Resultat 1 till 10 av 10

Navigationsmenyn i wordpress

  1. #1
    godpuppets avatar
    godpuppet godpuppet är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    21
    Hej ! (första inlägget)

    Har ett par funderingar kring mitt uppbyggnad av wordpress sida. Jag har 4st katergorier som jag publicerar mitt material. Skivrecensioner, artister, etc.
    Jag har gjort så att dessa katergorier visas i navigationsmenyn i headern.

    Skadar detta rent SEO-mässigt. Jag har endast 1 statisk sida som är en s.k startsida. Det som jag vill ska indexeras och ranka högt är dom artiklarna jag skriver om diverse skivor och artister.

    Rätt eller fel ?

    Mvh

    Olle

  2. #2
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Hej godpuppet. Välkommen till SEO-forum!

    Jag har precis hur många kategorier som helst i min blogg, och önskar att de bara var fyra. Men historien har cementerat fast mig i ett läge där jag uthärdar.

    Jag tror inte alls att det skadar dig med kategorier. Om du länkar på rätt sätt inom sajten kan en kategori i en Wordpress-blogg ranka riktigt riktigt bra i längden. Men spontana inlänkar, det får du inte till kategorier. Nästan aldrig faktiskt, utan bara till blogginlägg.

    Enskilda blogginlägg från WordPress-bloggar flyger som tusan i sökrestultaten för att efter en tid, när sajten inte länkar lika fint till dem längre, trängas undan neråt. Det är därför viktigt att då och då stödja sina egna, äldre blogginlägg och kategorier i form av interna länkar inuti texterna. Alternativt kan man re-akivera äldre blogginlägg genom att uppdatera dem med ny info och återpublicera dem som nya.

    Då håller de däremot fint även över tid har jag märkt.

  3. #3
    godpuppets avatar
    godpuppet godpuppet är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    21
    Tjena Nikke,

    Jo jag har varit inne och läst din blogg ett par ggr
    Jag ska dock poängtera att min sida skall anses vara mer dynamisk hemsida - men där jag samtidigt har en bloggavdelning.

    När du nämner länka rätt inom sajten vad menar du då. I och med att jag publicerar till mestadels skivrecensioner så kan jag inte göra så mkt mer länkning än att t.ex. hänvisa till en gammal artikel osv.

    Har du några tips ?
    Jag kan även posta URL om det skulle vara mer förklarande

  4. #4
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Dina inlägg/posts samlas under de kategorier du väljer så ska du inte indexera dem då du redan har en (mycket viktigare) direktlänk till ditt inlägg. Använd "All-in-one SEO pack" där bockar du för:
    Use noindex for Categories:
    Use noindex for Archives:
    Use noindex for Tag Archives:

    Detta innebär att du indexerar rätt dvs: 'www.dinfetasajturl.se/musik-is-the shit/'

    men inte: 'www.dinfetasajturl.se/categories/musik-is-the shit/' eller vad du nu döpt kategorierna till.

    Hoppas jag begrep vad du vill ha svar på

    mvh zooloo

  5. #5
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Citat Ursprungligen postat av godpuppet
    När du nämner länka rätt inom sajten vad menar du då. I och med att jag publicerar till mestadels skivrecensioner så kan jag inte göra så mkt mer länkning än att t.ex. hänvisa till en gammal artikel osv.
    Just skivrecensioner lämpar sig utmärkt för bra bakåtlänkning. När samma artist kommer med en ny skiva länkar du ju tillbaka till den förra recensionen, eller när en musiker från en annan grupp medverkar så ger det ett ypperligt tillfälle till en länk från den nya recensionen.

    Sedan använder jag inte nofollow på arkiv-, kategori- eller tagg-sidor. Däremot ska man se till att bara ha en och bara en enda url in till själva bloggposterna.

    Just taggar tycker jag är utmärkta, och kanske särskilt för recensionssajter. Varje medverkande artist blir ju en naturlig tagg, liksom gengrer och annat. Jag tycker att det vore synd om inte dessa rätt naturliga samlingssidor inte indexeras också.

  6. #6
    godpuppets avatar
    godpuppet godpuppet är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    21
    Tack zooloo.
    Det verkar dock som om ngt krockar med All in one SEO. Min descritions etc. blir helt annat än det jag skrivit in

  7. #7
    godpuppets avatar
    godpuppet godpuppet är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
    Just skivrecensioner lämpar sig utmärkt för bra bakåtlänkning. När samma artist kommer med en ny skiva länkar du ju tillbaka till den förra recensionen, eller när en musiker från en annan grupp medverkar så ger det ett ypperligt tillfälle till en länk från den nya recensionen.

    Sedan använder jag inte nofollow på arkiv-, kategori- eller tagg-sidor. Däremot ska man se till att bara ha en och bara en enda url in till själva bloggposterna.

    Just taggar tycker jag är utmärkta, och kanske särskilt för recensionssajter. Varje medverkande artist blir ju en naturlig tagg, liksom gengrer och annat. Jag tycker att det vore synd om inte dessa rätt naturliga samlingssidor inte indexeras också.
    Tackar, just Tagger (etiketter) är någon jag slarvat med faktiskt. Ska man göra dessa synliga på sidan också ? eller räcker det för besökaren att navigera via kategorier ?

  8. #8
    Håkan Liljeqvists avatar
    Håkan Liljeqvist Håkan Liljeqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    161
    Intressant och nyttig diskussion här! Hur stor skillnad gör användandet av taggar egentligen? Någon som kan redovisa för ranking före- och efter användadent av taggar på en sida? Har en väldigt omfattande blogg där jag inte har använt mig av taggar (wordpress) men där jag funderar övar att gå igenom samtliga inlägg och tagga upp dem.
    Bedömmer ni att det är värt arbetet?

  9. #9
    godpuppets avatar
    godpuppet godpuppet är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av Håkan Gustavsson
    Intressant och nyttig diskussion här! Hur stor skillnad gör användandet av taggar egentligen? Någon som kan redovisa för ranking före- och efter användadent av taggar på en sida? Har en väldigt omfattande blogg där jag inte har använt mig av taggar (wordpress) men där jag funderar övar att gå igenom samtliga inlägg och tagga upp dem.
    Bedömmer ni att det är värt arbetet?

    Instämmer och inväntar ett matnyttigt svar
    Kan också tänka mig att gå igenom samtliga inlägg för att lägga till taggar. Frågan är hur många man ska dra till med. Skriver jag om "White Stripes" senaste skiva, så borde det väl räcka med "White Stripes" som tagg ?

  10. #10
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av Håkan Gustavsson
    Bedömmer ni att det är värt arbetet?
    Jag använder taggar/etiketter men jag kan inte redovisa någon rankingpåverkan.

    Jag använder det för att ge både besökare och spindlar flera sätt att hitta till innehållet, och det är ju alltid något bra då man ska behandla spindlar som små barn och hjälpa dem runt på sidan så tydligt man kan Dessutom får min sida fler interna länkar och det är oxå bra för mig och länktexterna innehåller ju oftast bra ord som kan tjäna sajten väl.

    mvh zooloo

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Wordpress och duplicate content
    Av daniel_ i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-29, 14:46
  2. WordPress och IIS6
    Av Patrik Berggren i forum URL-omskrivning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-23, 19:46
  3. WordPress Related Entries plugin
    Av Marcin i forum Optimering
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 09:47
  4. Wordpress och SEO
    Av Mastermind i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 12:25
  5. Wordpress filerna icke skrivbara
    Av ThomasA i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 11:29