.com/index.php?type=shoes&brand=adidas&model=stan_smith . Hoppas ni förstår min fråga.

    En annan fundering är om tex google hittar en länk som www.domain.com/index.php?type=shoes&brand=adidas&model=stan_smith och följer den, urlen blir rewrite'ad till en bra url. Vilken url lagrar google, den bra eller den dåliga?
    Senast redigerat av Pierre den 2006-05-06 klockan 02:06.

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Hej Pierre och välkommen till forumet.

    Visst går det inte att bygga nån form av naturlig url bara med ett ID på apache nivån. www.domain.com/index.php?ID=10 kan inte bli www.domain.com/shoes/adidas/stan_smith.php eller hur ?
    Nej, du behöver först ändra i PHP filerna så att URLerna skapas annorlunda och sedan skriva om dem.

    En annan fundering är om tex google hittar en länk som http://www.domain.com/index.php?type...del=stan_smith och följer den, urlen blir rewrite'ad till en bra url. Vilken url lagrar google, den bra eller den dåliga?
    Om Google följer ovan URL så är det den som lagras.
    Först måste du skapa bra URLer med hjälp av PHP, sedan skriva om dem med .htaccess till exempel och sist ska du ändra på din webbplats så att de nya URLerna visas och inte de gamla. Då kommer inte Google längre se de gamla URLerna och således inte längre följa dem.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Den enklaste metoden att skapa naturliga urlar är ju den som används på detta forum. ID-numret till den här tråden är t.ex. 333 och den är inbyggd som första variabel i det som ser ut som filnamnet (333-id-10-direkt-till-katalogstruktur.html).

    Jag använder den på åtskilliga sajter och de två grejer som krävs är först och främst att man bygger om sitt publiceringssystem så att det hela tiden lägger in en sökväg i alla länkar samt att man i .htaccess-filen bygger in något som först letar reda på ID-strängen och sedan vidarebefordrar "rätt" sökväg till php-modulen.

    Det kan vara ett härke att få till, men det är helt klart värt jobbet!

  4. #4
    Pierres avatar
    Pierre Pierre är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Tack för svaren.

    Det jag gör i vårt publiceringssystem är att jag skapar en .htaccess fil som alltid skickar 404 förfrågningar till en php-sida som tar ut ett id utifrån en naturlig url. Därifrån inkluderas den vanliga siten. Vilket gör att systemet fungerar med vilket som.

    Exempelvis www.domain.com/fruits/apple, som inte finns, den urlen tar .htaccess filen hand om och skickar till den php-sidan som styckar urlen och tar ut ID via db. Om ID inte hittas så inkluderas en söksida där sök-fältet är ifyllt med urlen (utom www.domain.com självklart).
    Senast redigerat av Pierre den 2006-05-06 klockan 02:05.

  5. #5
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    själv håller jag på med en länk-katalog + ett CMS, i ASP.NET v2, där jag använder en HttpModule för att "fixa snygga länkar", typ:

    www . domain . tld/Katalognamn-med-keyword-i/Default.aspx

    Har dock endast gjort det mycket lätt för mig då jag spar "Frienly Url" och "Real Url". Vid varje sidförfrågan så tar HttpModulen och kikar efterfrågad url, om den finns. Finns den görs en s.k RewritePath till Real-Url som kan vara /ratta-filen.aspx?querystringnamn=<id>

    Kanske inte optimalt, men tog å andra sidan endast 30 min att få ihop.

    Min fråga nu är. Hur mycket ger denna typ av länkar (med kw i) mot att använda "samma sidnamn" ihop med en querystring-id?

    cya,
    /PatrikB

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Förklaring till vad COOP Ad Network är
    Av Marcus Westberg i forum Länkbygge
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 19:43
  2. Sveriges första SEO-tävling!
    Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
    Svar: 767
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 10:13
  3. 301 Redirect till mapp från default.asp
    Av haishen i forum URL-omskrivning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-08, 18:28
  4. Altus sålt till Notabene i Danmark
    Av SEOhans i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 15:18
  5. Regler för forumet, läs innan du postar
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 11:57