Resultat 1 till 5 av 5

Hur tar man sig ur duplicate content-filtret?

  1. #1
    Anders Granströms avatar
    Anders Granström Anders Granström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    202
    Hallå!

    Jag har gjort en liten klantmiss som ledde till att duplicate content-filtret aktiverats (det är vad jag tror iaf). Min fråga handlar om hur man kan ta sig ur det?

    Jag har skapat en sajt med en startsida som har länkar till alla de senaste nyhterna publicerade i bloggen (bloggen ligger separat på minsida.se/blogg). Det dumma här var att de är i princip identiskt innehåll på bloggens startsida. Korkat, men jag tänkte mig inte för.

    Startsidan har haft no index, nofollow när den låg uppe och jag höll på att göra den klar, medan bloggen (som kom upp senare) inte hade någon nofollow, noindex. Jag antar därför att google indexerat bloggen först och identifierat denne som "orginalet".

    Jag har börjat ragga inlänkar och dylikt, men märkte att inget hände för startsidan, medan andra sidor som hade mindre relevans för sökorden dök upp i resultatet.

    Nu har jag ändra en del av startsidans innehåll för att skilja det från bloggens. Tänkte senare lägga upp en import av rss-flödet från bloggen till startsidan för att särskilja dessa ännu mer.

    Vad kan man göra för att få sidan att komma ur filtret?

    Tacksam för alla svar!

    Mvh / Anders

  2. #2
    Jacobs avatar
    Jacob Jacob är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Öland
    Inlägg
    31
    Det jag skulle göra är att göra om startsidan helt och hållet så att du inte har något innehåll alls som finns på bloggen och istället skriva nytt content. Skriv ordentligt med text, inte bara några rader utan ta till med några hundra ord. Detta då för att den inte ska vara lik någon annan sida alls.

    Sedan när den blivit indexerad igen så kan du börja igen med att visa smådelar av innehållet från bloggen, se bara till att huvudinnehållet på sidan inte kommer från bloggen. Dessutom skulle jag se över så att det länkas till startsidan från alla andra sidor, även bloggen.

    Se även till att du har tagit bort no index, nofollow på startsidan :P

  3. #3
    Anders Granströms avatar
    Anders Granström Anders Granström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    202
    Jo, no index, nofollow var borttaget...skulle vara lite väl klantigt annars

    Misstänkte att du var som du sade, ville dock få det bekräftat. Tack Jacob!

    Har ändrat ännu mer i startsidans text, hoppas att den åker ur filtret nu...är lika otålig som vanligt och vill att allt ska hända på en gång

  4. #4
    Jacobs avatar
    Jacob Jacob är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Öland
    Inlägg
    31
    Hehe jo man brukar ju vilja det

    Du kan ju alltid testa med
    <meta name="GooglePray" content="Please re-index my site" />
    har hört att den ska funka bra

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Ja det där är vi väl ett antal svenska aktörer som har djävulsk bra koll på numera efter att ha blivit plagierat av ett mindre seriöst stycke av internet förra året.

    Att stega sig ur går alltid och är inte särskilt svårt. Men här handlar det inte om om "statisk vikt" på det som är dublicerat utan om nya sammandrag [korrigera mig om det inte stämmer] av nyheter från din blogg som kommer med länk tillbaka till den samma bloggen.

    Det absolut bästa sättet att lösa detta utifrån följande faktorer:

    1) Dublicering är helt säkert nu övergående om åldring finns men den ska kortas ner eller helt tas bort.
    2) Du ska öka rankningspotentialen för ursprunglig blogg.
    3) Du vill öka värdet av utlänkar på ursprunglig blogg.

    Ok bäst då tror ju jag bäst är att:

    1) Överväga och vid behov efter nedanstående korrigera PR åldring. D.v.s. antal sidor som syns på första sidan, sidan två o.s.v. En faktor som du ställer in efter behov.

    2) Du visar inte bara din blogg utan tar in andra bloggar som är likvärdiga eller bättre. Mycket kraftfullt.

    Och där då ev. acceptera att "startsidan" rankar för sammandragen före under en kort tid för att vinna ökad senare ranking och utökat värde av länkarna i avseende ursprunglig blogg.

    D.v.s. Bygg ingenting som bara dublicerad din sajt. Bygg något som visar din sajt och andra sajter som är lika bra eller bättre. Gleta inte ner utan bygg mervärde.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Duplicate content i meta description?
    Av Vindvilja i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 20:58
  2. Mobilsajt - Duplicate content?
    Av Magnus-SEO i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 10:45
  3. Sajten på 2 språk = duplicate content?
    Av Susann Stjernborg i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 16:57
  4. Duplicate content -återigen, gränsen
    Av seattlegrunge i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-19, 16:27
  5. Automatiska url-omskrivningar ger duplicate content?
    Av Niclas Strindell i forum URL-omskrivning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 00:42