Resultat 1 till 6 av 6

Sökord eller vedertagen förkortning i domän namn?

  1. #1
    KnasBs avatar
    KnasB KnasB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    6
    Om jag har både domänen för sökordet och för den vedertagna förkortningen av sökordet. och vill ha sidan på förkortningen då denna är kort och sökordet är långt och idn. Ska jag då lägga en redirect på sökordet, fast att folk antagligen söker på det först? eller ska jag ha någon annan lösning för att kunna dra nytta av att det är lätt att hamna högt upp med sökordet? kanske som tex blocket har på sin .com. att man lägger dit första sidan men alla interna länkar tar en till förkortning sidan?

    blev lite rörigt det där.. hoppas ni förstod..

  2. #2
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Du kan helt klart utnyttja sökordsdomänen till att göra en satellitsida där de flesta länkar går till den riktiga sida. Bra att ha några interna länkar och en vettig sida på sökordsdomänen.

    Vad jag menar är alltså att bygga en helt egen sida på sökordsdomänen där du styr besökaren mot din egen sida.

    Blev också rörigt men jag hoppas att 2 röriga människor förstår varandra

  3. #3
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Jag skulle tillägga: Men var väldigt försiktig! Vill du vara på den säkra sidan (och det vill man i det långa loppet) så gör en sida i ämnet utan tanke på satellit. Länka sedan till din "riktiga" sida på ett relevant och måttlig sätt.

  4. #4
    KnasBs avatar
    KnasB KnasB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    6
    ok så man ska vara försiktig alltså.. men redirect är väl inga problem?

    var går gränsen för vad google kan acceptera som "egen sida"? kan jag på sökordsidan bara har en sida med information om ämnet och en länk med "hitta mer info på riktigasidan.com" är det för uppenbart? vill egentligen inte "fuska" vill bara dra lite nytta av att jag har sökordet och förkortningen..

  5. #5
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Gör INTE en satellit och sedan redirect.

    Som sagt, gör en riktig sida i ämnet istället med flera undersidor och länka på ett relevant sätt, gärna även till andra sajter som inte är dina.

    En enda sida med en länk ÄR uppenbart.

    Tänk också på det långa loppet. Om du har en riktig sida så kan du även lägga till flera artiklar i framtiden med länkar till dina andra sidor.

  6. #6
    KnasBs avatar
    KnasB KnasB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    6
    Gjorde en sida med samma ämne och ämnet är inte så stort så det blev en sida på 4sidor med lite olika fakta om ämnet och med en "länkar" meny med lite olika länkar inom ämnet där min "riktiga" sida av en händelse hamna högst upp och låter liiite intressantare hoppas det funkar..

    tack för råden!! helt ny på detta..

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. 1 domän eller 1 för varje land?
    Av LaoWang i forum Domänen
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2018-03-05, 09:51
  2. Byta sökmotorvänlig domän till annat namn
    Av lindgren76 i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 20:16
  3. En eller flera nischer på en domän?
    Av j0han i forum Domänen
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-04, 09:19
  4. Hur Registerar jag domän namn
    Av Sundream Estate i forum Domänen
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-02-07, 15:46
  5. Översättning av sajt, ny domän eller samma?
    Av Niklas i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 22:21