Resultat 1 till 11 av 11

Mångdubbelt innehåll..hur lösa?

  1. #1
    chrilles avatar
    chrille chrille är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    22
    Jag driver en evenemangsguide..där arrangörer lägger in evenemangen själva. Många av evenemangen upprepar sig vilket medför mångdubbelt innehåll om man bortser från datumet.

    Är det någon som har något tips på hur jag kan lösa detta för att undvika att bli straffad för dubbelt innehåll?

    Än så länge har jag lagt med datumet i titeln och det kommer relativt högt upp på sidan..men i övrigt är sidorna identiska.

    Det bästa hade varit om arrangörerna hade lagt in olika texter för olika tillfällen av samma evenemang..men det kommer de aldrig att orka göra

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Det straffar väl inte hela sajten, utan just den sidan med duplicate content. Tyvärr blir väl det den nyaste som blir duplicate.

    Kan du lösa det med att rekommendera "liknande evenemang" eller något?

  3. #3
    chrilles avatar
    chrille chrille är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    22
    Grejen är att ca 80% av webbplatsens sidor består av evenemangssidor och det är via dem vi får den mesta trafiken från Google. Därför slår det ganska hårt om många delsidor blir straffade.. (ganska vanligt att evenemang upprepar sig).

    Hela webbplatsen borde väl dras ner om flera delsidor straffas...eller?

    Menar du att jag ska ha med de andra tillfällena av evenemanget och länka till dem eller menar du att jag ska länka till helt andra evenemang som är inom samma område?

  4. #4
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Om det är samma evenemang som är på flera ställen och platser kan dom väl få skapa en sida med flerval på.

    Evenemanget är alltså alltid samma sida (url) men title uppdateras med nytt datum allt eftersom datum förfaller.

    På sidan finns alla val om datum och orter. Sidan kommer ju då få flera internlänkar från kalendrar m.m.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  5. #5
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Jag tror inte att det är så farligt så länge det handlar om samma sida. Hade du haft samma info på flera olika sidor hade det varit en annan sak.

  6. #6
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Vad jag menar är så här..

    2008-04-01 hittar Google din sida om eventet "SEO-träff", som handlar om en SEO-träff i Maj -08

    2008-06-12 hittar google EN TILL sida om eventet "SEO-träff", denna gång förvisso om en SEO-träff i Juli -08.

    Google hanterar den nya som en dubblett, och tar inte med den i sitt index. När jag söker på "SEO-träff" i mitten av juni kommer jag därför att hitta informationen om SEO-träff i maj.

    Om sidan som handlar om SEO-träffen i maj då hänvisar mig till "liknande event" eller "Andra event av samma arrangör" eller "Senare event med samma rubrik" så kommer jag att hitta rätt ändå.

  7. #7
    chrilles avatar
    chrille chrille är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    22
    Ja, det får nog bli så att man skapar en gemensam sida för alla tillfällen. Idag har vi tagit det enkla före det bästa och det skapas en sida per tillfälle.

    Det blir till att bygga om inläggsfunktionen, databasen och sökningen en hel del.. Men det betyder ju att sidorna blir färre men mycket tyngre (tack vare inlänkar) Så det kan nog bli kanon.

  8. #8
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Det var precis det som var min tanke med förslaget.

    Liknande event är ju en jättebra funktion för den interna länkstrategin. Man binder ju ihop liknande sidor på ett enkelt sätt för kunden och för sökmotorn.

    Lycka till
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  9. #9
    chrilles avatar
    chrille chrille är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av MattiasN
    Evenemanget är alltså alltid samma sida (url) men title uppdateras med nytt datum allt eftersom datum förfaller.

    Där har vi ju en del problem. Säg att du har ett evenemang som äger rum måndag, onsdag och lördag en vecka..då vill man ju som besökare kunna hitta både det på onsdag och lördag...även innan måndag. Visserligen kan man ha "Andra tillfällen" och "Liknande evenemang" men har man sökt på lördag vill man ju inte få upp måndagens evenemang.

  10. #10
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Ja det kan vara ett problem men jag tror att det är lätt att lösa.

    Skippa datumen i title.

    I kalendrar ligger det ju länkar in på alla datumen så då har man löst det.

    Genom att ha en datum/dag lista på alla tillfällen på sidan så får du med alla uppgifter som är värdefulla för sökmotorerna och besökarna.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  11. #11
    chrilles avatar
    chrille chrille är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    22
    Helt riktigt! Illa när man är så insnöad på hur det ser ut nu och inte ser på det med nya ögon och därmed inte ser de enkla lösningarna..

    Tack för hjälpen!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Köper webbsajter med innehåll
    Av Carl-Gustav Öberg i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 01:06
  2. Gammal domän med nytt innehåll
    Av Michel i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 18:33
  3. Innehåll och Katalogsubmittering
    Av EMcCracken i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 09:38
  4. meta description utan innehåll?
    Av Jacob Jarnvall i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 17:00
  5. Verktyg som föreslår keywords ur innehåll.
    Av David i forum SEO-verktyg
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 08:00