Resultat 1 till 19 av 19

Adsense betalning

  1. #1
    Peder Molins avatar
    Peder Molin Peder Molin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Hej alla,

    Vad är egentligen bra när det gäller ett adsense klick, ibland får jag 0,10 dollar vid klick och ibland blir det runt 1$ för ett klick.

    Frågar inte vad ni tjänar på adsense, men är 0,10 urusel eller är det en väldigt vanlig summa. Dollarn är ju låg dessutom som tusan just nu, skulle vara bättre om google gick över på euro.....

    /Peder

  2. #2
    elofssons avatar
    elofsson elofsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    76
    Jag tror det står i reglerna att man inte får diskutera inkomster via Adsense. Sen hur mycket man får för varje klick beror ju helt på ämne och konkurrens, $0.10 för ett klick är nog ganska vanligt.

  3. #3
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Trams. Google som tror att de kan avtala bort regn. :-)

    Får man inte deklarera sina AdWords-inkomster? Får man inte visa dem för revisorn?

    Google är ett skämt ibland. Rätt ofta tyvärr.

    Jag tror man kan förvänta sig runt en krona klicket om man inte är i någon extremt kass eller extremt bra bransch. Om du säljer hotellklick så tjänar du mer än om du säljer ringsignalsklick, så det ska ju variera. Någon generell siffra är svår att ge.

  4. #4
    Peder Molins avatar
    Peder Molin Peder Molin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Tack Nord,

    Bra med lite mer kött på benen vad man skall vänta sig, det är ju så upp och ner när det gäller adsense. Ena dagen får man jättebra per click och andra dagen usla siffror. Och sedan som du säger Google och om regn är så sant! Och vad man tjänar är ju oftast en yrkes hemlighet, så klart man inte skriver inlägg varje dag med resultatet vad man fått in. Då är man nog ingen bra företagare om man inte kan tjäna pengar iofs på att redovisa det.

    Trevlig helg på er!

    Mvh

    Peder

  5. #5
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    jag har en site som har get 0 kr på över 300 klick.. eller snarare, den har ung 10 klick om dan, och ger aldrig nåt alls. vilket är en lite lustig grej egentligen.. för ok, lågsäga att man säger att det kan variera i hur mkt klicken är värda osv för adwordsköparna, men om det trots allt kommer klick, det borde alltid vara mer värt än 0. Noll är ju lika med att det är gratis på adwords?

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Björn
    jag har en site som har get 0 kr på över 300 klick.. eller snarare, den har ung 10 klick om dan, och ger aldrig nåt alls. vilket är en lite lustig grej egentligen.. för ok, lågsäga att man säger att det kan variera i hur mkt klicken är värda osv för adwordsköparna, men om det trots allt kommer klick, det borde alltid vara mer värt än 0. Noll är ju lika med att det är gratis på adwords?
    Det kan handla om klick på ej betalda annonser. Dvs, googles "hjälpannonser" som visas när inget annat finns att visa.

    /Patrik

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Vilket är intäkterna är vilken typ av annonsör du har. Dels har vi ju den generella budgivningen över alla webbsajter. Den är ju tämligen ointressant eftersom de flesta annonsören får skräptrafik.

    Vid lokal budgivning vill du leverera kvalitetstrafik så de kvarstår och bjuder mot varandra. Du vill också ha bra material om saker som kostar ganska mycket så att annonsören är beredd att betala mer per klick.

  8. #8
    Solutionss avatar
    Solutions Solutions är inte uppkopplad Avstängd, anledning
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm, Kungsholmen
    Inlägg
    186
    intressant tråd!! Något som jag har märkt är att desto mer trafik du har ju mindre blir klicken värda till en viss gräns. eller så är det bara jag som inbillar mig. Jag skulle vilja säga att 0,10 dollar är betydligt rimligare än 1 dollar per klick. De flesta affiliate annonsörer betalar uruselt om man inte har ett flertal webbplatser med 1000-tals besökare/dag. DÅ kan man snacka om att dra in pengar men det är de få som har.

  9. #9
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Nja, i hyfsade nischer ligger klicken på 0,8-1,5 dollar. Fast i sämre nischer, där det kanske även är bättre sajter (=lägre ctr) ger förstås varje klick mindre.

  10. #10
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    ... eller högre ...

    Helt beroende på bransch, vilken säsong det är, hur många annonsörer det finns. Det man bjuder är oftast alltid ett maxpris per klick, sedan kan det bli allt mellan 0 --> <max_bid_click_price> ...

    /Patrik

  11. #11
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Det kan handla om klick på ej betalda annonser. Dvs, googles "hjälpannonser" som visas när inget annat finns att visa.

    /Patrik
    näää .. för det första så har jag stängt av det alternativet. för de andra, inte ett enda klick på annat än sådana banners isf? mkt osannolikt.

  12. #12
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Det kanske bara visas sådana annonser ... jag hade en site som endast visade sådana annonser, eller helt orelaterade annonser, under flera veckors tid ...

    /Patrik

  13. #13
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Peder Molin
    Dollarn är ju låg dessutom som tusan just nu, skulle vara bättre om google gick över på euro.....
    /Peder
    Jag tänkte en del på det är idag när jag var ute och promenerade. Kan tänka fel men om man har svensk sajt så får man ju typiskt svenska annonsörer. De köper ju Adsense i svenska kronor till dollar så borde det inte jämna ut sig? Eller gör jag någon tankevurka?

  14. #14
    Maxs avatar
    Max Max är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    178
    Citat Ursprungligen postat av Anton Johansson
    Nja, i hyfsade nischer ligger klicken på 0,8-1,5 dollar. Fast i sämre nischer, där det kanske även är bättre sajter (=lägre ctr) ger förstås varje klick mindre.
    Precis, Jag har en sida med ca 50 pageviews och 1-3 klick per dag vilket ger mig runt 1 dollar per klick.

  15. #15
    oxx-ses avatar
    oxx-se oxx-se är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Teheran
    Inlägg
    25
    Vad du får för ett klick är inte förutbestämt ens när klicket sker. Arvodet beror delvis också på hur länge klickaren stannar på annonssidan och kanske också hur denne klickar runt hos annonsören.

  16. #16
    elofssons avatar
    elofsson elofsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    76
    Citat Ursprungligen postat av oxx-se
    Vad du får för ett klick är inte förutbestämt ens när klicket sker. Arvodet beror delvis också på hur länge klickaren stannar på annonssidan och kanske också hur denne klickar runt hos annonsören.
    Oj det här var nyheter för mig som jag missat. Källa?

  17. #17
    oxx-ses avatar
    oxx-se oxx-se är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Teheran
    Inlägg
    25
    Av förklarliga skäl har jag ingen källa så mitt inlägg får stå som ett påstående/antagande eller varför inte vända det till en fråga.
    Är det rimligt att tro att besökarens beteende efter klicket har betydelse för arvodet?
    Med tanke på att Google strävar efter ett så rättvist system som möjligt, kan en metod vara att mäta tiden besökaren spenderar på annonssidan. Ett klick som baseras på intresse varar ofta mer än ett par sekunder medan det finns skäl att anta att ett "falskt" besök ofta snabbt är över. Dessutom bör värdet för annonsören stiga i takt med den enskildes besökstid.

  18. #18
    erisons avatar
    erison erison är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    97
    Nu är jag ingen anSense användare, men jag har däremot en upplevelse från adWords, där jag spenderar en del pengar.

    När vi har ett högt bud på innehållsnätverket får vi sisådär 10 gånger fler visningar än om vi har ett lågt bud. Detta är mycket konstigt efterom jag vet att det inte finns så många sidor som är relevanta inom Sverige. Jag misstänker alltså att google omvärderar relevans efter hur mycket säljarna vill betala. (I klartext: Om vi vill betala mer så visas länkarna på sidor som kanske inte är jätterelevanta.) Detta borde alltså göra att adSense-konton kan få väldigt fluturerande intäkter.

    Vet inte om detta var vad Hans99 var inne på tidigare, om jag har fått fel för mig eller om det bara är så att google är lite luriga på detta område?

  19. #19
    oxx-ses avatar
    oxx-se oxx-se är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Teheran
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av elofsson
    Oj det här var nyheter för mig som jag missat. Källa?
    Är ganska ny på Forumet och kan därför ha missat om någon tidigare har berört det jag skriver om.

    Jag är inte bara övertygad om att besökarens beteende på en annonsplats efter ett klick är avgörande för ersättningsnivån, jag tror också att HUR besökaren slutligen kom till annonssidan har stor betydelse.

    Om besökaren kommer till publicistens sida via en direktänk från egen dator eller länksida (eller direktinmatning) och sedan klickar på en adsenseannons, ger mindre betalt än om besökaren kommer till en publicistsida efter en sökning på t.ex. Google och sedan klickar på en adsense-annons.

    Även här handlar det om största nytta för annonsören och det ligger i linje med Googles ambition att ha annonsörens bästa för ögonen (förutsatt att de själva inte förlorar på det).

    Med risk för att bli övertydlig ...
    En besökare som kommer via en sökmotor har ju redan vid sökningen visat ett riktat tydligt intresse för ett ämne/produkt/tjänst som - i alla fall som ambitionen är - mynnar ut i en skräddarsydd annons för just detta och inte minst rensad från konkurrenter.

    Ett direktbesök hos en publicist via egen länk eller direktinknappning innebär sannolikt att besökaren varit där förr och kan därför vara förbrukad ur klicksynpunkt.
    Denne kan vara hemmablind (efter många besök på samma webbplats sållar hjärnan bort annonserna) alternativt finns risken att besökaren har klickat på det av intresse vid tidigare besök (på åtminstone svenska sajter är det ofta samma annonser som rullar, likaså om sajten är nischad).

    Ett möjligt undantag från regeln är de som kommer direkt via en extern länk på t.ex. en länksida. Dock bör slumpfaktorn vara större (att de kommer till just den sidan) jämfört med en specifik sökning i en sökmotor. Därför bör deras besök värderas lägre ur nyttoperspektiv för annonsören och därmed ersättningen till publicisten bli lägre.

    Resonemanget ovan handlar egentligen om sannolikheterna för avslut.

    Hängde ni med?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Adsense Regler
    Av Peder Molin i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-27, 14:02
  2. Bidvertiser Adsense alternativ funkar.
    Av Marcus Westberg i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-02-09, 02:01
  3. Blogg Adsense
    Av Peder Molin i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 16:43
  4. Betala Adwords med pengar från Adsense?
    Av lamadjuret i forum Google
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 01:01
  5. AdSense: Ogiltiga klick?
    Av Jim Westergren i forum Övrigt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 17:36