Resultat 1 till 4 av 4

Länka mellan keyword-domäner

  1. #1
    Frosts avatar
    Frost Frost är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    56
    Verkar som jag lyckats krångla till det lite för mig och tagit mig lite vatten över huvudet så jag tänkte vända mig hit för lite hjälp

    Jag har ett intresse i en viss genre, till denna genre finns det x antal populära keywords och jag har som experiment skaffat ett antal domäner med dessa keywords i sig. Ska precis utöka min grund med ett par nya webbhostingar (för att få fler ip/cnät - Tack för guiden med ip/cnät info här på forumet, grymt!) och undrar då för mig själv vad fasen jag ska göra i planeringen..

    Ska jag lägga alla aaa.se domäner på en och samma hosting, alla bbb.se på en annan och ccc.se på den tredje hostingen? Ska dessa länkas endast inom sina egna keywordsdomäner, dvs aaa.se länkar till aaa2.se osv?

    Ska jag istället blanda dem och länka aaa1.se från server A till aaa2.se på server B?

    Förstår att det inte ska vara för strukturerat så jag kommer slänga in lite sporadiska länkar här och där, men som grund och tumregel så vill jag gärna hitta en formel som fungerar bra. Utöver dessa domäner så ska det även skapas något slags mikronätverk med blogg och katalogsubmissions givetvis.

    Nätverket kommer inte vara spammigt utan rikt på content och jag hoppas kunna jobba med just denna genre i flera år så jag har ingen brådska att varken lägga ut domänerna på hostingen eller få ut skit men jag gillar att planera så jag inte inser att jag borde gjort på något annat sätt 1-2-3 år senare...

  2. #2
    Frosts avatar
    Frost Frost är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    56
    jag fortsätter min egna tråd eftersom den kokar av aktivitet

    Sitter nu och håller på med en annan sida. Sidan heter keyword1.se och jag undrar då om jag ska optimera för enbart keyword1 eller kanske även keyword2 och 3? Eller bör jag ha enskilda hemsidor för var och ett av keywordsen? Låter lite väl overkill men har en liten poäng också antar jag..

    Är främst ute efter någon som testat och har ett resultat, annars återkommer jag själv med utgången om några månader...

  3. #3
    Mackans avatar
    Mackan Mackan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    27
    Hej Frost!

    Jag är inte riktigt säker på om dina två inlägg var på samma tema, det vill säga att sajten med keyword 1, 2 etc var en av de du nämner i ditt första inlägg?

    Hursomhelst, jag kände i alla fall igen mig i det du skrev i det att jag också har ett projekt där jag skaffat några domäner med keywords inom en genre som jag själv har ett intresse för. Liksom du ser jag det som ett långsiktigt projekt och planerar att på vardera sajten lägga upp en slags mini-informationssajt kopplat till respektive keyword. Alltså till att börja med en sajt ett antal sidor per sajt där innehållet har läsvärde för den som besöker sidan kopplat till detta keyword.

    Har inlett med att med hjälp av bloggande få in sajterna i SERPen och tänkte ta det lugnt efter att ha skapat några initiala sidor på varje sajt så att de får mogna lite. Länkarbete har jag inte gjort speciellt mycket av nu i början utan tänkte avvakta lite med det för att ta det steg för steg.

    Min egen tro är att det uppstår ett Moment 22 i det du skriver där du inte vill bygga en länkstruktur som Farbror Google med flera inte uppskattar och samtidigt vill du hitta en formel för byggandet av länkarna. Är ej så bra på matematik, men det kanske finns formler som innefattar en viss grad av slumpmässighet? Annars är nog det bästa att köra utan formel och utgå från besökarperspektivet och vilka länkar som är till hjälp för denne?

    Ser det också som ett intressant experiment då jag också hittat gott om information och erfarenheter som talar för att det är bättre att bygga en stor sajt med flera underkataloger istället för ett flertal mindre sajter. I alla fall ur perspektivet synlighet i SERPen.

    Nå, jag vet inte om någon blev så mycket visare av att läsa detta, men jag vill i alla fall berätta att jag var på ett liknande spår och ser fram emot att förhoppningsvis utbyta erfarenheter längs vägen.

  4. #4
    Frosts avatar
    Frost Frost är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    56
    Hehe tack för inputen Mackan, vi verkar båda vara nyfikan på detta
    Har byggt på en massa olika sätt under åren men det är först nu jag stött på detta då jag blivit intresserad för att inte bara ha x antal hemsido inom genre, utan också använda keyword i domänen och skriva om respektiva genre..

    Vet att jag blandade ihop två olika ämnen i min tråd men jag anser att dem är besläktade så därför startade jag ingen ny tråd. Vad jag är mest intresserad av är att inte "slösa" bort mina resurser; säg att jag har en keyword1.se, den kommer jag i nuläget att dedikera till just keyword1 i text och även länk, utan att länka till keyword2, men precis som du säger så om jag ska tänka ur besöksperspektiv så kommer nog även besökaren på sikt vilja veta om närbesläktade keywords och då borde det vara helt ok att länka ut till keyword2.se också...

    Har väldigt svårt att se att det skulle uppfattas som spammigt, men som sagt, det måste nog få tid att växa så att inte jag står där med näsan i blöt och har 10 keywordsajer som pekar runt och får stämpel på sig...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Med eller utan bindesträck mellan orden i filnamn?
    Av miraclesinc i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-30, 14:51
  2. Hur länka mellan olika språk?
    Av Spindel i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 00:35
  3. katalog.domän.se eller fria domäner?
    Av Frost i forum Kataloger
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-05, 19:35
  4. hur använder vi bäst alla våra domäner?
    Av Webpal i forum Domänen
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-05-22, 18:23