Resultat 1 till 10 av 10

Lite newbie-frågor om SEO..

  1. #1
    thegoogoodolls avatar
    thegoogoodoll thegoogoodoll är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    10
    Har läst en hel del om Å Ä och Ö i URL:en. (Jag vill optimera ord som eventbyrå till ex), och det verkar som det råder lite delade meningar där. Vad anser ni om detta? Jag hittade bland annat den här texten:
    "Eftersom sökmotorerna inte läser våra specialtecken finns det konvertering för de. Å=aa, ä=ae och ö=oe. " på den här sidan;
    http://www .seo.se/bli-vinnare-pa-sokmotorerna.asp (under rubriken Struktur/sökvägar)
    Men det märkliga här är ju att de INTE lever som de lär... vilket gör mig lite misstänksam.

    Och så det här med title. Har sett rätt många sidor som går från upprepade nyckelord till färdiga meningar med färre nyckelord. Men jag ser också sajter som går från meningar, till upprepade nyckelord i title. Vad anser ni om detta?
    Fullständiga meningar i title med nyckelord, eller nyckelorden för sidan?

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Bygg sidor för användarna först och främst.
    Ta bort prickar och ringar, å och ä blir a, ö blir o. ñ blir n också för den delen.

    Det är enkelt för användaren. Hur skulle DU skriva om du inte hade åäö på tangentbordet?

    Upprepade nyckelord = spam!

  3. #3
    thegoogoodolls avatar
    thegoogoodoll thegoogoodoll är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    10
    hm.. Klart att användaren ska vara i centrum. Men om man kan optimera ett ord som innehåller tex Ö med en omskrivning som gör att den faktiskt läses av som ett "Ö" så är ju det också något som förenklar för användaren, eftersom att sidan optimeras bättre mht SEO. Besökaren hittar ju till rätt sida lättare.

    Så, ur tekniskt SEO-perspektiv, är det bättre med en omskrivning eller inte?

  4. #4
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    å och ä = a
    ö = o

    Det var länge sen SEO skrev sin guide. Idag tolkar Google in rätt.

    Sök på öland så ser du ett exempel.

    Verkar dock som att ö/o har det enklare än å och ä. Beror väl på att det är samma tecken som ersätter.

    Skriver man med a och o så blir det enkelt för besökarna och Google förstår. Att skapa en ny sida idag med aa och ae oe känns bara spammigt.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  5. #5
    thegoogoodolls avatar
    thegoogoodoll thegoogoodoll är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av MattiasN
    å och ä = a
    ö = o

    Det var länge sen SEO skrev sin guide. Idag tolkar Google in rätt.

    Sök på öland så ser du ett exempel.

    Verkar dock som att ö/o har det enklare än å och ä. Beror väl på att det är samma tecken som ersätter.

    Skriver man med a och o så blir det enkelt för besökarna och Google förstår. Att skapa en ny sida idag med aa och ae oe känns bara spammigt.
    Kanon! Tack för den infon!

  6. #6
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Men... UTF-8 encoda texten och sen gör den URL-encoded.
    Då får man å ä ö i sökmotorerna och besökaren kan skriva med å ä ö.
    http://www.google.se/search?hl=sv&q=...3%B6tland+wiki
    Första träffen går till:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Västergötland

    Så, så länge man håller sig till utf-8/url encoded (ä blir då %C3%A4 i själva url:en) så kommer både besökare och sökmotorer älska er.

    Så sluta med
    ö = o
    ä, å = a
    Det är så 90-tal

  7. #7
    thegoogoodolls avatar
    thegoogoodoll thegoogoodoll är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    10
    Fast å, ä och ö funkar ju tyvärr inte med IE6 vad jag har förstått ? Och man vill ju helst inte stänga ute... 30% (höftar).. ?

  8. #8
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Ok, det skulle betyda att wikipedia har gjort det?

    Jag skulle köra på wikipedia's lösning.

    *edit*
    Det funkade fint i IE6 att copy-pasta wikipedia länken.

  9. #9
    thegoogoodolls avatar
    thegoogoodoll thegoogoodoll är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    10
    Ok,
    läste den här texten:
    Mozilla Firefox och Microsoft Internet Explorer 7 är för närvarande de populäraste av de webbläsare som stöder nationella tecken. Internet Explorer version 6.0 eller äldre versioner stöder inte domännamn med nationella tecken. Detsamma gäller även e-postprogrammen Outlook och Outlook Express. De flesta Internet-användarna använder IE som levereras med operativsystemet Windows.
    http://www.ficora.fi/sv/index/palvel...tenkaytto.html
    Det verkar vara så att UTF-8 löser problemen, och skriver om de nationella tecknen så att de kan visas även i IE6.

  10. #10
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av thegoogoodoll
    Ok,
    läste den här texten:
    Mozilla Firefox och Microsoft Internet Explorer 7 är för närvarande de populäraste av de webbläsare som stöder nationella tecken. Internet Explorer version 6.0 eller äldre versioner stöder inte domännamn med nationella tecken. Detsamma gäller även e-postprogrammen Outlook och Outlook Express. De flesta Internet-användarna använder IE som levereras med operativsystemet Windows.
    http://www.ficora.fi/sv/index/palvel...tenkaytto.html
    Det verkar vara så att UTF-8 löser problemen, och skriver om de nationella tecknen så att de kan visas även i IE6.
    Nu pratar du om domännamn vilket inte är samma sak.
    Vi har alltså en URL och den består av http://subdomän.domän.tld/sökväg där man kan använda nationella tecken i sökvägen utan att stöta på problem. DÄREMOT så finns det stora brister för domännamn med nationella-tecken alltså IDN.

    Domännamnet ska inte URL-encodas utan skrivas precis som det är medan om du använder å ä ö i sökvägen i URL:en så måste det URL-encodas och för att göra det på ett sätt som får Google att översätta dem så måste man använda UTF-8 som teckenkodning för sina dokument.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hjälp en newbie!
    Av Rejn i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 12:40
  2. Google läser JavaScript - lite info
    Av Gustaf i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 23:03
  3. Lite sökord som folk faktiskt söker på
    Av vajpero i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 00:05