Resultat 1 till 4 av 4

Hur optimera för flera variationer av domän?

  1. #1
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Om man har buywidget.com och buywidgets.com, hur gör man enklast för att optimera båda termerna? En redirect från buywidgets.com ger ju föga, mer än nån enstaka typein om man har extrem tur.

    Är det unikt content på båda domänerna som gäller?

    Har läst http://www.seo-forum.se/domaenen/237...omaennamn.html men tycker inte det är riktigt relevant då jag har resurser att köra båda domänerna om det nu skulle vara så.

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Kör 301 redirect från den ena till den andra. Ha en unik startsida på den som redirectas och relevansoptimeras för "sitt" sökord och bygg relevanta länkar till bägge domänerna.

    Men ännu bättre är det förmodligen att använda buywidgets.com/buywidget/ istället och bygga relevanta länkar på djupet. Se denna tråd. Om man dessutom vill täcka upp typein error så kan man ju ha bägge domänerna iaf, och göra 301 redirect.

    Jag vet fall där sidor rankas 1:a på sökord endast tack vare backlinks till domäner som redirectas till huvuddomänen.

  3. #3
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Kör 301 redirect från den ena till den andra. Ha en unik startsida på den som redirectas och relevansoptimeras för "sitt" sökord och bygg relevanta länkar till bägge domänerna.
    Hmm, vad menar du egentligen. Om jag har en 301 redirect på buywidgets.com till buywidget.com så kan jag ju inte samtidigt ha ett innehåll på buywidgets.com? Eller det kan jag ju, men det vore ju cloaking

    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Men ännu bättre är det förmodligen att använda buywidgets.com/buywidget/ istället och bygga relevanta länkar på djupet. Se denna tråd. Om man dessutom vill täcka upp typein error så kan man ju ha bägge domänerna iaf, och göra 301 redirect.
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Jag vet fall där sidor rankas 1:a på sökord endast tack vare backlinks till domäner som redirectas till huvuddomänen.
    Menar du här att man skall bygga länkar till buywidgets.com med anchor = "buy widgets" och sedan köra en 301 redirect till buywidget.com och på det sättet få relevans på båda termerna?

    Det låter som en sannolik och bra ide. Om det stämmer. Vore kul om du kunde bekräfta att det är så du menar.

  4. #4
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Menar du här att man skall bygga länkar till buywidgets.com med anchor = "buy widgets" och sedan köra en 301 redirect till buywidget.com och på det sättet få relevans på båda termerna?
    Det går att göra så, men jag skulle i första hand råda dig att använda buywidgets.com/buywidget och relvansoptimera den sidan för buy widget och samtidigt bygga länkar till den sidan med anchor "buy widget". Glöm dock inte att variera anchortext. Att bygga länkar på djupet, dvs inte enbart till roten på webben har blivit allt viktigare i och med BigDaddy.

    Sedan kan du relevansoptimera buywidgets.com för buy widgets och bygga länkar med anchor "buy widgets" dit.

    Vet inte om jag tjorvar till det för dig?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Sveriges första SEO-tävling!
    Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
    Svar: 767
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 10:13
  2. Översättning av sajt, ny domän eller samma?
    Av Niklas i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 22:21
  3. Optimera mot vilka ord? Tips!
    Av Daniel_K i forum Sökordsanalys
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 06:54
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-14, 16:19
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 18:03