Resultat 1 till 5 av 5

Hjälper nyckelord utan prickar ändå till för rankningen

  1. #1
    qmikalis avatar
    qmikali qmikali är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    75
    Detta kanske är en självklar fråga, men när jag sökt runt på ämnet så hittar jag mest info om ifall åäö-domäner är bra, men inte de utan prickar. Alltså min fråga är:

    Om man har en domän vars nyckelord har prickar, men man kör på domännamnet utan prickar, hjälper ändå en länkning med webbadressen till att öka rankningen på det ordet.

    Ex: Om jag skulle haft kladbutik.se skulle en länk där ankartexter var kladbutik.se hjälpa till att öka rankningen på ordet klädbutik?

    Eller skulle det vara bättre att använda klädbutik.se istället? Eller är båda lika bra?

    Tänkte främst bygga trafik via sökmotorer.

    Sidan jag tänkte göra är bara ett litet småprojekt, så då tänkte jag begränsa mig till en domän att köpa.

    En sista fråga: Om åäö - versionen är upptagen av en domän på .se, skulle ni välja att köra på .se versionen utan prickar eller köpa både med och utan på .com-domän istället? För en liten lokal svensk sida.
    Senast redigerat av Urban G den 2008-05-02 klockan 13:28.

  2. #2
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Nu har inte jag speciellt många IDN-domäner i gång. Det jag sett, dock inte speciellt hårdkonkurrens på sökordet, är att en IDN-domän hjälper till att ranka upp en sajt.

    Ett exempel på ordet hundlänkar

    Kika in IDN-domänen på #5 ... inga egentliga inlänkar finns till den. Den började t o m ranka på den positionen när den låg parkerad på Binero.

    /Patrik

  3. #3
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Lägger till ett exempel till, för sökordet hunduppfödare.

    Kika in den parkerade IDN-domänen på #6

    Slutsats enligt mig är att det börjar hjälpa lite mer att ha IDN-domänen för den svenska marknaden. Bara mitt antagande ... och säkerligen inget som stämmer till 100%, men för den nischen jag verkar i verkar det börja ge resultat med idn-domäner

    /Patrik

  4. #4
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Förmodligen begränsar du en sökning till endast svenska besökare som har de svenska bokstäverna installerade, men det är ett antagande jag inte är säker på. Vad jag har sett på internationella forum vat inte folk hur man ställer in en sån enkel sak som ett nytt språk eller tangentbordinställningar och kan inte se sidor som är översatta med HTML kod.

    Hur kommer träffarna se ut i en sökmotor om du inte befinner dig i Sverige och har svenska bokstäver installerade...

    Allt för att undvika felstavning borde nog en domän vara internationell stavad, utan prickar och ringar...

    Detta är otroligt viktigt att ha i baktanke med ett namn som kan attrahera utomlänningar men som inte har datorkunskap att ställa in sitt eget språk.

    sorgligt men sant...

  5. #5
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Sant. Själv tycker jag att just IDN-domäner ÄR och SKA vara landspecifika. Vill man nå utanför den svenska marknaden så ska man dels använda en annan toppdomän än .se och .nu ...

    /Patrik

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. SEO för Webbutiker steg för steg
    Av hans99 i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-07-14, 05:38
  2. Äldre kataloglista
    Av Jim Westergren i forum Kataloger
    Svar: 556
    Senaste inlägg: 2011-06-16, 19:11
  3. Lista över SEO-vänliga topplistor
    Av Tina Isola i forum Kataloger
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 07:34
  4. Hur jag har fått läsare till min hemsida
    Av Peter U Larsson i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 16:25
  5. Nyckelord till länkportaler...
    Av Solutions i forum Sökordsanalys
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-14, 20:12