Resultat 1 till 17 av 17

Har server landet mera betydelse i Google?

  1. #1
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Tror ni "server landet", dvs server i sverige för svenska sajter osv har betydelse numera när man kan namnge landet i Google Webmaster Tools?
    Senast redigerat av nfinland den 2008-08-28 klockan 08:03.

  2. #2
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Jag brukar försöka att använda svensk host för .NU domäner, där tror jag att det kan ha betydelse.
    Noterade i alla fall att MSN tycker att det är viktigt via deras motsvarighet till webmastertools.

    Men för .se domäner ser jag det som OK att använda en utländsk host, tror ej att det påverkar ranking.

  3. #3
    J-Ms avatar
    J-M J-M är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    35
    sjukt va ologiskt om det skulle påverka negativt

  4. #4
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av J-M
    sjukt va ologiskt om det skulle påverka negativt
    Det kommer väl längst ner på skalan. Om Google inte kan avgöra språket genom att läsa texten, via den externa länkstrukturen, eller via metataggar, eller via domänen så tittar de på serverns placering.

    Det är lite hängslen och livrem + säkerhetsbälte att köra siterna i respektive land. Jag gör så i ett projekt jag jobbar i nu, men det hanlar faktiskt delvis om att lära mej olika länders hostar å så...

    Sen kan det ju eventuellt finnas juridiska detaljer som är viktiga, i vissa länder kan det vara en fördel ur juridisk synpunkt att ha servern i landet.

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    De gjorde en instruktionsfilm nyligen på Webmaster central bloggen som gick igenom mer eller mindre exakt hur de arbetar.

    Förutom det är min erfarenhet att det helt saknar betydelse förutom avseende "sidor från Sverige" på sökmotorn vilket inte ens där alltid är en faktor och när det fattas går att styra via Webmaster central tools.

    I övrigt kan vi konstatera att en världens största leverantörer av bloggtjänster är Google. Och så även i Sverige. Vidare drar de nu igång ett av Googles största projekt också riktat mot hosting. Så vitt jag ser är allt sådant hostat i USA. Därav känns det väldigt tveksamt att Google framöver tanker ändra något och börja ta in det här som en faktor.

    Dessutom väcker jag följande två frågor:
    1) Det finns mycket SEO folk som knappt klarar att ta in några tusen besökare per dag till egna sajter som postar en massa. Av det är mer eller mindre allt rent BS. Det gäller absolut inte nfinland men jag tanker att kan ha väckts från någon av dem. Detta då både den här frågan, fantasier om PR sculpting, BS/myter om länkar m.m. postas friskt från de här aktörerna.

    2) Om Google ska börja ta hänsyn till hosting-operatör från någon faktor börjar det bli problematisk i flera länder och handelsfederationer juridiskt.
    Senast redigerat av hans99 den 2008-04-25 klockan 16:43.

  6. #6
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    De gjorde en instruktionsfilm nyligen på Webmaster central bloggen som gick igenom mer eller mindre exakt hur de arbetar.
    Posta gärna en länk, alltid intressant att titta på. Det jag skrev fick jag direkt från Vanessa Fox (att de i sista hand tittar på serverns placering, vilket i praktiken innebär att de inte gör det.).

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Posta gärna en länk, alltid intressant att titta på. Det jag skrev fick jag direkt från Vanessa Fox (att de i sista hand tittar på serverns placering, vilket i praktiken innebär att de inte gör det.).
    Sorry!

    http://googlewebmastercentral.blogsp...your-site.html

  8. #8
    Andreas Bards avatar
    Andreas Bard Andreas Bard är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    58
    Jag har inte märkt någon märkvärd negativ effekt av att hosta Svenska sajter i annat land. Jag har de flesta av mina webbplatser på en server i USA.

  9. #9
    Kristians avatar
    Kristian Kristian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    6
    Dubbelpost...
    Senast redigerat av Kristian den 2008-07-23 klockan 21:31.

  10. #10
    Kristians avatar
    Kristian Kristian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    6
    Jag har gett mig på att forska lite i detta genom att söka på termen "seo" på Google på lite olika sätt.

    Först och främst ger en sökning på google.se och google.com helt olika resultat. Google.se domineras av svenska sidor mena google.com inte tar med dessa på förstasidan.

    Sedan konstaterar jag att de svenska sidorna även kommer med i närliggande länder, google.no och google.dk tex. Även på google.de kommer en svensk sida med på förstasidan medan inga amerikanska förutom wikipedia.org är med.

    En sökning på google.tl (Östtimor) ger dock inga svenska medan en del amerikanska kommer med. Det vill säga för min sökning i tyskland var de svenska mer relevanta än de amerikanska medan det ät tvärt om i Östtimor.

    Om jag sedan krånglar till det ytterligare och surfar in på google.de via en amerikansk webbproxy och gör en sökning så är både wikipedia.org och den svenska sidan borta från topp tio och enbart tyska sidor finns kvar.

    Jag vet inte riktigt exakt vilka slutsatser jag ska dra. Däremot verkar det tydligt att något, tex webbplatsens språk, TLD eller fysiska placering relativt vilken nationell variant av Google som används samt surfarens fysiska placering, spelar stor roll för resultatet.

    Då jag driver webbsiter både mot Sverige och en global marknad är jag väldigt intresserad av information angående detta. Är det någon som har koll på hur det fungerar eller har hittat något bra att läsa om det så vore jag väldigt tacksam.

  11. #11
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Man kan i "Googles verktyg för webbansvariga" ställa in språk per domän. Svårare än så är det inte för att få sidan att dyka upp i rätt land.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  12. #12
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Med tanke på googles nya policy för 'snabb laddningstid', en faktor i quality score, så tror jag man bör lägga lite extra pengar på en svensk, snabb och stabil host. Det bör löna sig på alla sätt;
    -Besökare få se sidan snabbare vilket gör att fler stannar kvar på sidan.
    -Positivt för quality score.
    -Bör kunna bli en faktor för seo också, åtminstone på sikt. Om inte annat så är de ju bra för adwords, om man kör det..

    Men just för att bestämma land och språk så lär google förstå det rätt enkelt ändå. Skadar ju dock inte att stoppa in i webbmaster tools.

  13. #13
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Maccke
    Med tanke på googles nya policy för 'snabb laddningstid', en faktor i quality score, så tror jag man bör lägga lite extra pengar på en svensk, snabb och stabil host.
    Hur mycket upplever du att det här kan betyda och kan du ge exempel?

  14. #14
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Vad vill du ha, en siffra på något? Eller vad? Svårt att säga något exakt. Men rent generellt är det ju säkerligen inte något av de topp 5 viktigaste enskilda faktorerna för sökmotorranking.

    Men jag lägger personligen gärna lite extra pengar på bra hosting numera för det kan nog löna sig ifall man kör adwords också. Så jobbigt med alla dessa webbhotell som bara crashar och har massa nertid. Kan bli rätt stora förluster om något sådant inträffar.

  15. #15
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Maccke
    Vad vill du ha, en siffra på något? Eller vad? Svårt att säga något exakt. Men rent generellt är det ju säkerligen inte något av de topp 5 viktigaste enskilda faktorerna för sökmotorranking.
    Du menar med andra ord att serverland är en av de fem viktigaste faktorerna men du har inget exempel eller någon annan information?

    Att det är en av de fem eller tio viktigaste faktorerna kan jag säga att ingenting kan övertyga mig om gäller nu då jag rankar på mycket som jag noga följer. Där har det aldrig visat sig vara en faktor.

    1. Faktiskt har jag aldrig sett att det har någon som helst betydelse om man angivit geografisk region. För vissa språk och/eller språkområden är det inte ett bra alternativ men för svenskan kan jag inte se någon anledning till att inte använda det.

    2. För en del andra särskilda fall ser jag inte att det har någon betydelse oavsett 1. Det gäller t.ex. fria tjänster för bloggar där amerikanska är bättre än svenska genomgående för ranking.

    Att betrakta särskilt här så att det inte missas är naturligtvis "Sökresultat från Sverige". Det hanteras emellertid oavsett land för hosting utmärkt med Webmaster central. Faktiskt har det ingen gång när jag ställt in där tagit mer än ett par - fem minuter att slå igenom till sökresultaten.

  16. #16
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Du menar med andra ord att serverland är en av de fem viktigaste faktorerna men du har inget exempel eller någon annan information?
    Nej, precis tvärtom. Jag skrev att det säkerligen inte är en av de fem viktigaste faktorerna..

    Men beaktansvärt speciellt utifrån andra faktorer.. upptid + adwords. Hoppas du förtstår vad jag menar nu..

  17. #17
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Maccke
    Nej, precis tvärtom. Jag skrev att det säkerligen inte är en av de fem viktigaste faktorerna..

    Men beaktansvärt speciellt utifrån andra faktorer.. upptid + adwords. Hoppas du förtstår vad jag menar nu..
    Jo och där tror jag att du delvis har rätt. Jag tror det finns en grupp av faktorer som har med serverplacering som gemensamt skattas till en faktor. Om just geografisk region har någon betydelse vet jag inte och jag har då inte sett det (förutom de faktorer som Google publikt deklarerat är sådana de där tar hänsyn till).

    Att andra finns där vet jag dock säkert. Upptid pratas det mycket om just nu men så vitt jag kan se ska den vara direkt mycket dåligt innan det påverkar överhuvudtaget. När detta tas in mäts tror jag inte just upptid utan snarare att Google med sin nya fetare IT-park springer sajterna mer och har lagt in något brytvärde på antal fel de kan få som översätter till en minsta accepterad hastighet (tänk på att robotarna går ner till den här själva om de behöver det). Detta berör väldigt få sajter och knappast något som ligger hos en seriös hostingleverantör.

    Association men IP-nummer som har med SEO att göra kan skada. Men också där tror jag verkligen inte man ska oro sig om det blandats ut rimligt. D.v.s. har hostingleverantören tveksam SEO-verksamhet och lägger ut i området, och ni är få som driftsätter så håller man sig bäst borta. Är det tämligen många som driftsätter tror jag inte det har någon betydelse överhuvudtaget. Dock tycker jag att man ska tänka till kring detta då det är en faktor som potentiellt negativt berör väldigt få aktörer. Stora leverantörer: Blogger, Wordpress o.s.v. inget problem.

    Vilka faktorer som totalt har betydelse i segmentet hosting / IP / plattform o.s.v. är upplever jag enormt svårt att bedöma. Just därför att jag känner att de gemensamt skattas ner till en faktor.

    D.v.s. sammanfattningsvis vilka kanske inte framgår tillräckligt tydligt misstänker jag mycket tydligt också att alla dessa faktorer är binära. Typiskt har de aldrig någon negativ verkan men om något ser ovanligt illa ut kan det missgynna, och då att det slår ganska kraftigt på en gång. Men det ska vara just ovanligt illa innan det slår till.
    Senast redigerat av hans99 den 2008-07-29 klockan 17:56.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Google & sidor som givit felmeddelanden
    Av hans99 i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 18:57
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 08:09
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 14:22
  5. Domänens betydelse hos Google i Firefox
    Av Kocken i forum Domänen
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-27, 20:51