Resultat 1 till 17 av 17

Adsense: Sekresspolicy krävs nu!

  1. #1
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det här verkar alla svenska Adsense-sajter jag tittade över missat. De Allmänna reglerna för Adsense kräver nu att en sekresspolicy finns. Särskilt att denna berättar för besökaren att tredjepart kan samla in information om besökarna via cookies och web beacons.

    Samlade diverse användbara länkar i samband med att jag gjorde vår:
    Google Adsense - Sekretesspolicy krävs

    Något snyggare och bättre blir att skriva senare under året när man har sett några svenska varianter att få inspiration från. Men min strategi är dock att sekretesspolicyn ska uppfylla det Google kräver men inte lova något alls i övrigt.

    Jag kan tänka mig att de gör något utskick till de som missat kravet eller inte brytt sig. Men jag som välkomnar våra nya rättfärdiga härskare är alltid lyhörd på alla deras krav och nya sanningar. Inget är lika vackert som att få möjlighet att lägga en timme på att bättra mig med att reda ut exakt vad Google vill att jag ska skriva. Att sedan grotta ner mig i övriga troendes tolkningar av den nya religiösa texten gav mig många timmars religiös extas

    Att höra är att lyda! Faktiskt skulle jag gärna se mer sådant här. Har det inte kommit någon bulla på ett tag blir jag nervös att jag kan ha missast något.

  2. #2
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Humor hans99. Gillar din liknelse med bullor.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag är så välkommande & lyhörd till Google att jag tillochmed läser bloggpostningar som de raderar någon minut efter publicering. Sådana ser jag som en prövning för att skilja ut dem som inte är korrekt nitiska i sitt strävande efter att förstå lagarna och bättra sig!

    Och gudarna var goda och belönade min nit Ã* veckan: ett helt nytt evangelium om sociala nätverk. Pris ske herren!

  4. #4
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Skulle kunna bli ett kul länkbait. The SEO Monk. Du får starta ett kloster man kan komma på besök i. För 3999:- får man boende på brits i stenrum med halm på golvet. Späkning vid gryningen och sedan SEO-mässande (goo-oo-gle, goo-oo-gle, goo-oo-gle) fram till lunch då studierna börjar.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag ska ta och meditera en timme innan natten över ordet excessive.

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Annars har vi en kul liknelse mellan nätet och Dune:
    httpx://www.youtube.com/watch?v=ld2DMsyy0go

    Kanske enligt:
    Dune -> Internet.
    The Spice -> Klick-pengar.
    Google -> House Atreides
    Cutts -> Paul Atreides?
    Yahoo -> Imperial House Corrino.
    SEO-folk som köper länkar -> Spacing Guild
    SEO med innehåll & tilltåtna länkar -> Reverend Mother
    Fremener -> Googles egna innehållssajter som nu tycks vara många fler än någon trodde. Mitt i öknen verkar rent av en uppslagsbok finnas.

    Den stora frågan är dock om Google är Artreides, Harkonnen elller Corrino? Vem vet.

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jo cookies skall man sedan år 2003 informera om att en webbplats har. Gäller i alla fall när det används cookies exempelvis trafikspårning, statistikprogram etc. Mer om det på PTS webbplats.

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Jo cookies skall man sedan år 2003 informera om att en webbplats har. Gäller i alla fall när det används cookies exempelvis trafikspårning, statistikprogram etc. Mer om det på PTS webbplats.
    Särskilt viktigt här är att man anger att annonsvisningstjänster från tredjepart kan placera ut både cookies och web beacons. Det räcker inte att du säger att din sajt placerar ut dessa eftersom det inte täcker in alla cookies och web beacons som Google vill kunna använda.

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jo att Google kör en liten egen variant på det här är en sak. Men då de flesta webbplatser använder cookies är det bara att lägga till den i den informationen som redan skall finnas där.
    Och när vi ändå har det uppe, även utan Adsense skall det stå om cookies för de som har det.

  10. #10
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Jo att Google kör en liten egen variant på det här är en sak. Men då de flesta webbplatser använder cookies är det bara att lägga till den i den informationen som redan skall finnas där.
    Och när vi ändå har det uppe, även utan Adsense skall det stå om cookies för de som har det.
    Det stämmer så bra och gör man det ena kan man lika gärna göra det korrekt och riktigt med allt annat. Jag lutar nog en splasch-screen där jag berättar om kakor och besökaren kan välja att inte besöka webbplatsen

    Den stora skillnaden är att i det ena fallet finns ingen aktör följer upp om "lagen" efterföljs. Ingen tar heller någon skada av att du inte följer lagen. Troligen kommer knappt någon läsa din sekretesspolicy såvida de inte vill ha den som inspiration till deras egen.

    I det andra fallet kan man tänka sig att sajter i värsta fall kan bli avstängda från Adsense. Gissningsvis eftersom väldigt många svenska inte uppgfyller det här går troligen någon varning ut först i en omgång.

    En personlig reflektion om lagar är att lagar som ingen ser till efterföljs kan vara dåliga för samhället på lite längre sikt. De vänjer folk vid att de kan bryta mot lagar utan att de drabbas negativt av det och dessutom ofta utan att någon annan drabbas negativt av att de brytit mot lagen. Det minskar vår respekt för lagen. Samma problem finns för lagar:

    1) Som är "löljliga" t.ex. därför att inte följt med tekniken.
    2) Som större delarna av befolkningen medvetet bryter mot.

    Kaklagen uppfyller mycket här
    Lagen är löjlig och ligger långt innanför sådant som man kan förvänta sig att medborgarna nu när vi har grundskola & säkerhetsprogram på sin PC ska kunna hantera själva utan lag.

    De flesta webbsajter som inte har en jurist bryter mot lagen. Men ingen tar någon skada av det. Och ingen kommer och tar dem i örat för det.

  11. #11
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Näh, det är som den gamla BBS-lagen. Att man är ansvarig för vad ens användare gör på ett system. Det låter jättebra, problemet är att redan på BBS-tiden fanns ett system som hette fidonet. Fidonet var en tidig variant av usenet där meddelanden utbyttes mellan bbs-erna. Detta ledde beroende på hur många grupper en BBS prenumererade på att det kom en strid ström av meddelande. Totalt ogörligt att moderera mao.

    Tekniklagar är sällan särskilt bra. Ungefär lika ofta som vi tekniker har brytt oss särdeles om dem.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  12. #12
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det håller jag med om att lagar som inte kan efterföljas inte är bra. Det är bara förbudet/ordningsbot att gå mot röd gubbe. Numera borttagen men går iof fortfarande att få böter för det enligt en annan förordning.

    Men någon jurist behövs inte för att klara en webbplats. Den tidigare cookie-informationen vara bara att köra enligt samma som PTS.
    Så det är bara att lägga en rad i stil med.
    "Den här webbplatsen använder tredjepartscookies och/eller web beacons"
    sedan fortsätta med den vanliga texten om det hela.
    Att sedan ingen läser den och som jag har fått intrycket av att få känner till att den skulle ha funnits där sedan ungefär fem år tillbaka är en liten annan sak.

  13. #13
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Skulle kunna bli ett kul länkbait. The SEO Monk. Du får starta ett kloster man kan komma på besök i. För 3999:- får man boende på brits i stenrum med halm på golvet. Späkning vid gryningen och sedan SEO-mässande (goo-oo-gle, goo-oo-gle, goo-oo-gle) fram till lunch då studierna börjar.
    Appropå länkbete tror jag att jag ska bygga ut min postning. Lär väl bli en del som söker info. om det här snart när Adsense börjar skicka ut varningar. Då kan man nog ett par länkar på det.

    Uppskattar om ni i tråden bloggar inlägget om ni hade nytta av det och har lust så att det får chansen att synas högre upp. Man måste ju synas på sökorden om ska få de där spontana länkarna ;-D

    Finns här:
    http://www.seotaktik.com/2008/03/goo...licy-krvs.html
    Och byggs ut just nu.

  14. #14
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Jo cookies skall man sedan år 2003 informera om att en webbplats har. Gäller i alla fall när det används cookies exempelvis trafikspårning, statistikprogram etc. Mer om det på PTS webbplats.
    Märkligt att de är så sena med att införa krav på det.

    Men AdWords och integrerad AdSense är ju som sak ett uppenbart brott mot marknadsföringslagen, så man får väl anta att även den svenskbaserade delen av Google inte anser sig lyda under svensk lag.

    Direkt komiskt blir det dock när KOV direkt börjar jaga tonårstjejer som tjänar småslantar på att bryta mot samma paragraf som Google, från svenskt territorium på Kungsgatan, brutit mot och tjänat miljarder på i åratal.

  15. #15
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Nord
    Men AdWords och integrerad AdSense är ju som sak ett uppenbart brott mot marknadsföringslagen, så man får väl anta att även den svenskbaserade delen av Google inte anser sig lyda under svensk lag.
    Jag tycker Adsense är noga med att skriva ut "Google-annonser" om den inte ser ordet annonser i närheten av koden. Det räcker säkert och mindre än så hade räckt också.

  16. #16
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Problemet är väl att AdWords inte är så noga. Uppmärkningen sitter i ljusgrått uppe till höger och de är medvetet designade för att man inte ska se att de är reklam. Milsvitt ifrån MFLs krav på tydlighet är det i alla fall.

    Vi som hänger här fattar ju såklart att premiumpositionerna är betalda, men vanliga användare har faktiskt inte en aning om vad de klickar på.

  17. #17
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Hehe har ni sett dagens:

    Du kan lägga ett högre bud på önskade demografiska grupper eller utesluta användare i en viss ålderskategori eller av ett visst kön från att se dina annonser. Välj en kampanj som visas i Googles innehållsnätverk och klicka på redigera kampanjinställningar.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Adsense Regler
    Av Peder Molin i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-27, 14:02
  2. Bidvertiser Adsense alternativ funkar.
    Av Marcus Westberg i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-02-09, 02:01
  3. Blogg Adsense
    Av Peder Molin i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 16:43
  4. AdSense: Ogiltiga klick?
    Av Jim Westergren i forum Övrigt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 17:36
  5. Adsense och särskild webbplats
    Av hans99 i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-25, 21:10