Resultat 1 till 12 av 12

Dubiös emission i Getupdated

  1. #1
    Peder Molins avatar
    Peder Molin Peder Molin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83

  2. #2
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Holy maccaroni. Hade aldrig hittat den artikeln själv.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  3. #3
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    Det var ju kul så länge det varade.

  4. #4
    elofssons avatar
    elofsson elofsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    76
    nyemissioner.se/manadensnyemission.php

  5. #5
    Magnus_As avatar
    Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    9
    "Mattias Kaneteg ska nu kvitta hela sin skuld i samband med emissionen"
    Dom menar kanske fordran?
    "Getupdated försvarar sig"
    http://www.e24.se/analys/foretagochb...kel_397449.e24

  6. #6
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    De hade en sjukt stor annons på ekonominyheterna.se idag. För nyemissionen... kändes lustigt.

  7. #7
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Nån får gärna förklara nyemission

  8. #8
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Nyemission

    Företaget skapar nya aktier som säljs för ett lägre pris än rådande aktiekursen. Oftast blir det nya aktievärdet lägre än det tidigare.

    Används för att betala skulder eller vara offensiv. I getupdateds fall har det tidigare använts för nya uppköp (ta in nya "grundare"). I detta fallet skall det användas för att betala skulder till gamla ägare.

    Många av storägarna är fd ägare på uppköpta företag som har fordringar på GU i form av obetalda skulder som har uppstått när de blev utköpta. De fodringarna tänker GU nu betala, affärspressen tolkar detta som att de inte längre är beredda att stå med risken själva inför en kommande recession / dalande dollar. I mina ögon lite tveksamt steg för ett företag som inte direkt har levererat resultatmässigt (de har velat med sin försäljning av crystone och verkar inte få någon vidare fart på affiliator, ägare lallar med nya egna projekt och figurerar i mindre smickrande sammanhang i tidningar...).
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  9. #9
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Snacka om låg nivå på de som kommenterar på artiklarna hos e24 som Peder o Hjalmar postade. Att inte folk skriver sina riktiga namn gör ju så att man bara klickar bakåt direkt.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  10. #10
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Dum som jag är deltog jag i emissionen :-)

    Nå, det får väl framtiden visa...

  11. #11
    Sundream Estates avatar
    Sundream Estate Sundream Estate är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Marbella, Spanien
    Inlägg
    170
    Jag bara undrar…

    Detta är Getupdated 23 nyemission sedan företaget startade, dom blöder pengar varje månad. Det är bara att läsa innantill i alla deras årsredovisningar. Nyemissionerna är inte till för företags uppköp som dom alltid säger, säljarna får oftast endast en massa nytryckta aktier. Av den senaste nyemission på 68 millioner “för kommande företags uppköp, enl. dom självaâ€, blir det endast 29,3 millioner kvar när alla ägare, fondkommissionär, m.m. har tagit sitt.

    Utspädning och nyemisson för uppköp av företag med aktier, år ut och år in och samtidigt stora löften (lönger) om vilka fantastiska vinster som resp. inköpt företag skall göra kommande år. Konstigt att dom har gått med förlust nästan varje år !!

    Alla dessa olika PR trix/lögner i tidningar och i olika forum vaje gång dom köper ett företag m.m., är för att få folk att tro vilket fantastikt företag det är. Senast i raden var uppköpet av Just search för 90 millioner som beräknas ge en vinst på 40 million 2008. Just Search årsomsattning 2007 har nu kommit, och var 26,0 millioner och en vinst på 4.3 millinoner enl. deras eget bokslut, not 29.

    Undrar bara hur dom skall 10 falldiga vinsten ??

    Deras misslyckade försöket att sälja Crystone till Phonera förra året på en “beräknad vinst av 2008†har ändrats till:

    Vid Getupdateds investerarträff på Erik Penser FK i Stockholm den 10 April 2008 sade styrelsen följande om Crystone:

    Crystone
    Istället för att satsa energi på att jaga köpare "klär man nu bruden" genom att öka lönsamheten rejält, bla. genom att varsla anställda och stänga serverhallar. Målet är dock fortfarande att sälja och det kommer ske omedelbart om priset är det rätta, säkerligen inom ett halvår.

    “Varsla anställda och stänga serverhallarâ€. Dom skiter i att Crystone´s kunder kommer att få sämre service m.m. Dom vill bara får upp kvartals vinsten för en bra försäljning.

    Är detta ytterligare ett bevis på att dom behöver pengar snabbt.

    Jag bara undrar…

  12. #12
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Jag reagerade också på hur GU kan få föreagsslakt till "att klä upp bruden". Snarare att "sminka grisen"...
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)