Resultat 1 till 14 av 14

14 år gammalt domännamn

  1. #1
    Gabriel Ks avatar
    Gabriel K Gabriel K är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    235
    Har blivit erbjuden att köpa ett domännamn som är 14år gammalt med tre bokstäver, jag är självklart intresserad (dels pga av namnet).
    (priset förblir hemligt :P men inte alls dyrt)

    Han som har domännamnet har en liten presentation / informations sida och nästa inga inlänkar.
    Finns det värde i domännamnet om det är cirka 14år gammalt och är dålig optimerad?
    Vad finns det för fördelar att hämta?

    Diskutera på och tacksam för svar!

  2. #2
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Det beror på, har domänen haft en site som varit online konstant i 14 år och har innehållet varit detsamma?

  3. #3
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Jag måste faktiskt säga nej. Ur sökmotorns ögon så startar domänens ålder när den blir indexerad för första gång. Därtill bör det vara åldern inom en viss bransch och framförallt tiden i serpen som är avgörande.

    Jag har aldrig testat men jag tror inte det är någon fördel att t.ex ranka på bilar i 10 år och sedan lägga om mot poker. Starka och gamla domäner är det dock en annan femma med.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  4. #4
    Gabriel Ks avatar
    Gabriel K Gabriel K är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    235
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Det beror på, har domänen haft en site som varit online konstant i 14 år och har innehållet varit detsamma?
    Hej!
    Ja det har den inom samma kategori.

  5. #5
    Joacims avatar
    Joacim Joacim är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    74
    Klart som korvspad om domänen varit registrerar på samma person och online i 14 år, ett bra försprång om man börjar optimera den. Det du dock ska göra är att inte skriva över den på dig då WhoIs'en kommer uppdateras tilldagens datum utan skriv ett kontrakt med köparen som säger att du äger den men den står i hans namn.

  6. #6
    Gabriel Ks avatar
    Gabriel K Gabriel K är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    235
    Citat Ursprungligen postat av Joacim
    Klart som korvspad om domänen varit registrerar på samma person och online i 14 år, ett bra försprång om man börjar optimera den. Det du dock ska göra är att inte skriva över den på dig då WhoIs'en kommer uppdateras tilldagens datum utan skriv ett kontrakt med köparen som säger att du äger den men den står i hans namn.
    Hm ok, tror ej att han kommer gå med på det.
    Jag har ingen erfarenhet av att köpa domäner utan personer och hur det påverkar än negativt, så om du kunde förklara mer där vore det kanon

  7. #7
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Om man ser till utgångna .nu och .se domäner som mycket väl kan vara 10 år i vissa fall så ger det visserligen en del boost men det är ingen dans på röda rosor till förstaplatsen direkt.

    Därav så tycker jag att värdet för själva rankingboosten är ganska oväsentligt då jag antar att en tre-bokstäversdomän som är 14 år går på en del.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  8. #8
    impresos avatar
    impreso impreso är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104
    Alla tror domänålder har påverkan i google. Frågan är bara hur stor påverkan. Det svaret kan man spekulera i. Jag skulle gissa att det är 10-15% avgörande. Bara Google vet svaret, men vad tror ni ?

  9. #9
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av impreso
    Alla tror domänålder har påverkan i google. Frågan är bara hur stor påverkan. Det svaret kan man spekulera i. Jag skulle gissa att det är 10-15% avgörande. Bara Google vet svaret, men vad tror ni ?
    Anledningen till att ålder är viktig (inte domänålder utan sajtålder) är att om en site varit online väldigt länge så är det logiskt att anta att den är populär och att människor generellt tycker om den. Det kan ge enormt mycket värde och otroligt starka utlänkar... Det kräver dock en del saker runt hanteringen av den. Som alltid inom finns det flera faktorer som på olika sätt påverkar, men rätt site som är rätt skött kan vara en guldgruva.

  10. #10
    Gabriel Ks avatar
    Gabriel K Gabriel K är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    235
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Anledningen till att ålder är viktig (inte domänålder utan sajtålder) är att om en site varit online väldigt länge så är det logiskt att anta att den är populär och att människor generellt tycker om den. Det kan ge enormt mycket värde och otroligt starka utlänkar... Det kräver dock en del saker runt hanteringen av den. Som alltid inom finns det flera faktorer som på olika sätt påverkar, men rätt site som är rätt skött kan vara en guldgruva.
    Men låt säga nu att det har varit samma innehåll på sajten i snart 8år.
    Och jag helt plötsligt köper domännamnet och slänger upp en helt ny sajt (självklart SEO vänlig) hur tror du/ni att detta kommer påverka?

  11. #11
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Pokerstjärna
    Men låt säga nu att det har varit samma innehåll på sajten i snart 8år.
    Och jag helt plötsligt köper domännamnet och slänger upp en helt ny sajt (självklart SEO vänlig) hur tror du/ni att detta kommer påverka?
    Då lär den med all sannolikhet förlora hela sitt försprång.

  12. #12
    Gabriel Ks avatar
    Gabriel K Gabriel K är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    235
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Då lär den med all sannolikhet förlora hela sitt försprång.
    Om vi leker med tanken bara att jag behåller samma text och meta info bara byter designen, vad händer eventuellt då?

  13. #13
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Pokerstjärna
    Om vi leker med tanken bara att jag behåller samma text och meta info bara byter designen, vad händer eventuellt då?
    Då är det ju samma site och då behåller den sitt värde. Google har egentligen inga problem med att siter byter ägare, de är väl medvetna om att företa säljs etc.

  14. #14
    Gabriel Ks avatar
    Gabriel K Gabriel K är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    235
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Då är det ju samma site och då behåller den sitt värde. Google har egentligen inga problem med att siter byter ägare, de är väl medvetna om att företa säljs etc.
    Okej Tack för alla svar

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. domännamn - 9x.se
    Av Jacob Jarnvall i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 22:20
  2. Komma på bra domännamn ?
    Av Totte i forum Domänen
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 13:28
  3. Tyska domännamn
    Av webguide i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-14, 13:14
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-23, 09:43
  5. alternativ på upptaget domännamn
    Av Ben i forum Domänen
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-16, 18:38